Falcon 4.0 Allied Force (PC) – Haukkana taivaalla

Fighting Falcon. Electric Jet. The Lawn Dart. Viper. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta nyt Falcon 4.0 -lapsukainen on kasvanut aikuiseksi ja sen nimi on Allied Force.

Kun useimmissa simuissa voi lentää tusinalla eri koneella, Falcon 4 Allied Forcen pääosassa on vain Lockheed Martin F-16. Alatyypeistä mukana ovat F-16A MLU (Mid Life Upgrade), F-16C 40 ja Falcon 4:stä tuttu F-16C 50/52.

Koska koneita on vain yksi, se on mallinnettu sitäkin tarkemmin. Ohjaamopaneeleissa on satoja nappeja, säätimiä ja mittareita. Jos ilmassa katkaisee moottorin ilmansyötön tai valitsee tyhjän bensatankin, moottori sammuu. Ohjus ei lähde lentoon, jos on pilotti unohtaa aktivoida infrapunasensorin freonijäähdytyksen.

Aloittelijoiden ei kannata säikähtää: Falcon AF sopii ekasimuksi, sillä lento- ja asemallinnusta saa helpotettua vaikka räiskintäpeliasteelle asti.

Falcon AF on kehitetty alkuperäisestä Microprosen Falcon 4:stä ja sen myöhemmistä fanipäivityksistä. Lopputulos on kuitenkin oma pelinsä. Fanipäivityksiin verrattuna lentomallia on hiottu, tehtävätyyppejä ja aseita on enemmän ja ne kaikki toimivat oikein, jopa koulutustehtävät. Muita pikkuparannuksia on kymmeniä.

Check six!

Moderni ilmasota 1970-luvulla kehitetyllä lentokoneella on haasteellista. F-16:n viehätys piilee koneen monipuolisuudessa ja hallintalaiteiden alkeellisuudessa verratuna vaikka uudempaan F-22 Raptoriin. Tutkan, lasertähtäyksen ja asejärjestelmien ohjaus on pilotin harteilla, joten ilmassa riittää muutakin tekemistä kuin liipaisimen vetämistä.

F-16 kehitettiin ilmasodan moniosaajaksi. Sen tehtäviin kuuluu ilmapartiointia, saattotehtäviä, viholliskohteiden pommittamista rypäle- tai älypommeilla, maajoukkojen tukemista ja paljon, paljon muuta. Falconissa lennetään kymmeniä erilaisia tehtäviä ja mahan alla kulkee ohjuksia, raketteja tai pommeja tehtävän mukaan.

F-16-varianteissa on eroja. Parhaiten sen huomaa A-sarjan Falconin alitehoisesta moottorista. C-Falcon kiihdyttää hetkessä matkalentonopeuteen, mutta vanhemmalla koneella nopeuden ja korkeuden kerääminen pommikuormassa on haastava projekti.

Lose sight...

Falconilla lennetään Balkanilla tai vanhassa tutussa Koreassa. Sodan voi aloittaa 90-luvun kalustolla, nykykalustolla tai vuoden 2010 spekulatiivisella kalustolla.

Skriptattujen valmistehtävien asemasta Falconin sydän on dynaaminen kampanja, tosiaikainen sotastrategiapeli, jossa tilanteen kehitykseen vaikuttaa pelaajan menestyksen lisäksi tuhansien muiden yksiköiden toimet taistelukentällä. Falcon AF:ssä pelaaja ei ole sataa vihollista vastaava tuhokone, joka ratkaisee sodan omakätisesti. Pelaaja on vain pienenpieni ratas osana valtavaa sotakoneistoa.

Kampanja on uskomattoman immersiivinen, koska oman lentokoneen ohjaaminen, radioliikenne ja ilma- ja maasota on mallinnettu niin hyvin. Etulinjassa näkee tankkien tai maajoukkojen taistelevan, ilmassa käydään hiipimistaistelua, jossa pommikoneet yrittävät livahtaa ilmapuolustuksen aukkojen läpi, joita vihollisen ilmapartiot yrittävät tukkia.

Vaikka pelaaja olisi vasta suunnittelemassa omaa tehtäväänsä, sota taustalla etenee. Tehtävät suunnitellaan kulloisenkin taistelutilanteen mukaan, joten ne eivät toistu ikinä. Kampanjarunko huomioi syy-seuraus-suhteet: Jos tuhoaa vihollisen huoltokolonnan, etulinjan sotilaat jäävät vaille täydennyksiä ja taistelevat kehnommin. Sopivalla hetkellä tuhottu silta puolestaan katkaisee vihollisen panssarikiilan. Sodan mallintaminen näin syvälle on ainutlaatuista lentosimulaattorissa.

… lose the fight

Tehtävävalikoima on valtavan monipuolinen ja kattaa kaikki roolit, johon Falconia tosielämässäkin käytetään. Tehtävätyyppejä on lisätty Falcon AF:ään reippaasti. Yksi uutuuksista on Forward Air Controller (FAC) -maalinosoitustehtävät. Pelaaja lentää etulinjaan tähystäjäksi ja osoittaa taustalla odottaville rynnäkkökoneille vihollisten maajoukot.

Pelaaja voi lentää myös maalinosoitustehtävän toisena osapuolena, jolloin isketään FAC-koneen osoittamien joukkojen kimpppuun. Nämä On-call-CAS-tehtävät ovat olleet Falconissa pitkään, mutta vasta nyt ne toimivat oikein. Radiokomennoissa on kokonaan uusi sivu maalinnosoitustehtäviä varten.

Falcon AF mallintaa isot iskujoukot viholliskohteisiin erinomaisesti. Tosielämässä vaikkapa lentokentän pommitukseen osallistuu koneita eri laivueista ja ne toteuttavat eri osia tehtävästä. Iskuryhmän koko on helposti toistakymmentä konetta. ”Normaalisimussa” pelaaja lentää yksin paikalle, pommittaa ja pakenee yksin.

Falconissa kohteeseen lentää ensin ryhmä koneita HARM-ohjuksia mahanalus täynnä tuhoamaan kentän ilmatorjuntaa. Minuutti niiden takana seuraa toinen laivue ja pommittaa kiitoradan Durandal-erikoispommeilla. Näitä suojaa saattohävittäjiä ja kauempana partioi pari CAP-lentuetta, joiden tehtävänä on estää muilta lentokentiltä nousevien viholliskoneiden väliintulo. Pelaaja voi olla mikä tahansa osa iskujoukkoa.

Kuten ilmasotaan kuuluu, taivaalla kaiken näkevä AWACS-tutkakone antaa tilannepäivityksiä viholliskoneiden liikkeistä. Jos kerosiini on lopussa, haetaan lisää lähimmältä ilmatankkerilta. Nykyaikaisen ilmasodan monimutkainen infrastruktuuri on mallinnettu Falconiin erinomaisesti.

Warning, warning!

Falconissa avioniikka (koneen elektroniikkajärjestelmät) oon ensiluokkaista. Tehtävän voi aloittaa suoraan kiitoradan päästä, myös parkista ”pimeässä” koneessa. Silloin ensimmäinen vartti kuluu moottorin käynnistykseen, lennonhallinta- ja tulenjohtotietokoneen aktivointiin, inertianavigointijärjestelmän kalibrointiin ja muuhun mukavaan. Startti tapahtuu napin tarkkuudella samoin kuin oikeassa F-16:ssa. On uskomattoman palkitseva tunne saada moderni suihkukone vihdoin käyntiin.

Falconin lentomalli- ja vauriomallinnus ovat loistavia. Täystuhon lisäksi koneesta voi vaurioitua yksittäisiä komponentteja ja tietokoneita. Ehkä vain polttoainetankkiin tulee vuoto.

Yhdellä pommitustehtävällä ilmatorjunta vaurioitti laskutelinettäni. Vasta finaalissa huomasin, että kolmesta valosta syttyi vain kaksi: oikea pääteline jäi puoliksi sisään.

Kone piti tuoda maahan vasemmalle kallistettuna, jottei oikea pyörä tai siipi osuisi maahan. Etupyörä alas ja kun rikkoutunut teline lopulta otti maahan, vauhti oli hidastunut riittävästi. Kone kallistui jyrkästi oikealle siivelle mutta pysähtyi muuten vaurioitumatta.

I've got visual!

Allied Forcen grafiikka yltää 1600x1200 pisteen tarkkuuteen, ja mukana on ensi kertaa fotorealistinen ohjaamo myös tälle tarkkuudelle. Koneen sisusnäkymät ovat sivumittaripaneeleineen häkellyttävän aidon näköiset.

Falcon AF pohjautuu vuosia vanhaan peliin, mikä näkyy maastografiikassa, jonka yksityiskohdat ovat nykystandardeilla karkeita. Etenkin Korean yllä huomaa, että samoja peltotekstuureita toistetaan, eivätkä nekään ole kovin yksityiskohtaisia.

Graphsim on toki parannellut grafiikkaa. Alkuperäiset pannukakkupilvet on korvattu kumpupilvillä. Hyödyllisempänä päivityksenä ilmatorjuntaohjukset jättävät jälkeensä selvän savuvanan, eli kohti tulevan ohjuksen havaitseminen on paljon helpompaa.

Falcon four-two, you are the shooter

Antaako Falcon AF jotain uutta verrattuna ilmiaisiin fanipäivityksiin? Eniten vastinetta saavat aloittelevat pelaajat, jotka eivät tunne Falconin valtavaa päivitysarsenaalia. SuperPAK 4 vai FreeFalcon? BMS? Maksulliset HiTiles-grafiiikkapäivitykset? Cobra-päivitys? Myös veteraani löytää paljon uutta. Balkan-kampanja on ammattimaisempi kuin sen harrastelijaversio, uudet tehtävät ovat mielenkiintoisia ja ne toimivat. Uudistukset ovat ehkä pienempiä, mutta silti merkittäviä. Graphsim vihjailee että toiminnallisuutta lisättäisiin entisestään. Kahden monitorin tukea on lupailtu, TrackIR-tuki on jo nyt.

Falconissa on pinnan alla niin paljon uudistuksia, että se on enemmän kuin pelkkä maksullinen versio jo julkaistuista ilmaispäivityksistä. Falcon Allied Force on yksiselitteisesti paras moderni lentosimulaattori, maksulliset ja maksuttomat Falcon-versiot mukaan lukien.

93