Edessä pimeä tulevaisuus?

Viimeisen konsolisodan voittaa PS4, mutta sekin tuhoutuu taistelussa, väittävät ammattilaiset. En usko ja heitän tuomionsormuksen laavaan.

Markkinatutkimusyritys Futuresource Consultingin analyytikot uskovat marraskuussa alkavan konsolisukupolven olevan viimeinen. Markkinatutkijat näkevät kristallipallostaan, kuinka mobiililaitteiden kehitys syö jo lähivuosina varsinaiset pelikoneet. Futuresourcen soittaessa tuomiokelloja, taustalla laulaa stemmoja Wedbush Securitiesin kuuluisa Michael Pachter.

Konsolit tuhoavan viimeisen sodan voittaa PS4, mutta musta torni kaatuu kuulemma sekin. Seuraavan konsolisukupolven voittaja jäisi kolmasosaan PS2:n 155 miljoonasta, mikä ei riittäisi enää AAA-pelien kasvaneisiin tuotantokustannuksiin. Analyytikkojen laskelmissa pelaaminen jää marginaaliin, sillä kehittyvien puhelimien ja tablettien jälkeen pelikoneille ei jää tilaa eikä tarvetta. Jo ensi vuonna maailmassa pitäisi olla enemmän puhelimia kuin ihmisiä.

Future Consultingin kaverit perustelevat uhkakuvaansa numerofaktoilla. Pelimyynnit ovat jyrkässä laskussa, samoin pelikonemyynnit. Ihmiset eivät osta enää läppäreitä vaan täppäreitä. Miksi kukaan jättäisi julkaisematta mobiilipelin miljardiyleisölle ja keskittyisi pakertamaan vuositolkulla pc- tai konsolipeliä kuoleville markkinoille, mobiilipeliin verrattuna moninkertaisella budjetilla?

Madonluvut

Analyytikoiden laskemissa on yksi iso ongelma. Numeroilla ei voi mitata pelaamista, ei edes peliarvostelussa. Mobiilipelien merkitys kasvaa, mutta se ei silti tapa perinteistä pelaamista. Pelaamattomat Futuresourcen kaverit eivät laskelmissaan huomioi, kuinka laajaksi kulttuurinalaksi pelaaminen on vuosien saatossa kasvanut. ”Mobiilipelit voittavat pc-pelit, koska mobiilipelaajia on enemmän” -argumentti ei toimi, koska kyse ei ole samasta yleisöstä. Vähän kuin perustelisi Justin Bieberin levymyynnillä, kuinka hevi ja klassinen kuolevat.

Pelimyyntikin laskee monesta syystä. Konesukupolven vaihdos vähentää julkaisujen määrää, mutta tärkeämpi seikka on pelikaupan siirtyminen nettiin. Nykyiset laskurit mittaavat lämpöä pelimaailman väärästä päästä, eivätkä esimerkiksi huomioi Steamiin ja Kickstarteriin tunkemiani rahamääriä. Ennen ostokseni näkyivät suomalaisessa vähittäiskaupassa, sitten verkkokaupoissa ja nykyään suoraan digikaupoissa.

Tavikset eivät edes tyydy pelkkiin mobiilipeleihin. Kun löydetään riittävän hyvä peli tai alhainen nimittäjä, myös massat saadaan liikkeelle. Kyllästymiseen asti hehkutettu GTA 5 on mainio esimerkki trendistä. Pelin maailmalaajuinen myynti rikkoi kolmessa päivässä miljardin dollarin rajan. GTA 5:n hiekkalaatikkomaailman voisi siirtää kännykkään, mutta kokemus jäisi nykytekniikalla vajaaksi. Ohjaus olisi rockstar-mittakaavallakin huonoa, maailmassa ei olisi yhtä paljon tilaa, ei radiokanavia, ei satunnaistehtäviä eikä ääninäyttelyä. Pikkuruudulta sylitanssi näyttäisi siltä, kun Barbie-nukke olisi tienaamassa ekstraa.

Mitä komerossa kasvaa?

Mobiilipelit kasvattavat oman, uudenlaisen yleisönsä. Niin on jo käynyt. EA:n bisnesjohtaja Peter Mooren mukaan firman kasuaalipelejä pelaa aivan eri yleisö kuin Fifaa tai Bäfää. Mobiilipelien yleisö ei ole vaihtanut pc- tai konsolikonettaan mobiiliin, vaan on tullut ”systeemin” ulkopuolelta. Uusi pelaajapolvi aidosti pitää Facebookin sosiaalisista hässäköistä ja Megarunin kaltaisista yhden napin tasoloikkajuoksuista.

Ihmiset, jotka eivät ennen tehneet mitään mielenkiintoista, ovat alkaneet pelata. Heitä kutsutaan kuulemma naisiksi. Asiantilan näkee jo ruuhkabussissa. Kun  kymmenen vuotta sitten keräsin pitkiä katseita kaivaessani Pikachu-repustani Nintendo GBA:n esiin, nykyään tädit eivät ehdi ihmetellä King of Dragon Passiani omalta candycrashaamiseltaan.

Mobiilipelit eivät tapa konsoleita, mutta sentään tunkevat lonkeronsa pc- ja konsolipelien maailmaan. Pelaajaparkojen vähät varat aiotaan kupata erilaisilla mikromaksullisilla second screen -projekteilla, joissa Xbox Onen ja PS4:n FIFA:n Ultimate Team -joukkuettaan pystyy grindaamaan myös mobiililaitteen ruudulta. Työpäivää ei enää tarvitse tuhlata epäolennaisuuksiin, vaan voi keskittyä parantamaan joukkuettaan PS4-turnausta varten. Kaikki sujuu tietenkin kätevästi pilvessä.

GladOS iskee

Edes pc-pelaaminen ei kuole mihinkään. Mikäs parasta tappaisi? Valve paljasti syyskuun lopussa lisää uutta Höyrykone-konseptiaan, joka tuo standardi-pc-pelikoneen olohuoneeseen koko perheen peli- ja viihdekeskukseksi. Ainoa, joka projektin seurauksena voi vetää viimeisen henkäyksensä, on perinteinen televisio. HBO-netti, Netflix, Xbox One, PS4 ja vielä Steam olkkarissa ei jätä aikaa Game of Thrones -jälkilähetysten seuraamiselle.

Mikä mielenkiintoisinta Valven SteamOS-projektissa, Valve onnistui jopa viemään padisuunnittelua eteenpäin. Nintendo teki Wii Uhun kakkosruudun, mutta Sony ja Microsoft tekivät padinsa vain uudelleen myös tulevalle sukupolvelle. Valvelaiset poistivat tatit, korvasivat ne elealueilla. Jos systeemi todella toimii, padissa voisi olla liikeohjauksen edut ilman haittoja, mikä olisi melkein yhtä hyvä kuin hiiri-näppisyhdistelmä.

Kun televisiosta päästään eroon, niin monitoritekniikkakin voidaan uudistaa. Mechwarrior Onlinea pelatessa en ole kaivannut mitään muuta kuin parempaa näyttöä. Monitori näyttää pelimaailman aina kuin pienoismallina, joten talon korkuisiksi väitettyjä sotakoneita joutuu tihrustaen etsimään ruudulta, jos ne ovat pelissä yli 300 metrin päässä. Yleensä ovat ja vielä puiden seassa. Kun Oculus Riftin kaltaiset virtuaalilasit muuttuvat pelintekijöiden leikkikalusta todellisuudeksi, pelimaailma avautuu aivan uudelleen, entistä suurempana. Koska kuva tehdään laseissa tuplana, virtuaalilasit vaativat tavallista enemmän potkua ja virtaa. Sitähän pöytäkoneessa piisaa.

Jos Sonya ja Microsoftia uskoo, seuraava konsolisukupolvi on kymmenvuotinen valtakunta. En usko, että vuonna 2024 pc- tai konsolipelit ovat kuolleet, vaan pelaamattomat ovat kuolleet. Niin on voinut jo käydä.

OIKEUTUS: Tuukka Grönholm on veikannut kerran vakiossa 12 oikein.

Lisää aiheesta

  • Tuukka: Näytön paikka

    Pelinäytön voi kohta kätevästi kiinnittää joko ranteeseen tai otsaan.
    Huhtikuun Finnish Game Awards -bileissä Suomen peliteollisuus juhli 20 vuoden taivaltaan Housemarquen perustamisesta. Synttäribileet olivat siitä harvinaisen kivat, että tasavuosia voi bilettää usein. Jo neljän vuoden…
  • Kek kek kek

    Viisasta miestä ei tunneta siitä, että hän ei tee virheitä, vaan siitä, että hän ei tee samaa virhettä uudestaan. Päätin palata Azerothiin.
  • Kuuden vuoden kuuliaisuus


    Sony paljasti PS4:n! Ulkonäön? Hinnan? Julkaisupäivän? Julkaisuajan tienoon noin yleensä…

    Sony onnistui helmikuun PS4-ensiesittelyssään yllättävässä silmänkääntötempussa. Firma esitteli konsolin paljastamatta itse laitetta. Sony keskittyi siihen, mitä koneella voi marraskuussa…