Enchanted Arms (Xbox360) – Lumotut kädet

Mukahauska tankerokäännös pitää kerrankin paikkansa: Enchanted Armsin sankarin käsi on lumottu. Rooliseikkailun tarina seuraa Atsuman kamppailua omaa kättään vastaan.

Ensimmäinen todellinen roolipeli Xbox 360:lle - takakannen mainoslauseet eivät ainakaan ole vaatimattomia. Mitähän Oblivionin fanit mahtavat siitä tuumata? Enchanted Arms on toki tuoreen boksin ensimmäinen japanilaistyyppinen rooliseikkailu. Muistikuvat PS2:n Final Fantasyista tulvahtavat mieleen heti alkumetreillä: putkijuoksuna etenevää scififantasiaa, taikuutta, lukemattomia keskusteluita ja tuhansia taisteluita.

Tarina on lajityypin kirjoittamattoman säännön mukaan mahtipontinen ja pakahduttavan melodramaattinen. Omista kyvyistään ja potentiaalistaan tietämätön kuumapää Atsuma huijataan herättämään Jääkuningatar, jonka lähin vastine on elävä ydinpommi. Kuningatar on ihmisten luoma paholaisgolem, tuhat vuotta sitten unohdetulla magialla tikittävä humanoidimainen tappokone. Atsuma ottaa asiakseen jumalaa hipovan Jääkuningattaren pysäyttämisen.

Juonta kuljetetaan pääosin keskusteluilla, joita höystetään japanin- tai englanninkielisellä puheella. Ääninäyttely on kelpo työtä, sillä jopa englantia kestää kuunnella. Alkuperäisessä ääniraidassa on kuitenkin enemmän energiaa ja eksotiikkaa. Harmi vain, että kaikki asiat väännetään moneen kertaan rautalangasta - liiallisen toiston takia jaarittelut ovat pitkästyttäviä. Tarinan tärkeitä käänteitä alleviivataan renderoiduilla videopätkillä.

Eteneminen tuo mieleen muutamalle mutkalle käännetyn putken, sillä maastossa väärään suuntaan tunkeminen loppuu heti alkuunsa näkymättömiin voimakenttiin. Maailmankarttataso on eliminoitu kokonaan, joten pelaajaa ei edes yritetä sumuttaa näennäisellä vapaudella. Suoraviivaisuus ei liiemmin kiusaa, sillä vapaan tallennuksen ansiosta samoja pätkiä ei tarvitse junnata uudestaan. Putkimaisuutta enemmän minua häiritsivät paikoillaan jöpöttävät yhden asian ihmiset - eikö näille voisi jo pikkuhiljaa tehdä jotain?

Tuttu ja turvallinen rakenne viimeistellään tyhjästä puhkeavilla satunnaismatseilla ja muutaman tunnin välein eteen tupsahtavilla pomokahakoilla. Viholliset ovat pääasiassa golemeita, tekniikalla ja taikuudella toimivia robotteja. Monet masiinat näyttävät orgaanisilta, mutta niissä on aina muutamia konemaisia yksityiskohtia: hehkuvia valoja ja metallipintoja. Klassisen fantasian ja tekniikan sekasikiöt näyttävät miellyttävän omaperäisiltä.

Maukasta magiaa

Taistelutantereella Enchanted Arms eroaa edukseen massasta: vuoropohjaisia nujakoita höystetään kultaisesta keskilinjasta poikkeavilla oivalluksilla. Vaikka kamppailijat seisovat edelleen tiukasti omalla puolellaan, osapuolet saavat liikkua 3 x 4 -ruudukossa. Hyökkäysten vaikutusalueet vaihtelevat melkoisesti, joten kahakat ovat parhaimmillaan yllättävän taktisia. Kaikki eivät välttämättä ylety hyökkäämään joka vuorolla ja edessä seisova kaveri antaa takimmaiselle suojaa.

Olentojen peruselementit ja väsymyspisteet tuovat lisää pähkäiltävää. Sankarit ja hirviöt edustavat vaihtelevia elementtejä. Vastakkaiset elementit, kuten tuli ja vesi, tekevät toisilleen tavallista enemmän hallaa. Elementtejä on syytä tarkkailla, sillä taistelut on tarkoitus voittaa mahdollisimman ripeästi. Mitä enemmän matsi venyy, sitä enemmän rokotetaan väsymyspisteitä. Kun puhti lopulta loppuu, sankarilla on vain yksi kestopiste ja taikapiste kahakan alussa. Väsymyspisteet palautuvat harvakseltaan ripotelluissa lepopaikoissa.

Vaarallista burnouttia vastaan taistellaan omilla golemeilla. Kun sankari ryytyy, otetaan golem tilalle. Golemien valmistukseen tarvittavia ytimiä saa kaupasta ja tietyissä paikoissa sijaitsevista speliaalimatseista. Ytimien ohella tarvitaan maastossa lojuvista laatikoista löytyviä voima-, mieli- ja nopeustimantteja. Valmis golem liitetään joukon jatkeeksi ja se kerää kokemuspisteitä sankarien tapaan. Aktiiviseen ryhmään mahtuu neljän sankarin lisäksi kahdeksan golemia. Atsuman rinnalla taistelee korkeintaan kolme liittolaista, joten tilanteeseen sopiva tiimikoostumus on olennainen osa taistelutaktiikkaa.

Käsirysyistä irtoaa kokemuspisteitä, rahaa ja kykypisteitä. Kokemuspisteet nostavat tasoa ja kaikkia ominaisuuksia tasaisesti. Kykypisteillä rukataan ominaisuuksia haluttuun suuntaan. Soturille lisää kestopisteitä ja hyökkäysvoimaa, taikurille loitsupisteitä ja puhtia pitkän kantaman iskuihin.

Pakolliset minipelit ovat tavallisia uhkapelejä. Kasinossa pelataan bingoa, yksikätistä rosvoa ja rulettia. Tappion tuskaa ei ole, sillä virtuaalirahan menetys ei kirpaise - voittopoleteilla saa tosin ostaa muutamia erikoistarvikkeita. Kasinon golem-taistelut tavallisia nujakoita tasaisesti vaikeutuvia vihollisia vastaan. Jos joku haluaa vielä lisää tappeluita, Xbox Livessä kurmotetaan toisten pelaajien golem-tiimejä omilla golemeilla. Nettikahakat ovat pidemmän päälle tylsiä, sillä taistelusysteemin luonteesta johtuen aloittajalla on kohtuuton etu.

Kliseisestä rakenteestaan huolimatta Enchanted Arms on viihdyttävä kokonaisuus. Tavanomaista kiinnostavammat taistelut ja golemien keräily auttavat mukavasti puuduttavien hetkien yli. Kun eteen tuupataan vielä jylhiä maisemia ja komeaa efektikromia, Echanted Armsin tarinaa seuraa mielellään.

84