Eurooppa rulettaa

Elokuiset Gamescom-messut Kölnissä vakuuttivat. Paikalla olivat kaikki, ja kaikki puhuivat englantia.

Saksalaisten messujen suurin ongelma vielä muutama vuosi sitten oli se, että näytteilleasettajat olivat järjestelmällisesti Saksan omia maahantuojia ja edustajia, jolloin kielenä oli tietysti saksa. Ei se mitään, kyllä sen ymmärtää, mutta saksalaisten versioiden katseleminen peleistä ei oikein iskenyt.

Gamescom lähti kuitenkin heti alusta alkaen tekemään kansainvälistä tapahtumaa ja on onnistunut siinä loistavasti. Gamescom on meidän kannaltamme noussut yhtä tärkeäksi kuin E3 – ehkä jopa sen ohi.

Ennen E3 oli vuoden tapahtuma, se, jossa oli pakko olla paikalla. E3:ssa tapasi pelialan julkkiksia ja sai haastatteluja – nyt peliesittelyt vedetään kaikki korkeintaan tuottajien voimin tiukassa aikataulussa. Ylimääräisiä kysymyksiä ei sallita, tai jos sallitaan, niihin ei vastata. Turhaa sitä silloin on matkustaa 21 tuntia kotoa hotellille ja kärsiä siinä sivussa kymmenen tunnin jetlagista.

Aivan samalla tavalla Kölnissä pelit esitellään tiukoissa sloteissa, mutta Köln on huomattavasti lähempänä. Tänä vuonna Köln ei myöskään tarjonnaltaan paljon hävinnyt E3:lle: samat esittelyt, samat pelit, joista jotkut jopa hiukan valmiimpina. Siinä missä Los Angelesista voi löytää uusia, lupaavia amerikkalaisfirmoja, Kölnissä oli kasapäin pieniä eurooppalaisfirmoja. Ja kaikki mahdolliset pohjoismaiset kontaktimme, joita ei E3:ssa juuri näe.

Kauan se kesti ennen kuin Eurooppaan saatiin tarpeeksi iso ja monipuolinen pelitapahtuma, viimeisistä ECTS-messuista Lontoossa on toistakymmentä vuotta. Gamescom pystyy tyydyttämään niin ammattilaisten kuin kuluttajien tarpeet: ammattilaiset pysyivät kahdessa hiljaisessa hallissa, kuluttajat ryysivät neljässä valtavassa. Kaikki tuntuivat olevan tyytyväisiä.

Gamescomissa kävi viiden päivän aikana 275 000 pelaajaa, joista ammattilaisia  oli 21 400. Suomen pelibisnes oli hyvin edustettuna aina pelinkehittäjistä maahantuojiin ja jälleenmyyjiin. Paras paikka tavata kaikki pohjoismaiset tutut yhtä aikaa oli jo perinteeksi muodostunut Nordic Gamesin järjestämä Nordic Party. Siellä näki kaikki ne, joihin ei messujen aikana ehtinyt törmätä.

Gamescom on varteenotettava vaihtoehto tutustua loppuvuoden pelitarjontaan myös tavallisen pelaajan kannalta. Lennä mihin tahansa Saksan isoon kaupunkiin – Frankfurtiin, Düsseldorfiin, Müncheniin – ja nappaa juna. Köln on maksimissaan tunnin päässä lentokentältä. Sinne siis elokuussa ensi vuonna!

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…