F1 Racing Championship (PSone) – Tuttu juttu

Pois Mikat alta, tie näyttää kapealta! Mittari näyttää kahtasataa ja jarrut on epäkunnossa.

Formulapeli ei olisi formulapeli ilman oikeita ratoja, autoja ja kuljettajia. Tämänvuotinen formulalisenssi meni jo Electronic Artsin F1 2000:lle, joten Ubisoftin oli tyytyminen vuotta vanhempaan tavaraan. Niinpä pelistä puuttuu Jaguar-talli, muutama uusi kuljettaja ja USA:n osakilpailu.

Puutteistaan huolimatta F1 Racing Championship on sekä huolellinen F1-simulaatio että rento arcade-huristelu. Arcadessa meininki on tuttua takaa-ajoa viimeisestä ruudusta kohti kärkeä. Checkpointit pitää ohittaa joutuin, jottei matkanteko tyssää ennen aikojaan ja helpoimmalla tasolla kuuden parhaan joukkoon sijoittuminen riittää. Aluksi ratoja on vain neljä, mutta lisää tulee sitä mukaa kuin ajotaidot kasvavat.

Jos radat ja ajolinjat eivät ole ennestään tuttuja, ne voi opetella school modessa. Seuraamalla tarkasti radalla olevia ajouria sekä jarruttamalla ja kaasuttamalla silloin, kun käsketään menevät hankalat shikaanit vauhdilla läpi. Lisää sparrausta tarjoaa time attack, jossa kisaa voi ajaa itseään tai kelloa vastaan. Haamuajon saa tallennettua myös muistikortille.

Hidastelevat huippukuskit

Simulaatiossa on kauden 1999 kaikki radat ja kuljettajat, eli koska Mika Salo ei ollut minkään tallin varsinainen kuljettaja, ei miestä nähdä. Täysimittainen formulakausi sisältää 16 kilpailua, joskin yksittäisen kisan ajaminen onnistuu. Lämmittely- ja aika-ajot voi halutessaan jättää väliin, jolloin varsinaiseen kisaan lähdetään viimeisestä ruudusta.

Aika-ajotunnin aikana saa ajaa 12 kierrosta ja varikolla voi säätää autoa sekä seurata tulosten kehittymistä. Ikävää on se, että helpoimmillakin asetuksilla kanssakilpailijat kellottavat aikoja, jotka saisivat Mika Häkkisen kateudesta vihreäksi. Tosielämän paalupaikka-aika ei F1 Racing Championshipissa riitä kuin viimeiseen ruutuun.

Huvittavaa on, että samaiset huippuaikoja tykittäneet kuskit ovat lähes vastaantulijoita itse kisassa. Haasteellisempi professional-asetus puolestaan tekee koneen ohjaamista piloteista yliluonnollisen nopeita. Kisoista tulee joko aivan liian helppoja tai sitten ylivoimaisen vaikeita. Sopivaa asetusta ei tuntunut löytyvän, vaikka erilaisia valintoja ja säätöjä riittää lähes hengästymiseen asti.

Säätöjä ja sikailua

Laiskoille piloteille on tutut helpotukset vaihtamisesta jarrutukseen. Auton käyttäytymisessä on kaksi vaihtoehtoa, joista realistisempi saa auton hakeutumaan hanakasti nurmelle. Vahinkomallinnus ei ole kovin uskottava, sillä herkimmälläkin asetuksella auto kestää melko kovaa käsittelyä. Tarpeeksi kurittamalla pyörän ripustus viimein pettää ja matkanteko päättyy siihen.

Kisan varikkokäynneillä voi itse valita huoltotyöt aina bensan määrää myöten. Kone ottaa auton ohjakset käsiinsä ja mekaanikot hoitavat työnsä, mutta virheitä voi sattua. Bensaletkun hetkellinen jumiutuminen kestää muutaman ylimääräisen sekunnin. Mukava yksityiskohta, joka tuo peliin lisää syvyyttä.

Säännöistä voidaan valita rangaistukset päälle tai pois. Oikominen tuottaa helposti stop & go -rangaistuksen, mutta väärään suuntaan ajelusta ei koidu seuraamuksia. Kontaktia toisiin kilpailijoihin on vaikea välttää, jos mielii mennä ohi. Kaiken lisäksi aggressiivisimmat kuskit yrittävät peittää ohituspaikkoja minkä kerkiävät.

Radat on mallinnettu hyvin esikuviensa mukaisiksi, tosin Brasilian pomppuinen pääsuora oli saanut tasaisen päällysteen. Korkeuserot näkyvät hyvin ja radan vierusta on täynnä mainoksia ja muuta sälää. On pienoinen ihme, että ruutu ylipäätään päivittyy kohtalaisella nopeudella. Maisemat vaikuttavat hieman suttuisilta eikä vauhdin tunne ole niin hyvä kuin voisi. Varsinkin ohjaamosta katsottuna auto tuntuu suorastaan matelevan.

Kyllöstä tulee ikävä

Kuvakulmia on riittävästi. Paras näkyvyys on kaukaa takaa yläviistosta, jolloin mutkiin mentäessä ehtii jopa jarruttaa. Lisäjippona on pieni ohitusruutu, joka näyttää takaa tulevan auton sijainnin. Kahdestaan pelattuna ruudun saa jaettua pystyyn tai vaakaan eikä muita autoja ole radalla, jolloin päivitysnopeus säilyy vielä uskottavalla tasolla.

Äänistään formulapeli tunnetaan, sillä infernaalinen jyrinä muuttuu helposti hyttysen ininäksi kun yli 800 hevosvoimaiset pedot tungetaan TV-ruutuun. Ubisoftin koodaajat ovat onnistuneet luomaan suhteellisen uskottavat pärinät.

Iso miinus tulee selostuksen tai edes välttävän radioliikenteen puuttumisesta. Ainoastaan väärään suuntaan ajaminen ja viimeisen kierroksen alkaminen todetaan lakonisesti. Arcade-tilassa pelaajaa häiritään lisäksi musiikilla.

F1 Racing Championship ei saanut suurta innostusta aikaan. Simulaatio ei ollut kyllin tarkka ollakseen kiinnostava, sillä vastustajat ovat joko yli-inhimillisiä superkuskeja tai sitten pelkkiä vastaantulijoita. Huono ajotuntuma ratin kanssa söi sekin pisteitä. Arcadessa tilanne on parempi. Ajotuntuma on sopivan rento, eikä turhiin säätöihin tarvitse paneutua. Kokonaisuutena peli kuuluu sarjaan "osta jos halvalla saat".

77