Duke Nukem 3D – Hail to the king, baby

Duke Nukem 3D:n shareware-versio onnistui todella yllättämään. Paitsi, että se tiristi jotain uutta kuoliaaksi kopioidusta Doom-genrestä, se myös tyrkkäsi itse herra Doomin valtaistuimeltaan.

Duken pitäisi olla kaikille jo tuttu, mutta kertaukseksi Duke Nukem 3D on huumorilla höystetty Doomin tyyppinen räiskintäpeli, joka sisältää huumoria, reipasta väkivaltaa ja puolialastomia typyjä. Tarkempi analyysi shareware-versiosta on numerossa 3/96.

Täyttä versiota on saatu odottaa, mutta ei onneksi turhaan, sillä se pitää sen mitä sw-versio lupasi. Duken tie käy läpi kuussa olevan avaruusaseman ja takaisin Los Angelesiin, mikä onkin mainio juttu: kaupunkiosuudet olivat jo sw-versiossa se paras osuus.

Uusina aseina Dukella on ensinnäkin kutistussäde, joka pienentää viholliset jalalla murskattavan kokoisiksi. Tulivoimaa tarjoaa Devastator, rautahanskojen näköinen, kiivaassa tahdissa pikkuohjuksia sylkevä vehje. Yksinpelissä varsin tarpeettomat lasermiinat kiinnitetään seiniin, ja kahden sekunnin kuluttua miina virittyy: voi raukkaa lasersäteen poikki kulkijaa. Viimeinen ase eli jäädytyspyssy tuntui ensin tylsältä Hexen-ripoffilta, kunnes keksin, että sen ammukset ponnahtelevat seinistä.

Miksi Duke jaksaa viehättää? Koska siinä on kaikki kohdallaan. Tasot ovat sopivan kokoisia ja puzzlet ovat sopivan vaikeita. Build-enginen ansiosta tasoissa on rutkasti vaihtelua, grafiikka on yllättävän nopeaa ottaen huomioon kaikki yksityiskohdat, ja pyörii kepeästi 486:llakin. Unohtaa ei sovi Duken ohjausta, joka nappia painamalla muuttuu Doomista Terminator: Future Shockiin.

Duken heikoin puoli on edelleen sarjakuvamaiset viholliset. Uutuuksina tähän kaartiin liittyy konekiväärillä räiskivä lisko, haikalat, leijutason päällä kelluva ja raketteja ampuva paksukainen, ja munista kuoriutuva, katon ja lattian välillä hyppivä läikkä. Sw-version loppuhirviön pikkuserkut on myös kutsuttu palvelukseen, ja tietysti kummallakin uudella tasolla on oma loppuhirviönsä.

Duke-rompulla tulee mukana Build-kenttäeditori sekä apuohjelmat muun muassa grafiikan ja äänen käsittelemiseen sekä Doom-WADien kääntämiseen. Aika ei riittänyt editoriin tutustumiseen, mutta jokapojan lelu se ei ole, ja kentällä olevien agenttien mukaan kaatuilee enemmän kuin patajoona Veskuja. Uusien lelujen vaikutus käytännön Dukematch-testinä jäi sekin valitettavasti aikataulun alle, joskin on vaikea uskoa, että se ainakaan huonontunut olisi.

Maanjäristysalueelle eksyvä Duke toteaa rauhallisesti "I ain't afraid of quake", ja siihen hänellä on varaa.

94