Empire II: The Art of War – Sota mittatilaustyönä

Vuoropohjaiset nappulansiirtopelit ne vain jaksavat tunkea markkinoille toinen toisiaan matkien ja mitään toisistaan oppimatta. Tämän kuukauden sotastrategiapeli on silti ainakin jossain määrin kiinnostava, pääasiassa hyvän skenaarioeditorinsa ansiosta.

Empire II:n aikaskaala alkaa kivikauden nuijasotien ajoista ja jatkuu siitä eteenpäin hamaan tulevaisuuteen. Simuloitavasta aikakaudesta riippumatta Empire näyttää aina samanlaiselta, skenaariosta toiseen vaihtuvat kartan lisäksi vain yksiköt ja yksiköille yhteiset pelisäännöt.

Perusstrategiaa

Empire II on varsinainen sotastrategiapelin stereotyyppi: hiirellä ohjastetaan yksiköitä, jotka käskyt saatuaan alkavat liikkua kohti osoitettuja määränpäitä. Taistelu tapahtuu liikkumalla vihollisen yksikköä päin tai käyttämällä joukolta mahdollisesti löytyvää epäsuoran tulen ampumiskykyä. Kussakin skenaariossa on määritelty voittopisteitä antavat kohteet, joita kumpikin osapuoli yrittää vallata.

Käyttöliittymä on siedettävä, tosin paikoitellen hieman epälooginen ja hiomaton, esimerkiksi hiirikursori ärsyttävästi jumittuu aina kun nappula liikkuu. Toinen nupinan aihe löytyy siirtämisviiveen asettamisesta, muutosyrityksistä huolimatta nappuloiden nyksyttely paikasta toiseen siirtokäskyn antamisen jälkeen oli tuskaisan hidasta.

Hyvänä piirteenä Empire II mallittaa haluttaessa myös huollon merkityksen taistelutoiminnalle, luonnollisestikin huollon tavoittamattomissa olevat yksiköt taistelevat huonommin. Myös alueen vartiointi ja maahan kaivautuminen ovat mahdollisia.

Empiren mukana tulee valmiita skenaarioita riittävästi, aiheet vaihtelevat Napoleonin sodista maailmansotiin, mukana myös muutama täysin hatusta temmattu fantasiasota. Harmittavasti Empire ei tue minkäänlaisia kampanjoita _ kaksinpelimahdollisuus sentään on mukana.

Oi maamme ruutumaa

Empiren sodat pelataan neliönmuotoisella pelilaudalla, joka koostuu neliönmuotoisista maastonpalasista. Maastonmuotoja ei ole kovin hyvin sovitettu toisiinsa, vaikutelma on aina kömpelön ruutumainen. Kartat koostuvat vakiomaastontyypeistä: käytössä on tasaista maata, kukkuloita, vuoristoa tai jotain muuta Empire II:n tukemasta kahdestatoista maastotyypistä. Vuoristossa puolustava hyökkääjä saa yleensä bonusta, suo hidastaa matkantekoa ja tiet taas nopeuttavat, ja sillai ja sillai...

Maastografiikka antaa harrastelijamaisen vaikutuksen. Sen lisäksi, että maastoruudut eivät ole mitään erityisiä silmäniloja, ovat kaikki muodot neliökaavaan sidottuja: esimerkiksi joet ja tiet eivät voi mennä vinoittain. Samoin myös nappulaikonit ovat graafisesti tökeröitä ja grafiikan taso tuntuisi sopivan enemmänkin shareware-peliin.

This land is my land

Empire on helposti räätälöitävissä tehokkaan skenaarioeditorinsa ansiosta. Kukin skenaario koostuu kolmesta osasta: käytössä olevasta teknologiasta, karttapohjasta sekä joukkojen sijainnista kartalla.

Teknologia koostuu isosta joukosta erilaisia taulukoita, jotka määräävät miten yksiköt voivat liikkua ja taistella toisiaan vastaan, miten ne havaitsevat toisensa, sekä miten muut kymmenet Empire II:n käyttäjän parametroitavat säännöt toimivat. Esimerkiksi "sukellusveneen" voi tehdä määrittelemällä yksikön, joka voi liikkua vain merialueilla ja joka voi hyökätä kaikkia merialueilla liikkuvia yksiköitä vastaan.

Skenaarioeditori on Empire kakkosen paras puoli. Jos koskaan olet itse halunnut tehdä skenaarion ihan atomeista asti, tarjoaa Empire II siihen parhaat mahdollisuudet. Kun kaikki joukoista ja itse pelin säännöistäkin asti on editoitavissa, ovat skenaarion luontimahdollisuudet lähes rajattomat. Onpa mukana oma ikonieditorikin valmiiden nappulakirjastojen lisäksi.

Empire II muistuttaa tavattomasti The Perfect General kakkosta, joten näitä kahta sotapelimoottoria ei voi olla asettamatta rinnakkain. Sekä pelattavuudessa että teknisessä toteutuksessakin Empire jää kakkoseksi, lisäksi The Perfect General 2 on myös kiinnostavampi, pääasiassa kampanjoiden ja vuorovaikutteisen kaksinpelin ansiosta. Sen sijaan Empire II:n skenaarioeditori on monipuolisuutensa sekä joukkojen muokkauskyvyn ansiosta parempi.

83