Faëria

Faëria

play.faeria.net

Maameren tarina

Voiko korttipeli olla huono, jos tekijätiimi ilmoittaa henkilötiedoistaan vain lempikirjansa ja suosikkioluensa? Ei minustakaan.

Pelintekijät saavat usein saman idean yhtä aikaa. Tänä vuonna keräilykorttipeleistä ammentavia variantteja putkahtelee jatkuvasti: Scrolls, Heartstone, Card Hunter ja tuoreimpana belgialaislähtöinen Faëria.

Abrakam-studion Faëria avautui yleisölle Kickstarter-rahoituksen myötä, joten sitä pääsee pelaamaan jo nyt, vaikka viralliseen julkaisupäivään on vielä puolisen vuotta. Tekijöiden tarkoituksena on kehittää itselleen ikioma peli, joka viihdyttää heitä vuosia. Väite vaikuttaa aidolta ja yritys hyvältä.

Onko Faërilla väliä?

Faëria lainaa vahvasti Magicista, kuten kaikki kaltaisensa, mutta mukana on riittävästi omaa ajattelua. Faëria on lauta- ja korttipelin yhdistelmä. Kaksinpelin alueena toimii heksaruudukko, jossa on alussa vain molempien pelaajien tukikohdat vastakkaisissa päädyissä. Tavoitteena on tuhota vihollisen tukikohta ennen kuin oma tuhotaan. Avuksi siihen käytetään korteilla manattavia otuksia, rakennuksia ja taikoja.

Käytössä on kolme eri resurssia: maa, raha ja faëria. Rahaa saa yhden joka kierroksella ja faëria-energiaa taas syntyy pelikentälle tasaiseen tahtiin, mutta faëria pitää erikseen kerätä. Lyötävät kortit maksavat vähintään rahaa, mutta voivat vaatia myös maata ja faëriaa. Kikka on siinä, että alussa lauta on täysin tyhjä, joten otuksia kutsuakseen pitää ensin lisätä laudalle maata. Maata saa luoda vain edellisen maapalansa viereen. Kyse on siis osin aluehallintapelistä.

Kierroksen aikana saa kolme toimintoa, joilla voi nostaa lisää kultaa, nostaa kortin, nostaa maata merestä tai muuttaa preeria joksikin toiseksi maatyypiksi. Laudalla jo olevien rakennusten ja otusten käyttäminen ei kuluta toimintoja, mutta voi kuluttaa resursseja.

Kortit edustavat joko otuksia, rakennuksia tai tapahtumia. Otukset ja rakennukset siirtyvät pelilaudalle, mutta tapahtumat vaikuttavat vain sen kierroksen, jolloin ne pelataan. Rakennukset eivät liiku, mutta otukset liikkuvat ja taistelevat toisiaan vastaan. Otuksilla on ainakin hyökkäys- ja osumapisteet mutta usein myös muita taistelukykyyn vaikuttavia erikoisominaisuuksia.

Käytännössä pakka kootaan parin huippukortin ympärille. Pakka rakennetaan mahdollisimman lähelle 40 kortin minimirajaa. Kourassa pitää olla alkupeliin jokin keino faëria-energian keräämistä varten ja kortit, joilla matsi on tarkoitus voittaa. Eri korttien ominaisuudet tukevat toisiaan, jolloin yhdistelmistä saa aikaan efektejä, joita ei ennakkoon odota. Uusia kortteja saa vain pelaamalla, minkä on tarkoitus pitää nettipeliyhteisö aktiivisena.

Pelityylistä riippuen pelaajat rakentavat joko aggressiivisesti suoraan kohti vihollisen päätyä tai jäävät omaan nurkkaansa keräämään resursseja superotuksiaan varten. Ainakin suljetussa betassa aktiivinen pelityyli tuntuu toimivan parhaiten, koska ominaisuudet eivät parinsadan kortin listassa ole täysin tasapainossa.

Lokakuun lopussa flying-  ja conquest-kyvyt tuntuivat suhteettoman tehokkailta. Lentävä olento voi ylittää meren, mikä säästää maasillan rakentamisen vaivan ja valtavasti kierroksia. Conquestilla taas saa vastustajan maat haltuunsa ja pystyy sulkemaan toisen kokonaan pelistä: otuksia saa kutsua vain omalle maalleen.

Mäkilähdöllä liikkeelle

Faëria pyörii suljetussa betassa, johon pääsi mukaan Kickstarterin kautta. Pelintekijät ovat pyhästi päättäneet, etteivät he tee pelistään mikromaksullista. Ajatus on hieno, mutta en ole varma, onko se hyvä. Puhtaasti moninpeliin perustuva peli vaatii ison ja aktiivisen pelaajakunnan. Nyt mukana on alle 2 500 pelaajaa, joten samoja sankareita vastaan tappelee jatkuvasti.

Faëria on vielä pahasti keskeneräinen. Turhauttavin ongelma on, että pelissä on käytössä vain yksi (1) pakka kerrallaan, mikä on pakanrakennuspelin lähtökohtana täysin älytön. Pelityylin vaihtaminen vaatii aina käsityötä. Automaattinen huutokauppa puuttuu kokonaan, joten vaihtokaupat tehdään vielä chatissa, mikä vaatii myyjän ja ostajan olemista yhtä aikaa linjoilla.

Tulevaisuuden suunnitelmissa luvataan turnauksia korttipalkintoineen ja yksinpelikampanjaa, jossa tehtävät suunnitellaan puzzlemaisiksi haasteiksi. Idea pitäisi pakanrakennusinnon yllä ja samalla saisi uusia kortteja. Faëria pyörii toistaiseksi vain selaimella, mutta erillinen pelisoftakin on tekeillä. Jo päättyneen Kickstarter-projektin lisäksi tekijät yrittävät saada pelinsä julkaisuun Greenlight-projektin myötä Steamissa, mikä toivottavasti lisää pelaajamäärää.

Ainakin toistaiseksi Faëria-beta toimii hyvänä korvaushoitona ikuisesti pinnan alla piinaavaan Magic the Gathering -addiktiooni. Pelistä voi vielä tulla jotain.

Tuukka Grönholm

faeria

Otukset liikkuvat heksaruudukolla, jonka pelaajat muokkaavat jokaiseen peliin uudelleen. Uivat olennot eivät tarvitse maata liikkuakseen, mutta toisaalta uimarit pystyy bloggaamaan maakaistaleilla.

PC, Mac, myöhemmin myös mobiili

Ilmestyy kesäkuussa 2014