F1 Grand Prix 3 - Kolmas lähtö

Geoff Crammondin Grand Prix kolmosta on odotettu nyt viidettä vuotta, ja suuri hetki on vihdoin ovella. Suljettujen ovien takana pidetyn projektin urkkimista on vaikeuttanut muun muassa se, että maestro Crammond ei ole niitä helpoimpia haastateltavia. Kiireinen mies ei pidä julkisuudesta, ja projektin puhemiehenä toimiikin Nick Court.

Nick on se, joka johtaa ja organisoi GP kolmosta yksissä tuumin kasaavaa tiimiä. Saimme nykäistyä miestä hihasta Toptronicsin jälleenmyyjätilaisuudessa pääsiäisen alla.

Ensimmäisenä tulee luonnollisesti mieleen, että mikä piru siinä oikein kestää. "Täydellisyys," sanoo Nick, "Täydellisyys vie aikansa."

Geoff Crammond aloitti projektin GP kakkosen jälkeen, ja teki kaiken itse aina ohjelmointia myöten. Hän on ilmeisesti niitä miehiä, joiden mielestä kaikki pitää tehdä itse, jos haluaa kunnollista jälkeä.

Oikeastaan GP kolmosta on kehitelty kaksitoista vuotta, sillä Geoff on jatkuvasti hionut 80-luvun lopulla aloittamaansa fysiikkamallinnusta, jotta autot saataisiin toimimaan täysin dynaamisessa maailmassa. Aiemmat pelit ovat Geoffin mieletsä eräänlaisia välietappeja, ja vasta nyt heppu alkaa olla sitä mieltä, että se oikea peli on valmis päivänvaloon.

Projekti kasvoi kuitenkin aivan liian isoksi hoitaa yksin, vaikka olisikin hullu nero, joten työnantaja pestasi Geoffin jo kokolailla valmiin pelin ja perinteisen 2D-grafiikan viimeistelyyn joukon 3D-guruja. Tätä viimeistelyä ja 3D-grafiikkamoottoria onkin sitten hiottu vasta viimeiset kaksi vuotta.

Paljon on nähty vaivaa myös kuskien tekoälyn eteen, vaikka jo GP kakkosessa ne olivat formulapelien parhaimmistoa. Varsinaisia erilaisia persoonallisuuksia ei viimeisille gladiaattoreille ole kuitenkaan ohjelmoitu, mutta jonkintasoiseen inhimilliseen päättelyyn (ja virheisiin) niiden pitäisi pystyä.

"Emme halunneet tehdä kuskeista henkilöhahmoja, koska fanit ja herrat itse olisivat saattaneet loukkaantua tietynlaisista tempauksista," naurahtaa Nick. "Ette siis näe Häkkistä juoksemassa puskaan vollottamaan."

No pahus. Sitten emme kai näe Schumacheriakaan nolaamassa itseään McLarenin varikolla. Mutta kuskien taidoissa on toki eroja, jotka vastaavat heidän kauden 1998 suorituksiaan.

Ei turhaa sanahelinää

"Halusimme tehdä ennen kaikkea täydellisen F1-ajosimulaattorin, joten pelissä keskitytään olennaiseen eli pelkkään kuskin työhön," tähdentää Nick. Toisin sanoen emme näe skandaaleja laittomuuksista, ajokieltoja törttöilystä, radalla juoksevia murmeleita, varikkopimuja ja tallien välistä kähmintää, mikä tekee oikean formulamaailman seuraamisesta joidenkin mielestä dramaattista.

Kuten nykyään on tapana, peliä on kehitetty autenttisuuden varmistamiseksi tiiviissä yhteistyössä toistaiseksi nimettömien formulatallien ja ajajien kanssa.

"Äskettäin meillä oli Silverstonen testien ohessa kolme formulakuskia kokeilemassa, miten heidän oikealla radalle tekemät säätönsä stemmaavat pelin fysiikan ja säätömahdollisuuksien kanssa," hehkuttaa Nick. "Oli todella mukavaa huomata, että nämä jätkät tulivat pelin ääreen, kaivoivat Silverstonen ja auton säädöt eteensä, tiesivät heti mitä tehdä millekin vipstaakille, ja ajoivat samoja aikoja kuin radalla samojen säätöjen perusteella."

Sama kaiku on askelten

Aivan täyteen autenttisuuteen ei pelissä voi kuitenkaan periaatteestakaan päästä. Pelaajan ajama auto kun ei mallinna suoraan mitään kauden 98 autoa, vaan se simuloi "hyvää kauden 1998 autoa" riippumatta siitä, ajaako McLarenilla tai Minardilla.

Syynä kuulemme jälleen sen, että olisi ollut epäreilua Minardi-faneja kohtaan, kun heillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia voittaa suosikkitiimissään. Tuohon selitykseen kannattaa suhtautua tietyin varauksin, mutta ainakin tietokoneen ohjaamana autojen suorituskyky ja luotettavuus vastaavat todellista.

Osittain samoista syistä ainakaan vielä GP kolmosessa ei ole nykymuodin mukaista uravaihtoehtoa, mutta tuleviin GP-peleihin kyllä harkitaan aloittamista vaikka testikuskina ja kapuamista lopulta kärkikastin talliin, jos siihen on miestä. Toistaiseksi urat ja manageriaspektit saavat jäädä omiin peleihinsä, ja GP:ssä tähdätään täydelliseen ajosimulaatioon.

Täydelliseen ajosimulaatioon kuuluu toki myös sää, ja sen puute GP kakkosesta on korjattu kerralla kuntoon. Ei ole olemassa ainoastaan "aurinkoisia kisoja" ja "sadekisoja", jotka voi napsauttaa päälle ja pois jostain valikosta, vaan sää on erittäin dynaaminen. Joka GP:tä edeltää sääennuste, joka ei kuitenkaan koskaan ole sataprosenttisen tarkka.

Pelaaja voi tarkkailla taivaanrantaa ja katsella kauhulla tummien pilvien kerääntymistä horisonttiin. Rankkasateen sijaan saattaa iskeä pikkuinen tihkukuuro, jolloin hyvät neuvot ovat kalliit. Kannattaako ottaa riski ja jatkaa kuivan kelin nakeilla jos se ei yllykään? Vai mennäkö vaihtamaan sadetennarit, jotka alkavat ylikuumeta heti jos sade lakkaa ja radalle alkaa pikkuhiljaa muodostua taas kuiva ajoura?

Myös lippu- ja muut säännöt on pyritty uskollisesti toistamaan sellaisina kuin ne vuonna 1998 olivat, mutta turva-autoa emme näe. Ehkä sitten seuraavissa.

Kysymykseen varikkoradiosta Nick ilmeisesti luulee ensin, että tarkoitan selostajan kälätystä jonkun konsolirälläyksen malliin ja näyttää melkein loukkaantuneelta. Kun selkiää mitä oikein tarkoitan, Nick kertoo omia näkemyksiään: "Olemme kyllä harkinneet varikkoradiota, ja saatamme edelleenkin lisätä sen jollain lailla lopulliseen peliin. Totuus on kuitenkin se, että oikeissa kisoissa radiota käytetään äärimmäisen harvoin ja yleensä vain jos jotain poikkeuksellista tapahtuu. Kuskien keskittymistä ei haluta häiritä. Sijoitukset, ajat ja sen semmoiset näkyvät kyllä lähtösuoran varikkotauluilta."

"Turhia hömpötyksiä" ei myöskään GP kolmessa tulla näkemään. Animoitu varikkotiimi on Nickin mielestä turha ajatus vakavaan simulaattoriin, koska se ei palvele ajokokemusta millään lailla.

"Olisimme tietysti voineet tehdä varikkopysäyksistä näyttäviä välinäytöksiä," hän kuittaa. "Mutta se olisi tarkoittanut kuvakulman viemistä pois pelaajalta mikä olisi vain häirinnyt keskittymistä ajokokemukseen. Oikeastihan kuski ei muuta tee kuin pysähtyy millintarkasti ja ripeästi ruutuunsa, tuijottaa silmä kovana BRAKES ON -kylttiä, ja antaa hanaa muutaman sekunnin hengähdystauon jälkeen. Mutta se visiirin pyyhkiminen meillä on edelleen mukana."

Jaa-a. Ehkä pikkujippoja lisätään sitten tulevaisuudessa.

Nickin mukaan he tekevät tästä lähin uuden pelin joka vuosi, mutta jää hieman epäselväksi mitä jatko-osat tulevat pitämään sisällään. Hän kuitenkin vakuuttaa, että kyseessä on aina täysin uusi peli (josta kannattaa maksaa täysi hinta - heh), eikä mikään nimien, mainosten ja ratojen päivitys.

Touhu on jo nyt niin hyvällä mallilla, että vuodeksi 2001 luvataan peliä kaudelta 2000 ja aina edellinen formulakausi sen jälkeen. Edellinen, koska Nick kertoo, etteivät he näe mitään mieltä ruveta arvailemaan ennen kautta, millaisia eri tallit tulevat suorituskyvyltään ja ominaisuuksiltaan olemaan. Vihjaako tämä sitä että edes tulevaisuudessa saataisiin McLaren käyttäytymään kuin McLaren ja Minardi kuin Minardi?

Geoff yksin tietää. Eikä kerro.

Lisää aiheesta