E3: Microsoft vyörytti lavalle pelejä, pelejä, pelejä

Screenshot 2014-06-09 21.24.06

Microsoft aloitti E3-messut pressitilaisuudellaan, jonka sisällöksi luvattiin: pelejä, pelejä, pelejä. Tosin show käynnistyi Call of Duty: Advanced Warfarella, minkä jälkeen heräsin vasta Forza Horizon 2 -videon alettua.

Yleisö syttyi Halo: The Master Chief Collectionin kohdalla. Kokoelmassa on Halo, Halo 2, Halo 3 ja Halo 4 yksissä kuorissa Xbox Onelle päivitettynä. Mukana on jopa nettipeli, mutta myös Halo 5:n beta-avain ja Halo Nightfall -tv-sarja. Suurimmat aplodit synnytti tieto, että paketissa on 4 000 pinnan edestä saavutuksia.

Ubisoft demosi Ranskan vallankumoukseen sijoittuvaa Assassin's Creed Unitya, jossa seikkaillaan kimpassa useamman muun salamurhaajan kanssa. Kaikki olivat tietenkin pukeutuneet huomaamattomasti yhtenäiseen salamurhaajahuppuun.

Evolve ja Dragon Age: Inquisition välähtivät nopeasti ruudulla, kunnes esiteltiin Insomniac Gamesin Sunset Overdrive. Sunset Overdrive on sarjakuvamainen zombilahtaus, jossa zombit korvataan energiajuoman mutatoimilla asukkailla. Värit ovat iloiset ja tyyli sarjakuvamainen, samoin väkivalta.

Fable Legends -ropelluksesta näytettiin kimppapelattavaa tehtävää, jossa neljä seikkailijaa yritti läpäistä kenttää, jonne viides es-jonne eli pahispelaaja sijoitteli tornipuolustuspelimäisesti vihollisia. Rise of the Tomb Raider mainittiin, myös Tom Clancy's The Division ja Witcher 3 -rooliseikkailusta näytettiin videoiden sijaan jopa pelimäistä demoa.

Indietiimeille vannottiin rakkautta, mutta polyamorisesti yhdellekään ei jäänyt aikaa, vaan pelit paukutettiin menemään hirveällä sarjatulella, vaikka joukossa vilahti pari ihan mielenkiintoisen oloistakin. Nimistä jäi mieleen vain Ori and the Blind Forest -tasoloikka, josta ei hirveästi dataa kerrottu, mutta välinäytöksien piirroselokuvamainen tyyli lumosi.

Loppupaukuksi säästettiin Crackdown-julkistus Xbox Onelle, mutta pelistä näytettiin pelkkä viihteellinen traileri. Vaikka uutispommit puuttuivat, Microsoftin kunniaksi on sanottava, että pelejä näytettiin nopeaan tahtiin, Kinectiä ei lainkaan ja yllättävän monesta pelistä esitettiin aitoa pelikuvaa eikä pelkkiä piirrettyjä. Microsoft oli selvästi oppinut viime vuoden tv, tv, tv, sport, call of duty dog -pr-katastrofistaan.

Pressitilaisuuden voi katsoa kokonaisuudessaan vaikka täällä.