Fable 2 (Xbox 360) – Satumaan sankari

Tervetuloa Albionin fantasiamaahan! Siellä suuri sankari saa kerrankin nauttia maineensa tuomista eduista ja suorittaa ajankulukseen urotekoja hämmästyttävän kauniissa maailmassa.

Populousin jumalleikeillä pelijumalaksi noussut Peter Molyneux tunnetaan miehenä, jonka puheisiin kannattaa suhtautua varauksella. Pelialan hupsu keksijä innostuu korkealentoisista ideoistaan niin paljon, että vastuu siirtyy kuulijalle. Ylenpalttinen intoilu koettelee miehen uskottavuutta, mutta sillä on silti puolensa. Ilman palavaa intoa ei syntyisi sellaisia mahtiteoksia kuin Fable 2.

Fable 2 on toimintaseikkailu, joka kohoaa addiktiivisiin sfääreihin. Sen taika syntyy satumaisen leijailun ja rosoisen arkirealismin omalaatuisessa leikkauspisteessä. Albionin fantasiamaailman hehkeät ja ylitsevuotavan runsaat miljööt kruunaavat pelin tenhoavan tunnelman. Sankari ja hänen uskollinen piskinsä torppaavat kahjon Lucienin tuhoisia suunnitelmia vehreissä lehdoissa, sievillä niityillä, jyrkillä vuoristopoluilla ja ahdistavissa luolissa. Reipasta kalpojen kalsketta ja loitsujen rätinää kehystävät kirkkaat poutapäivät, tähtiä tuikkivat yötaivaat ja armottomasti vihmovat kaatosateet.

Albioniin tuodaan syvyyttä ja leveyttä aidon makuisilla ihmisillä: kauppiailla, landepaukuilla, mustalaisilla, munkeilla ja bandiiteilla. Kaupunkien ja kylien asukkaat vaeltavat asioillaan omaan tahtiin. Joka ikinen salskea sälli, söötti neito, juoppolalli ja maksullinen nainen (tai mies) solkkaa Stephen Fryn johdolla pätevää ja puhujan suuhun sopivaa englantia. Katkeamaton höpinä elävöittää kummasti ihmispesien lähellä liikkumista.

Tuppisuu sankari(-tar) kommunikoi ilmeillä ja eleillä, jotka vaihtelevat peukun nostamisesta ripaskan kautta piereskelyyn. Ilveilyn vaikutukset ovat positiivisia ja/tai negatiivisia riippuen kuulijakunnan koosta ja koostumuksesta. Jos sankarista pidetään, kaupat antavat alennuksia, ihmiset lahjoja ja naimatarjouksia. Tehtävistä irtoavat mainepisteet ja komeat releet helpottavat merkittävästi suhteiden luomista.

Loistava polku

Monipuolisesta ilmeilystä huolimatta Fable 2 ei ole ihmissuhdesimulaattori. Maineesta riippumatta jokainen seikkailijanretku saa pienellä pelleilyllä ja kihlasormuksilla vaivatta vapaamielisiä vaimokkeita. Jyystin irtosuhdetta hävyttömästi suoraan kolmannen vaimoni (omat kihlansa myynyt korukauppias) nokan alla. Oikeassa elämässä olisin saanut kaulimesta päähäni, mutta pelissä hellasärö korjaantui parilla lentosuukolla ja hurmaavalla viheltelyllä. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ainakin melkein. Pitkän välimatkan takia unohdin ensimmäisen vaimoni kokonaan, joten se kyllästyi ja lähti lätkimään. Naiset, kuka niitä ymmärtää?

Molyneux-sedän kynäilemä fantasiatarina ei ole kilttien pilttien iltasatu. Suhteellisen rankkaa, aikuisille teemoille flirttailevaa juonta kuljettavat tuttujen immeisten dramaattiset murhat, veriset ruumiinpalat, hyytävät hirviöt ja enemmän tai vähemmän kovat moraaliset valinnat, joilla on kauaskantoisia vaikutuksia. Vastaan lappaa joka mutkassa värikkäitä, traagisia tai surkuhupaisia tyyppejä. Tai kaikki yhdessä, kuten verenhimoisten mörköjen kasvattama transseksuaali houkutuslintu.

Albionin salaisuuksien tonkiminen on miellyttävän vapaamuotoista. Jos pääjuonessa eteneminen tympii, muuta tekemistä piisaa roppakaupalla. Rahaa, kokemusta ja mainetta lisäävät sivutehtävät taustoitetaan juonikeikkojen tapaan esimerkillisesti. Tarkkasilmäiselle ja -korvaiselle paljastuu kaikenlaista pikkukivaa: miten pahiksesta tuli pahis, miksi tämä ruumis on täällä ja sitä rataa. Sankarin nelijalkaisen ystävän tarkka kuono paljastaa keikkojen luonteesta riippumatta pusikoihin ja kivikasoihin kätkettyjä aarteita, joista osa pitää kaivaa lapiolla esiin.

Suurieleisten tehtävien välissä ja lomassa on usein aikaa rehelliselle työlle, kuten sepän ja baarimikon hommille tai jopa halkojen hakkaamiselle. Työt ovat yksinkertaisia ajoitusnaputteluita, joissa tienataan kultarahoja (on arvokkaita klapeja!) vaihtelevan logiikan mukaan.

Kun tekee mieli tehdä taas jotain sankarillista, oikea paikka löytyy kätevästi hohtavaa polkua seuraamalla. Teknisesti vakuuttavien ja tyylikkäiden maisemien ansiosta rauhalliset kävelyretket uusiin paikkoihin ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Fable 2 tuntuu kiehtovalta seikkailulta tuntemattoman maailman ytimeen ja takaisin. Kaikkiin tuttuihin mestoihin voi oikaista parinkymmenen sekunnin lataustauon aikana.

Sankarit eivät kuole

Fable 2:n tärkeimmät toiminnot hoituvat neljällä namiskalla: lyömäase, ampuma-ase, loitsu ja tilanteesta riippuva pikajuoksu tai kierähdys. Ohjaussysteemi ei ansaitse varauksetonta ihailuani, sillä hyökkäys ja torjunta hoidetaan samalla näppäimellä. Lyhyt napaus iskee, pitkä painallus torjuu. Selkeää, mutta kaoottisella taistelutantereella tuskaista tuherrusta – aivan liian usein blokki pamahtaa päälle myöhässä.

Ampuminen ja magia vetävät harvoin vertoja rehelliselle käsirysylle. Rupusakki kaatuu lyöntinappia rämpyttämällä, mutta korkeamman kastin viholliset torjuvat perusiskuja aktiivisesti. Blokkeja murtaviin vimmahyökkäyksiin ei vaadita refleksi-ihmeitä, sillä pitkä painallus ja oikea tattisuunta riittävät. Nuolet ja luodit läsähtävät automaattisesti massan keskipisteeseen, kipeää tekevät osumat sihdataan käsivaralta.

Torjunnan tukkoisuus ei liiemmin haittaa, sillä sankari ei voi kuolla perinteisessä mielessä. Hetkeksi tyrmättyä ja niiltä sijoiltaan nousevaa tappelupukaria näpäytetään ainoastaan lempeästi sormille: pieni siivu kokemuspisteitä valuu hukkaan ja kroppaan kaiverretaan pysyvä arpi. Kuolemattomuuden ansiosta päätarina ei jumita lainkaan ja juoni etenee suorituspelaajien käsissä Pendolinon lailla. Läpijuoksijat missaavat tosin lahjakkaasti koko pointin, kun ruusujen haisteluun ja Albionin juhlittuna sankarina patsasteluun ei jää aikaa.

Osittain ummikoille suunnattu Fable 2 on kovan ytimen pelimiehille helppo tapaus, mutta mielekästä ja kiinnostavaa toimintaa piisaa kaikille riittävästi. Päätarinaan uppoaa suurin piirtein 12–15 tuntia, mutta maailma ei lopukaan siihen, sillä se pelastetaan ilkiöineen päivineen. Tarinan päätöksen jälkeen pelaamista voi ja tavallaan pitääkin jatkaa sivutehtävien ja muun sälän parissa. Vapaamuotoinen sankari, hyvä–paha-akselilla tasapainoilu ja kolme erilaista ratkaisua takaavat korkean uudelleenpeluuarvon.

91