F1 2011 (PC, Xbox 360) – Kuninkuusluokan kuningas

Minun kotisohvallani ei katsella Vettelin voitonjuhlia eikä odoteta Kovalaisen vilahtamista ruudussa, vaan ihmetellään Force Indian sensaatiomaista nousua kärkikahinoihin.

Formula 1 -pelien seitsemän vuotta kestänyt Pleikkarin musta keskiaika päättyi vuosi sitten, jolloin Sonylta lisenssin kaapannut Codemasters julkaisi mainion F1 2010:n pc:lle, Playstationille sekä Xbox 360:lle. Kevytsimu vakuutti etenkin upeasti toteutetulla sääolojen simuloinnilla ja onnistuneella ajotuntumalla. Innostukseni lajiin leimahti ensimmäisen kerran sitten Grand Prix 4:n.

2010-mallin EGO-pelimoottori loihti ruudulle vaikuttavaa kuvastoa, ja nyt Dirt 3:sta ja Red Riveristä tuttu tehokkaampi 2.0-versio laittaa vielä paremmaksi. Värimaailmaa on paranneltu hieman sekä autojen ja ratojen yksityiskohtia on viilattu entisestään. Veekasi ulvoo riipivästi selän takana pisaroiden piiskatessa visiiriini sateisilla Monte Carlon kaduilla. Immersio on liki täydellinen. Sulavuudesta ei löydy valitettavaa, peli rullaa nätisti molemmilla testatuilla alustoilla.

Kerssit ja Derssit

Ohjaustuntuma on padilla hyvä, mutta kunnolla se pääsee oikeuksiinsa vasta ratilla. Driving Force GT:llä perstuntuma on mahtava, kanttarien ylittäminen tuntuu kunnolla käsissä ja pidon rajoilla ehtii reagoida ennen kuin auto irtoaa poikittain.

Ohjauksen kuollut alue kannattaa säätää huomattavasti pienemmälle, oletusasetuksella ohjaus ei ole riittävän herkkä nopeisiin mutkasarjoihin. Vauriomallinnuksessa on tapahtunut jonkin verran kehitystä, sillä ohjattavuus jopa vähäsen kärsii puuttuvasta etusiivestä.

Formuloiden sääntöarpajaisissa kaudelle valittiin jarruenergian talteen keräävä KERS ja avattava takasiipi DRS, mitkä tuovat mukavasti oman mausteensa kisaamiseen. Etenkin takasiiven kanssa saa olla tarkkana, sillä huolimattomalla aukaisulla löytää itsensä perä edellä lähimmästä kaiteesta alta aikayksikön.

Rengastoimittajan vaihtuminen ja rengasseokset on mallinnettu jopa ärsyttävän hyvin, sillä sain ajettua oikean eturenkaani puhki Malesiassa viiden kierroksen aikana ja tietenkin kirkkaasta johtoasemasta. Puuttunut turva-auto on saatu vuodeksi mukaan, mutta missä on lämmittelykierros?

Uramoodi on pääpiirteiltään sama kuin viime vuonna. Ärsyttävä manageri on siirretty sähköpostiyhteyden päähän ja tallivaihtoehtoihin on lisätty ruputiimien kaveriksi Force India sekä keskikastiin vajonnut Williams. Viikonlopun ja kisan pituuden sekä vaikeusasetukset pystyy edelleen säätämään joka kisan välissä uusiksi. Ajoavut ovat säilyneet ennallaan, vaihtoehtoja löytyy lukkiutumattomista jarruista ja luistonestosta jarruavustajaan ja apuajolinjaan. Kisojen jälkeen on lisätty mausteeksi sijoituksesta riippuen Parc Fermén tuuletukset tai varikkopilttuun onnittelevat/päivittelevät tiimikaverit, mutta jäin edelleen kaipaamaan palkintoseremoniaa. Skumppapullon ravistelu olisi kerrankin järkevää käyttöä liikeohjaukselle.

Rengas rengasta vasten

Tekoäly ajaa aggressiivisesti, pyrkien ahnaasti rinnalle ja ohi, mutta tehden kuitenkin virheitä. Päällekäyvyyden myötä vaikeusaste tuntuu kiristyneen, konekuskit tarjoavat todella kovan vastuksen jo professionalilla, legendaryllä tulee jo ehkä vähän liikaa turpaan. Tai sitten olen vain huono kuski. Lähdöissä pääsee edelleen suht helposti kuittaamaan useita sijoituksia ensimmäisen mutkan härdellissä, mutta onneksi Hamilton-ajotyylistä palkitaan vähintään varikon läpiajorangaistuksella.

Netissä pelaajamäärää on kasvatettu kuuteentoista, jonka lisäksi radalle mahtuu vielä kahdeksan tekoälykuskia. Hyvällä porukalla kunnon kilpailujen ajaminen olisi varmasti hupia, mutta testisessiossa osuin (myös henkisesti) lagaavien keskieurooppalaisten kanssa samoihin matseihin. Joukkosikailussa oli hauskuus kaukana. 2010:stä puuttunut jaetun ruudun moninpeli on saatu mukaan, lisäksi nyt on mahdollisuus kamppailla kaverin kanssa mestaruudesta netin yli.

F1 2011:n tekoälyn ja ajettavuuden parannukset ovat sen verta huomattavia, ettei peliä tarvitse haukkua pelkäksi kausi- ja grafiikkapäivitykseksi. Loistava kevytsimulaattori.

84