Fantasiakirjat päättyvät aina uljaisiin taisteluihin lohikäärmeitä tai demoneita vastaan. Everquest Online Adventures paljastaa legendaarisen sankarin arjen, joka on yllättäen oravien ja haukien jahtaamista.
Everquest Online Adventures on suoraviivainen mätä hirviöitä, kohoa tasoissa -rähellys ilman turhia juonikuvioita. Yllättäen se toimii niin teknisesti kuin pelinä myös PS2:lla. Tosin kiintolevyn puuttuessa kokonaisuutta ei voi jatkuvasti kehittää uusilla ominaisuuksilla. Everquest Onlinen päivitykset vievät muistikortilta vaivaiset 3 megatavua, ja siihen määrään muutosten on mahduttava.
Everquest osoittautui Yhdysvalloissa hitiksi, joten peliin julkaistiin lisälevy. Frontiersissa on alkuperäistä paremmat hahmografiikat, enemmän hahmoluokkia, tasokatto korkeammalla ja suurempi pelimaailma. Eurooppalaiset pääsevät heti käsiksi Everquestin terästettyyn Frontiers-versioon, vaikka nimi on vanha Everquest Online Adventures.
Norrathin saarivaltakunnassa vipeltää hurjia barbaarisotureita, mahtavia haltiavelhoja ja kirveskääpiöitä kavereinaan puolituisvarkaat. Kaikki elävät sulassa sovussa. Muita pelaajahahmoja ei voi tappaa, sillä vain tekoälyn ohjaamia hirviöitä vastaan taistellaan.
Työttömyys nolla
Toistakymmentä eri ammattia bardista shamaaniin jakautuvat pelimielessä kolmeen eri rooliin. Taistelija-ammatin valinneet toimivat tankkeina, joiden tehtävänä on olla hirviöiden hakattavana ja lyödä takaisin. Eri pappien roolina on parantaa ryhmäläisiä ja velhojen käyttää taikojaan joko vihollisen vahingoittamiseen tai omien miesten ominaisuuksien vahvistamiseen. Ideana on luoda eri ammattiyhdistelmistä tiimejä, jotka ryhmänä pystyvät keräämään kokemusta nopeammin ja tehokkaammin kuin yksinäinen urho.
Koska Everquest ei tue PS2:n kuulokemikkiä, muiden hahmojen kanssa keskustellaan hitaalla mutta kankealla virtuaalinäppäimistöllä. Plussapuolena PC-versiolle tyypillinen, kannon nokassa chattimassa istuskeleminen puuttuu PS2-mallista kokonaan. Itse käytin USB-näppäimistöä, joten lähes mykkien kavereiden seuraaminen oli kuin japsiropen pelaamista. "Mitäs seuraavaksi tehtäisiin?", kysyin. "- - -", vastasi Frodo Homppeli synkkänä.
Kommunikoinnin vaikeus haittaa vain sosiaalista kyhnytystä, ei pelaamista. Vakiotiimiläisten kanssa noudatetaan yleensä samaa taktiikkaa. Vetäjä houkuttelee seuraavan uhrin ryhmän luokse, muut odottavat paikallaan, kunnes hirviö tulee riittävän lähelle ja aloittavat sitten tappamisen.
Kokonaisuus toimii padilla moitteetta. Hahmo liikkuu vasemmasta tatista, kamera oikeasta, hartioista vaihdetaan kohdetta ja toimintanapeista heitetään taikoja, lyödään tai keskustellaan kaupungeissa olevien kauppiaiden kanssa.
Jos kyllästyy jatkuvaan lahtaamiseen, kaupungeissa asuvilta tekoälyhahmoilta voi käydä hakemassa lyhyitä tehtäviä. Usein ne liittyvät tavaran rahtaamiseen toiseen kaupunkiin tai jonkin tietyn olennon tappamiseen. Tehtävien tekeminen kannattaa, sillä vaihtelun lisäksi saa kosolti kokemusta ja parempia varusteita.
Hahmolleen voi opettaa toisen ammatin ja ryhtyä vaikka ase- tai kultasepäksi. Haarniskoiden, aseiden ja korujen rakentelu on varsin viihdyttävää puuhaa, sillä touhuun tarvitaan ohjeiden mukaisesti raaka-aineita kuten nahkoja, naruja ja jalokiviä. Niitä voi kerätä hirviöitä metsästämällä tai ostaa kaupungista kauppiailta. Tee se itse -miehet saavat käyttöönsä parempia varusteita ja puhdasta rahaa, jos myyvät luomuksensa eteenpäin.
Kaunis kuin kaatopaikka
Everquest Online on harvinaisen ruma, sillä laajat ulkomaisemat syövät muistia eikä sitä riitä enää kaiken koristamiseen. Hahmot ovat kohtuullisen yksityiskohtaisia, mutta varsinkin maasto nurmikkoineen on vain tasaista massaa. Ei edes hymyilytä, jos vertaa PC-nettiroolipelin laskevan auringon punaamia salomaita Everquest Onlinen kolmeen abstraktiin tönkköpuuhun. Onneksi yksityiskohtia on edes on sen verran, ettei laajassa Norrathissa pääse eksymään.
Äänet ovat lievä pettymys, sillä sinänsä näppärä orkesterimusiikki toistaa itseään pahasti ja harvat ääniefektit ovat lähinnä informatiivisia eivätkä niinkään tunnelmaa nostavia. Taustamusiikkiongelmaa voi kiertää poistamalla valikoissa paikkakohtaiset teemamusiikit ja vaihtamalla biisejä itse.
Arvosteluversiolla pelaaminen onnistui ilman luottokorttinumeron ilmoittamista, mutta ensimmäisen 30 päivän jälkeen Everquestin pelaamisesta peritään 9 euron kuukausimaksu. Luottokortti on silloin pakollinen, sillä vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten pelikuponkeja ei ole. Luottokortin lisäksi vaaditaan nettiadapteri, sillä Everquestissä ei ole yksinpeliä.
Everquest Online Adventures on onnistunut uusversio PC-esikuvasta, jonka käyttöliittymä on ymmärretty muuntaa padilla toimivaksi. Hahmokehitys on alkuperäistä nopeampaa ja suoraviivaisempaa. Kuollessa ei edes menetä varusteita eikä tarvitse juosta hakemaan ruumistaan, sillä rangaistuksena joutuu vain maksamaan prosenttiosuuden saamistaan kokemuspisteistä.
Joillekin se on järkytys, minusta diablomaisen sähäkkä eteneminen parantaa peliä. Everquestin pariin on helppo palata vain tunniksi. Jo siinä ajassa huomaa ukkonsa kehittyvän ja löytävän parempia varusteita, joten Everquest Online Adventures vetoaa vahvasti kivikautisiin keräilijävaistoihini.
80