Juuri kun pääsin suggestioterapialla yli Zookeeperistä, lankesin Dungeon Raidiin.
Perusidea on etäisesti sama: ruudulta poistetaan kamaa, mutta turhaan, sillä uutta vyöryy tilalle. Dungeon Raidissa se tehdään yhdistämällä yliviivauksella vähintään kolme vierekkäistä tai nurkista kiinni olevaa kuvaketta. Peli on iPhone-natiivi, mutta selkeä grafiikka ei näytä pahalta iPadissa.
Dungeon Raid yhdistää roolipelaamista puzzlepeliin, ainakin tavallaan. Päätarkoitus on tappaa ruudulle tulevia pääkallon näköisiä hirviöitä. Jatkuvasti pahenevia monsuja on kahta lajia, perushirviöitä ja pomohirviöitä, jotka ovat vahvempia ja joilla on erikoisvoimia. Ruudulla olevat miekat lisäävät iskutehoa, kun ne ottaa mukaan komboon. Tapoista saa kokemusta. Joka tasonnousulla pelihahmolle saa valita kaksi taikaa tai statsien parannusta neljästä arvotusta ehdokkaasta.
Tappamatta jääneet hirviöt iskevät vuoron lopuksi, ja vahingot miinustetaan ensin panssarista. Se pidetään kunnossa keräämällä kilpiä, joista samalla latautuu kilpimittari. Kun se on täynnä, varusteisiin saa tuunausosia.
Mitä panssari ei pysäytä, lähtee selkänahasta. Hiparit palaavat keräämällä punaisia pottuloita. Viimeinen kentältä kerättävä asia on kulta, jolla ostetaan parempia aseita ja haarniskoita.
Aluksi kaikki on kivaa ja rauhaisaa, hirviöt kuolevat helposti ja terveyspottuja voi vaikka tuhlata. Sitten ruuvi kuin huomaamatta kiristyy, ja jossain vaiheessa kaikki alkaa mennä päin helvettiä. Jotenkin se oljenkorsihirviö, joka taittaa pelaajakamelin selän, ilmestyy juuri kun aika on pahin, ruudussa ei ole pulloja ja puolustuksen ydintaiat ovat vielä latautumassa.
Dungeon Raid on kuin elämä itse: sitä ei voi voittaa, sillä Kuolema nauraa aina viimeisenä. Voi vain vetää tauluun mahdollisimman korkeat pojot. Se vaatii, että pystyy roikkumaan kehityksessä mukana tekemällä oikeita ratkaisuja päivitysten ja taikojen suhteen, lankeamatta näennäisesti lupaaviin mutta lopulta turhiin valintoihin.
Kuten hyvän puzzlepelin pitääkin olla, myös Isku luolastoon on taktisesti paljon syvempi peli kuin aluksi näyttää. Maksullisessa versiossa avautuu uusia, eri bonuksin ja heikkouksin varustettuja hahmoluokkia.
Dungeon Raid on parhaan A-luokan ajantappaja, jossa koukuttavuus riittää mietoon digihuumeluokitukseen. Vain joka matsin samanlainen löysä aloitus tiputtaa loppupisteitä.
89