Falcon 3.01: Operation Fighting Tiger – Operation: Fighting Tiger

Asiasta ei ole pienintäkään epäilystä: Falcon 3.00 on lentosimulaattoreiden kuningas, eivätkä muut pääse edes Sidewinderin kantaman päähän. Useimmilla kotomaamme falconisteilla on versio C, jossa on tukku lapsuksia ja epäloogisuuksia. Versio D korjasi näistä useimmat, ja nyt Operation: Fighting Tiger "MDNM"päivittää kaikki Falconit versioksi 3.01. Turha kai sanoakaan: erot edellisiin ovat huimat. Suuri osa päivityksestä koskee myös vanhoja kampanjoita, jotka näin saavat uutta potkua.

Lista muutoksista on aivan liian laaja tässä käsiteltäväksi, niitä on kymmeniä. Jos muutama tärkein mainitaan, niin tehtävänjako, sekä ennen että jälkeen tehtävän, on laajempi ja yksityiskohtaisempi. Vihdoin ja viimein tehtävän epäonnistuessa kerrotaan, miksi se epäonnistui. Tekoälyä, sekä omien että vihollisten, on rankasti parannettu. Muutkin kuin pelaaja osaavat hyödyntää ECM-laitteistoja ja siipimiehet osaavat jopa löpön loppuessa hakeutua lähimmälle kentälle. Miellyttävää, joskin vähemmän tärkeää, on se, että lähes jokainen vanha radioviesti on nyt samplattu, muttei kuluta muistia silti entistä enempää. Ja uusiakin tietysti on lisätty.

Teknisiä, joka skenaarioon vaikuttavia muutoksia on myös tukku. TWI näyttää myös search-moodissa olevat tutkat, siipimiehille on kolme uutta komentoa (tiivistä/laajenna muodostelma, hus koneet kotiinne siitä), ja uusi ILS-moodi muun muassa. Erittäin tervetullut on uusi waypoint-toiminto SEAD eli pelkästään it-aseita kohtaan kohdistuva hyökkäys, vastapainoksi on SAMeista sekä vihollisen A-A-ohjuksista uusia, ikävän tehokkaita versioita. Päivän viimeinen tehtävä on siirretty kello yhteentoista p.m., mikä tarkoittaa tietysti yölentelyä.

Mukana tuleva manuaali on huippuluokkaa. Uusien kampanja-alue-esittelyiden, aseiden, koneiden ja muutosten lisäksi tarjotaan rutkasti vinkkejä, hyviä neuvoja ja peruspelin manuskasta puuttuvia tietoja, ilmeisesti Holobytelle saapuneiden kyselyiden pohjalta.

Uudet kampanjat

Pakistan- ja Korea-skenaariot muistuttavat alkuperäiskampanjoita, mutta Kurillien saaren kampanja on täysin oma lukunsa.

Venäjä ja Japani kamppailevat Kurillien saarista, ja Yhdysvallat ei virallisesti ole mukana. Siksi noudatetaankin Rules of Engagement -sääntöjä, eli venäläisiä ei saa ampua, elleivät he ehdi ensin, tai AWACS hyväksyy tappotoiminnan. Periaatteessa heidät pitäisi siis hätistellä nikkiin lentämällä liki ja maalaamalla tutkalla, kunnes vastapuolen hermot pettävät. Kampanjassa lennetään japanilaisella lisenssi-Falconilla FSX, perus-Falconia hiukan kehittyneemmällä versiolla. Koska lähistöllä notkuu venäläinen laivasto-osasto, lentäjänalut löytävät käyttöä SEA-tutkalle ja Harpoon-ohjuksille.

Vain Kurillien saari -kampanjassa ovat käytössä uusi Sidewinder AIM-9R, parannettu AMRAAM-120E ja laivoja vastaan Harpoon-ohjus. Myös pääosa uusista tehtävätyypeistä, kuten laskuvarjojoukkojen torjuminen ja maihinnousun pysäytys, on mätetty Kurilleille. Ja eksoottisena lisänä venäläiset kokeilevat alueella robottiohjattua hävittäjää.

Falcon 3.01:n jälkeen muut suihkusimut eivät pääse enää edes AMRAAMin kantaman päähän.

97