E4: Every Extend Extra Extreme (Xbox 360)

Rezista ja Luminesista tunnetun Tetsuya Mizuguchin tuoreissa peleissä on yksi yhteinen teema: pelitapahtumien mukaan muuttuva konevoittoinen musiikki. Räjähdykset, palikoiden putoilut ynnä muut aktiviteetit käsitellään aina musiikin tahdissa. Efektit kuulostavat soittimilta, joten biitit nivoutuvat väistämättä olennaiseksi osaksi kokemusta. Mizuguchi jatkaa E4: Every Extend Extra Extremessä tavoilleen uskollisesti.

E4:ssa viholliset tuhotaan erikoisesti sopivassa saumassa räjähtämällä. Nätit vektorihärvelit tuhoutuvat posahdukseen ja niiden tussahdukset niittaavat taas lisää vihollisia. Räjähdysketjut venyvät helposti yli tuhannen paukun mittaisiksi. Mitä paremmin alkuniitti osuu biitin mukaan, sitä enemmän pisteitä ketjusta irtoaa. Kun ketju lopulta katkeaa vihollisten puutteeseen, oma alus materialisoituu takaisin kentälle. Seuraavaa jysäystä valmistellaan haalimalla ruudulla lilluvia aikaan, tempoon ja vihollismäärään vaikuttavia bonuksia. Jos alus törmää viholliseen omia aikojaan, bonukset nollautuvat ja arvokasta aikaa tärvääntyy uuteen ilmestymiseen.

Outous on aina hyvästä, mutta E4 tuntuu pitkien räjähdysketjujen päättymistä odotellessa siltä, että tyyli on ajanut pelin ohi. Mizuguchin tiimin luomat vinkeät kuvat ja lennokkaat teknobiitit ovat joka tapauksessa kokemisen arvoisia elämyksiä. Teknohörhöt, kääntäkää volyymit kaakkoon ja nauttikaa.

83