F1 Racing Championship (PS2) – Kausikortti formuloihin

Tämä formulkausi alkoi ilman Kyllösen selostuksia, mutta ei ilman formulapelitulvaa. Ubisoftin F1 pääsi kiilaamaan kärkeen, koska EA:n ajokki kärsii teknisistä ongelmista ja Eidoksen ja Sonyn pelejä viritellään vielä varikolla.

Ubisoftin tuoreimman Formula 1 -pelin suurimmaksi yllätykseksi paljastuu eksoottinen tekijälista. Koodaajia ja grafiikantaitajia on useasta maasta, mutta pääosa porukasta majailee Kiinassa. Yhteistyötä on tehty niin kanadalaisten, japanilaisten kuin tietenkin ranskalaisten kanssa. Rakkautta yli rajojen siis. Toisaalta onhan formulakisailu sekin kansainvälistä puuhastelua.

Formulapelistä on vaikea kirjoittaa arvostelua. Jokainen edes kerran Mika Häkkisen menoa tiirannut tietää mistä on kyse. Autot ajavat rataa, ohittavat jos voivat ja voittaja on se, joka sivuuttaa maalilinjan ensimmäisenä. Radat ovat vuodesta toiseen likipitäen samat, ja tallit ja kuskit ovat nekin useimmille tuttuja, vaikkei jokaisen kuskin oikeaa tallipaikkaa aina tahdokaan muistaa.

Tällä kertaa aikakonematka vie vuoden 1999 formulakaudelle, joten kaikkia nykykuskeja tai -talleja ei ole mukana. Radat ovat kuitenkin samat kuin tällä kaudella, vaikkakin ne kierretään nykyisin hieman eri järjestyksessä. Vuosi 1999 oli suomalaisten kannalta hyvä formulavuosi, joten McLareneita kurittaa ihan mielellään. Toisaalta olisi ollut hauska päästä nyky-Sauberienkin ohjaksiin.

Perusarvot kunniaan

Pelivaihtoehdot ovat tutut ja turvalliset arcade, time attack ja mestaruussarja. Kerosiinin käryä ja autojen urkuista ulinaa voi tutkailla tietenkin myös kisaviikonloppu kerrallaan. Arcade-pelissä kello laskee sekunteja ja tarkistuspiste on ohitettava ennen ajan loppumista. Ensimmäisen rataryppään läpäisemiseksi täytyy sijoittua kuuden parhaan joukkoon, toinen rypäs selvitetään palkintopallisijoilla ja vaikeimmilla radoilla vain voitto tuo mainetta ja kunniaa.

Innokas arcade-pelaaja palkitaan skenaarioilla, jotka ovat mukavaa vaihtelua kisaviikonloppujen kelaamiselle. Niissä pelaaja voi elää läpi kauden 1999 kohokohdat.

Jokaikiseen ajopeliin on näemmä nykyään ympättävä ajokoulu. Tällä kertaa ajokin hallintaa voi opiskella Japanissa Suzukan radalla selvittämällä pieniä tehtäviä ja haasteita. Ajokorttia ei sentään tarvitse hankkia, mutta vasta koulun läpäisy kiitettävin arvosanoin päästää mestaruussarjan pariin.

Ajokoulu tuntuu väkisin mukaan puserretulta lisukkeelta, varsinkin kun sen osiot yhtä ohitusharjoitusta lukuunottamatta selvittää ensimmäisellä yrittämällä.

Himmeä aavistus

Mielenkiintoista on, miten formulasirkus on saatu PlayStation 2 -konsolin kiduksiin. Electronic Artsin F1-tarjokki oli hienoinen pettymys. Sen valju grafiikka ja rajusti vaihteleva ruudunpäivitys pitivät ratin nurkassa.

Ensimmäinen ratakierros Ubisoftin uutukaisella ja suurin huoli on ohi. Autot kiitävät muikeasti, ruutu päivittyy tasaisesti ja ratanäkymät piirtyvät horisonttiin. Perusarvot ovat siis kohdallaan.

Kuvallista antia vaivaa kuitenkin hienoinen valjuus ja outo suttuisuus. Väripaletti on varovainen ja lopputulos näyttää suoraan televisiolähetyksen sijasta parin vuoden takaiselta videopeliltä. Selvää on, että alkuvuoden formulatarjokeille ei jaeta grafiikkapalkintoja vuosiäänestyksissä. Sirittävät reunat ovat onneksi vähissä, joten visiiri ei kaipaa voikuorrutusta.

Merkittävin pelattavuutta hankaloittava onnahdus on ruudunpäivityksen takkuilu lähtösuoran jälkeisessä mutkassa, jolloin grafiikkapiirien prosessoitavana on toki huima nippu autoja. Kypärän takaa tiirailtuna takkuilu pysyy onneksi kohtuullisena. Luonnollisesti ongelmaa helpottaa myös hyvä lähtöruutu.

Ajotuntuma vaikuttaa ensi alkuun liian herkältä, mutta monipuolisilla säädöillä saa ajokin räätälöityä sekä omaan ajotyyliin että kullekin radalle sopivaksi. Jarrut, siivekkeet, välitykset, jousituksen, ohjauksen, pohjavaran sun muut hienoudet voi määritellä pilkuntarkasti. Moottorin maksimaalinen kierrosluku on sekin valittavissa. Mitä enemmän kierroksia, sitä nopeampi auto on. Toisaalta konerikon riski kasvaa vastaavasti.

Säätämistä riittää ja huippuauton säädöt voi tallentaa muistikortille. Säädettävää on enemmän kuin konsanaan konsolipelissä. Säätöjä kavahtavan ei kuitenkaan tarvitse sotkea sormiaan öljyyn, auto kulkee oletusarvoillakin.

Mukava kokonaisuus

Mitä enemmän Ubisoftin Formula 1 Championshippiä pelaa, sitä enemmän siitä pitää. Ajokin hallinnan oppii nopeasti, mutta haastetta piisaa kiitos kolmen eri vaikeustason.

Realismi ja pelattavuus ovat oivassa tasapainossa. Aloittelija voi madaltaa kynnystä vaikkapa jarruavulla tai hauskalla ajolinjan näyttävällä ratavärityksellä, joka muistuttaa ajajaa parhaasta mahdollisesta jarrutuskohdasta. Kanssakisaajien ajolinjat ovat loogisia ja järkeviä, ne myös väistävät kipakoissa ohituksissa. Tietokonekuskit eivät myöskään poksauta takapuskuriin vaikka oma jarrutus olisi etuajassa.

Lentävä lähtö pääsuoran alusta olisi ollut mieluisaa aika-ajoissa, jottei aikaa kuluisi turhaan yhden ratakierroksen sompailuun ennen kellotettavaa kierrosta. Hauska idea olisi haamuautojen mukanaolo aika-ajoissa, tällöin oma session paras suoritus olisi vertailukohtana. Nyt haamuautojen antama hupi jää vähäiseksi, koska time attack -peliä ei tule kovin usein valittua. Tallennusmahdollisuus kesken kisan ei sekään olisi ollut pahitteeksi.

Ubisoftin Formula 1 Racing Championship on taattua laatutyötä ja järkihankinta formuloista pitävälle. Kaikki mahdolliset formulapelinsä pelannut tuskin vaipuu ekstaasiin. Kritiikistä huolimatta se on tämän hetken paras formulapeli. Sääli vain, ettei virtuaali-Kimin huimaa menoa pääse ihailemaan tällä kertaa.

83