Fallout 2 läpipeluuohje

Roolipelejä ei nykyään juuri liikaa ilmesty, eikä ainakaan scifiin sijoittuvia. Fallout 2 onkin harvinaista herkkua.

Ensin muutama sana hahmonluonnista. Kaikkein paras tapa pelata on suuntautua johonkin tiettyyn hahmoluokkaan, vaikkei niitä Falloutissa sinällään olekaan. Yksi selvä luokka on diplomaatti, eli kulutat taitopisteitäsi eniten puhetaitoon (speech) ja kaupankäyntitaitoon (barter). Tällaisella hahmolla on hyvä mahdollisuus selvitä useasta tilanteesta puhumalla.

Toinen on varas, ja tällöin tarvitsemasi taidot ovat hiipiminen (sneak), tiirikointi (lockpick) ja varastaminen (steal). Tietysti voit myös olla vain tyhmä lihaskimppu ja satsata suurimman osan pisteistä eri taistelutaitoihin.

Joka kolmannella levelin nousulla saat erikoistaidon (perk), jotka kannattaa luonnollisesti valita hahmon mukaan. Ikinä ei kannata heti alussa koettaa tehdä yleispätevää hahmoa. Vasta kun pari taitoa on kunnolla hallussa, kannattaa alkaa parantaa joitain muita. On parempi olla jossakin hyvä ja jossakin huono kuin kaikessa alle keskitason.

Valitsemasi hahmotyypin mukaan valitse alussa myös hahmon ominaisuudet: voimaa ramboilijalle, älyä diplomaatille ja niin edespäin. Karismasta kannattaa ottaa huomioon, että mahdollisten liittolaisten määrä on puolet hahmon karismasta.

Myös hahmon "traitit" kannattaa valita sen mukaan miten aiot pelata. Muista kuitenkin, ettei ole traittia, josta olisi pelkästään hyötyä. Kolikolla on aina kääntöpuolensa. Ja sama pätee tietysti tag-kykyihin, jotka nousevat muita paremmin. Maksimi jokaiselle kyvylle on 200 %, joten 50 % ei vielä ole mitenkään hirmuisen hyvä.

Peliin vaikuttaa myös, onko hahmosi mies vai nainen. Naishahmolla selviää yllättävän monesta tilanteesta naisellisin keinoin. Toisaalta esimerkiksi mafian kätyriksi naiset eivät pääse. Pelin edetessä eteen tulee valintoja, jotka vaikuttavat maineeseesi (karma), eli hahmosi on joko hyvä tai paha. Voit vaikkapa liittyä orjien kauppaajiin tai vastavuoroisesti vastustaa orjuutta.

Seuraavassa listassa on useita eri kaupungeista löytyviä tehtäviä ja vinkkejä. Lista ei ole täydellinen, eikä sen ole tarkoituskaan olla. Listassa ei myöskään ole mainittu tarkemmin sitä, mistä kukakin henkilö löytyy, koska omin päin maailmaan tutustuminen on olennainen osa Falloutia. Peli kannattaa myös ehdottomasti päivittää, muuten sitä tuskin voi edes pelata läpi.

Temple of Trials (Arroyo)

1. Toinen ovi on lukossa, joten tiirikoi se.

2. Kolmas ovi pitää räjäyttää, muoviräjähteen löydät vaasista käytävältä.

3. Lopussa oleva heimolainen testaa taistelukykysi. Riippuen hahmostasi sinulla on kaksi vaihtoehtoa: voit joko yksinkertaisesti taistella ja voittaa, tai puhua miehen ympäri ja päästä ulos taistelematta. Jos taistelet, muista ottaa tavarasi takaisin arkusta sen oven viereltä, josta tulit sisään viimeiseen huoneeseen.

Arroyo

1. Kylän kaivo on rikki, korjaa se.

2. Shamaani kertoo, että hänen puutarhassaan on ilkeitä rikkaruohoja. "Kitke" ne.

3. Serkkusi koira on karannut metsästysalueelle (vasemmalla oleva alue), käy noutamassa se takaisin.

4. Yksi heimolainen voi korottaa unarmed-taitoasi ja toinen melee-taitoasi.

5. Siltaa vartioiva sotilas teroittaa keihääsi, jos hankit hänelle piikiven (flint). Sen saat kylästä tädiltäsi, joko varastamalla, puhumalla tai vaihtamalla sen kolmeen healing powderiin.

Klamath

1. Auta Torria suojelemaan hänen brahmineitaan. Tehtävän aikana tapaat myös Duntonin veljekset, jotka ovat varmastikin vastuussa brahminien katoamisesta ja silpomisesta. En tiedä, onko sitä mahdollista todistaa, vaikka majasta löytääkin skorpionin sakset ja hyllystä duntonien myymää lihaa.

2. Mene Vicin asuntoon. Sisältä löydät aseen, radion (tärkeä) sekä muuta tavaraa.

3. Osta Whiskey Bobille paukku ja saat tehtävän "tankata" hänen tislauslaitteensa, jota hän käyttää sivubisneksiin. Alueelle pääset kylän alaosasta. Taistele tai väistele tiesi majalle ja laita lattialta löytyviä halkoja laitteeseen.

4. Golden Gecko -baarissa olevalta mieheltä saa lähitaisteluopetusta.

5. Yhdessä baarin takahuoneessa on Elvis-taulu (noin 500 dollarin arvoinen). Huoneeseen pääsee joko tiirikoimalla lukon tai potkimalla oven sisään.

6. Kylän vasemmasta osasta pääsee kahteen eri paikkaan, ylemmästä pääsee kanjonille. Tuhoa sitä vartioiva robotti. Toiselta syöksyssä kuolleelta mieheltä saa avainkortin, jolle lienee myöhemmin käyttöä.

7. Alemmasta pääset uuteen osaan kylää. Lukitun oven edessä seisovalta mieheltä saa kuulla, että kylässä on pelottavan paljon rottia. Pyydä häneltä avain ja tapa kaikki rotat, sekä itse pääpiru, iso ja viisas Keeng ra'at. Tämän tehtävän aikana pääset myös aidan toiselle puolelle, ja ottamaan autosta yhden osan (fuel cell regulator).

8. Puhu saluunassa naiselle, joka kertoo poikaystävänsä (Smiley) kadonneen. Hän näyttää kartaltasi paikan mihin Smiley on mennyt. Mene sinne ja tuo Smiley takaisin. Jos sinulla on mukanasi saappaat, ne suojaavat sinua radioaktiiviselta mönjältä. Samassa paikassa voit myös korjata generaattorin ja tiirikoida hissin oven (onnistuu, kun olet saanut elektronisen tiirikan). Palaa Klamathiin ja Smiley opettaa sinut nylkemään geckoja, mikä on hyvä rahanlähde pelin alussa.

9. Puhu saluunassa Sulikille ja sitten omistajan tyttärelle, sekä pyydä häntä vapauttamaan Sulik. Saatat saada puhuttua hänet ympäri tai voit myös maksaa Sulikin aiheuttamat vahingot. Sulik liittyy ryhmääsi, vaikka neitokainen jääkin kaipaamaan hänen kykyjään. Sulikille kannattaa antaa aseeksi super sledgehammer, jos vain sellaisen löydät, tai vaikka 10mm SMG ja myöhemmin joku parempi tykki.

Den

1. Denin lapset varastelevat tavaroitasi, mutta aseen esillä pitämisen pitäisi estää se. Jos kuitenkin jotain katoaa, ovat lapset myyneet sen johonkin liikkeeseen.

2. Becky antaa sinulle tehtäväksi karhuta Frediltä rahaa, jotka Becky hänelle lainasi. Fred on samassa rakennuksessa, jossa Flint pyörittelee bisneksiänsä (Fred paljastuu Frediksi vasta, kun puhut hänelle). Voit joko patistaa Frediä maksamaan koko summan tai lainata hänelle osan. Jos lainaat, palaa takaisin jonkin ajan kuluttua (aika pitkä aika ilmeisesti) ja huomaat, että joskus rahankin lainaaminen kannattaa.

3. Vietyäsi rahat Beckylle saat häneltä toisen tehtävän. Sinun pitää palauttaa kirja, jonka hän lainasi Derekille. Derek ja kirja löytyvät itäisestä kaupunginosasta, mutta Derek on niin kamoissa, ettei muista mihin kirjan jätti. Kirja voi luultavasti olla neljässä eri paikassa: joko kirkosta alaspäin roskiksen liepeillä, hautausmaalla, ulkovessassa kartan yläosassa tai ihan kartan oikeassa yläkulmassa.

4. Puhu "äidille" tämän ravintolassa ja saat tehtävän viedä Smittylle hänen ateriansa. Smittyn löydät läntisestä kaupunginosasta kaatopaikalta. Voit myöskin ostaa Smittyltä jo valmiiksi työkalupakin, jota tarvitset myöhemmin.

5. _idin ravintolassa muista puhua Karlille ja kysy mitä hänelle on tapahtunut. Puhu myös Stacylle hänen kissastaan ja ole ymmärtäväinen, niin saat kokemusta.

6. Orjakauppiaat pitävät Viciä vankina. Voit joko puhua heidän johtajalleen ja pyytää päästä näkemään Vic, tai voit puhua Vicin kanssa ikkunan läpi. Anna Vicille radio, jonka otit hänen asunnostaan ja hän saa työnsä tehtyä. Saat Vicin ryhmääsi, kun maksat Metzgerille 1000 dollaria, tai jos olet nainen voit maksaa 500 dollaria ja loput intiimimmällä tavalla Metzgerin kanssa. Vic on hyvä korjaamaan, joten kun sinulla on hänet mukanasi, hän hoitaa korjaamiset puolestasi. Anna Vicille aseeksi jokin kivääri tai käsiase.

7. Läntisessä kaupunginosassa on yhdessä talossa jengi, puhu heidän johtajalleen Lauralle. Hän haluaisi tietää mitä arvokasta kirkossa on, kun sitä niin vartioidaan. Mene siis sinne ja valehtele, että Metzger tahtoo saada varmistuksen tavaroista, jolloin pääset sisään. Kurkkaa yhteen laatikkoon ja mene Lauran luokse. Seuraavaksi Laura tahtoisi hyökätä kirkkoon, mutta tarvitsee Metzgerin luvan siihen. Mene Metzgerin luo, puhu asiasta ja saatuasi luvan palaa Lauran luokse. Lauran jengi on altavastaajana, joten hän lähettää sinut etsimään heikkouksia toisesta jengistä. Puhu vartijalle ja hän paljastaa pitävänsä ryyppäjäiset illalla. Kerro tämä Lauralle ja hyökkää hänen jenginsä kanssa kirkkoon.

8. Jos haluat olla paha poika, voit liittyä orjakauppiaisiin. Liityttyäsi saat joitain tehtäviä, mutta kukapa kunnon seikkailija haluaisi olla tekemisissä sen saastan kanssa. Tappamalla orjuuttajat ja vapauttamalla orjat maineesi paranee.

9. Mene taloon, jossa on muumio näytillä ja puhu miehelle aaveesta. Mene keskiyöllä talon toiseen huoneeseen ja puhu Annan haamulle. Saat tietää, että hän on hukannut korunsa. Koru on Joeylla. Joey löytyy aivan itäiseen kaupunginosaan vievän kohdan vierestä. Tapa hänet (ja kaksi muuta kovista, jotka suuttuvat sinulle) ja vie koru Annalle. Ota Annan luut ja mene hautausmaalle, etsi Annan hauta ja kaiva se auki lapiolla. Laita Annan luut hautaan ja sulje se, jolloin hän pääsee lepoon.

10. Voit ostaa auton Smittyltä, mutta sinun täytyy saada siihen tietty osa (fuel cell controller). Tämän saat Geckosta. Mene Geckossa ylös ja uudelle alueelle, Skeeter vaihtaa osan työkalupakkiin jonka sait Smittyltä, kohdassa 4. Smitty asentaa osan sinulle valmiiksi. Jos hait myös toisen osan (fuel cell regulator) Klamathista, asennuta sekin autoon. Tämä osa vähentää bensan kulutusta, sillä auto käy micro fusion celleillä, joka on kallista kamaa.

Gecko

1. Puhu Haroldille ja saat tietää, että ydinvoimala on huonossa kunnossa. Saat myös tietää, että Vault Cityssä olisi luultavasti tarvittava osa, mutta Vault Cityn asukkaat vihaavat ghouleja ja jonkun pitäisi hakea osa sieltä.

2. Skeeteriltä saa tarvittavan autonosan, kuten edellä selitettiin.

Modoc

1. Farrelia syytetään Corneliuksen kellon varastamisesta. Mene ulkohuussiin ja pytystä sisään, räjäytä kivet pois tieltä, tapa rotta, ota kello ja palauta se Farrelille.

2. Farrel valittaa myös, että hänen puutarhassaan on jyrsijöitä, joten mene sinne ja tapa kaikki elikot.

3. Lihanmyyjä antaa tehtäväksi vartioida Brahminejansa. Ilmeisesti samaisen lihanmyyjän tyttären (tai pojan jos olet nainen) kanssa voi mennä naimisiin.

4. Puhu kauppiaalle ja saat tehtävän mennä tarkastamaan kummitusfarmia. Suuntaa sinne ja tutki ruumiita niin huomaat, että ne ovat vain nukkeja. Mene majaan ja odota keskiyöhön. Kun menet ulos ihmettelemään, sinut kolkataan. Puhu johtajalle ja hän pyytää sinua neuvottelemaan Modocin asukkaiden kanssa. Palaa takaisin Modociin ja selitä kauppiaalle, että ruumiit olivat nukkeja. Kauppias haluaa kuitenkin tietää, mitä Karlille tapahtui. Mene uudestaan kummitusfarmille ja kysy sitä johtajalta. Hän sanoo, että Karl juoksi karkuun luoteeseen. Jos olet puhunut Karlin kanssa Denissä (äidin ravintolassa), mene Modociin ja kerro kauppiaalle missä Karl on. Jos et ole puhunut Karlille, tee se nyt ja mene vasta sitten Modociin. Palaa vielä kummitusfarmille kertomaan hyvät uutiset.

Vault City

1. Baarin omistajan, Cassidyn, saa puhuttua liittymään joukkoosi.

2. Teltassa makaa sairas mies, käytä häneen rad-awaytä, niin hän paranee.

3. Maanviljelijä tarvitsee kyntöauran (plow), nouda se Happy Harry's -liikkeestä.

4. Amandan mies on vangittu. Sinun pitää hakea hänet takaisin kaupungin sisältä.

5. Mene kaupungin porteille ja siellä olevaan rakennukseen. Ota haarniskasi pois ja mene perähuoneeseen. Virkailija huomaa sinun Vault13-pukusi ja antaa sinulle kulkuluvan (voit olla kaupungissa vain päivisin).

6. Yhdessä maintenance-rakennuksessa on Vicin tytär. Mene sinne, jos haluat katsella isä-tytär-keskustelua.

7. Amandan miehen voit pelastaa servant allocation center -nimisestä rakennuksesta. Puhu vartijalle ja pyydä häntä päästämään mies ulos tai maksa hänestä, jos puhetaitosi on huono.

8. Samalta vartijalta saat tehtävän etsiä Raiderien tukikohdan. Kun olet saanut tietoosi sen sijainnin, tapa kaikki jengiläiset tukikohdasta ja etsi kolme nimilaattaa, joiden avulla saat kassakaapin auki. Kassakaapista löydät muistiinpanot, jotka pitää palauttaa Vault Cityyn.

9. Mene juttelemaan Vault Cityn ensimmäisen asukkaan kanssa. Hän lupaa sinulle kansalaisuuden, jos hoidat Geckon voimalaongelman. Eli voit joko teurastaa Geckon väen ja tuhota voimalan, tai korjata voimalan ja kaikki ovat tyytyväisiä.

10. Jos pääset kansalaiseksi, pääset sisälle Vault Cityn holviin, missä ainakin huhujen perusteella on kaikkea mukavaa.

New Reno

1. Voit mennä töihin johonkin neljästä mafiaperheestä, tässä esimerkkinä on Bishopien perhe. Mene heidän omistaman kasinonsa yläkertaan, josta löydät Bishopin vaimon ja tyttären. Voit peuhata heidän kummankin kanssaan, mutta jos hoitelet tyttären ensin, vaimo ei suostu kanssasi mihinkään. Puhu rouva Bishopille ja suostu hänen kanssaan drinkille. Päädytte hänen huoneeseensa, jossa hän alkaa ehdotella. Anna asioiden sujua jos tahdot, mutta muista käyttää kondomia ellet sitten tahdo, että loppudemossa mainitaan Bishopien vauva, joka ei muistuta heitä ollenkaan, ja joka ei koskaan saanut tavata oikeaa isäänsä...

@Teksti:Sama homma pätee tyttäreenkin. Kun homma on ohitse ja naiset nukkuvat, kuuntele rouvan unissapuhumista ja saat tietää kassakaapin numeroyhdistelmän. Nyt sinun pitäisi hiipiä takaisin alakertaan, mutta herra Bishop on edessä. Kävele ovelle, älä huoneeseen asti. Laita hiipiminen varmuuden vuoksi päälle ja klikkaa hiirellä suoraan portaisiin. Jos kävelet vain huoneeseen tavallisesti, oli hiipiminen päällä tai ei, herra Bishop huomaa sinut ja alkaa rähistä. Jos tämän sänkyseikkailun aikana kadotat kaverisi, niin kyseessä on bugi. Kokeile peuhata rouva Bishopin kanssa uudelleen ja saat luultavasti kaverisi takaisin.

2. Mene nyrkkeilysaliin ja puhu kääpiölle. Sano että haluat nyrkkeillä ja hän suostuu manageriksesi. Astu kehään ja piekse kaikki vastustajasi. Hyvä tapa on vain iskeä päähän niin kauan, että vastustajasi tippuu ottamaan lukua, ja voitat tyrmäyksellä. Viimeinen vastustaja on aika paha, ja saatat menettää korvasi taistellessasi häntä vastaan (terveisiä Mike Tysonille...). Aluksi saattaa tuntua, ettet saa häneen yhtään kunnon osumaa, mutta kun jaksat hakata, niin kyllä se onnistunut osumakin sieltä tulee ja saa miehen kylmäksi. Voitettuasi kaikki saat prizefighter- ja champion-maineet.

3. Jos autosi varastetaan, seuraa renkaiden jälkiä. Saat autosi takaisin maksamalla, tai jos olet nainen voit käyttää ns. "jokapaikan valuuttaa".

4. Golden Globes -nimisessä paikassa on ilmeisesti mahdollisuus tulla pornotähdeksi, mutta mikä tahansa tusinaseikkailija ei siihen kelpaa.

Redding

1. Pääset sheriffin apulaiseksi. Ensimmäinen työ on häätää vanha leski, jolla vuokrat ovat maksamatta. Jos tahdot, voit antaa hänelle rahat eikä sinun tarvitse häätää häntä. Toinen työ on estää tappelu baarissa. Puhu asianosaisille ja vie jommankumman kaivoksen työntekijä putkaan. Kolmantena työnä sinun pitää selvittää kuka pahoinpiteli prostituoidun. Mene baariin ja kysy omistajalta tapahtuneesta. Saat tietää, että hän löysi prostituoidulta Morningstar-kaivoksen lipukkeen. Mene siis Morningstarille ja puhu kaikkien kanssa. Yksi mies tunnustaa, joten pidätä hänet äläkä välitä uhkailuista. Viimeinen sheriffiltä saatava tehtävä on tappaa Frog Morton ja hänen jenginsä, eli kaikki laita tylysti kaikki jengiläiset kylmäksi.

2. Kumpikin kaivos antaa sinulle tehtäväksi hakea hylätystä kaivoksesta eräs koneenosa. Mene kaivokseen ja taistele tiesi koneelle. Pieni varoituksen sana siitä, että wanamingot ovat melkoisen pahoja vastustajia. Ota osa koneesta ja vie se kummalle kaivokselle tahdot. Juttele ennen osan hakua heidän kanssaan ja päätä kumpi sen mielestäsi ansaitsee.

Broken Hills

1. Kun ajat kaupunkiin eräs ghouli jää autosi alle. Auta hänet ylös.

2. Kaupungin toisessa osassa on ghouli, joka ei saa taloonsa virtaa. Mene ensimmäiseen osioon ja pyydä työntekijää lisäämään virtaa siihen taloon. Tämä sanoo kuitenkin, ettei voi tehdä sitä, koska virtaa ei riitä tarpeeksi. Mene takaisin ghoulin luo ja kerro, ettet onnistunut. Hän sanoo työskennelleensä ennen voimalassa ja tietää, että virtaa riittää kyllä. Mene siis taas voimalaan ja sano, että virtaa riittää varmasti, jolloin työntekijä suostuu.

3. Kaivoksella oleva Zarius tarvitsee ilmanpuhdistimen osan, että he pääsisivät taas töihin. Saat häneltä tehtäväksi hakea osan New Renosta. Hae osa, mene kaivokseen ja korjaa ilmanpuhdistin. Kaivoksessa on kaasua, josta saat vahinkoa aina välillä, joten ole valmis käyttämään stimpackejä, tai käytä kaasunaamaria, mikäli sellaisen jostain löydät.

4. Puhu sheriffille (Marcus) niin hän kertoo kadonneista ihmisistä. Mene toiseen kaupunginosaan ja siellä olevaan pikkuiseen rötisköön, josta pääset maan alle. Löydät paljon tapettuja ihmisiä. Yhdeltä ruumiilta löytyy viesti, ota se. Lähde tunnelista ja etsi samasta kaupunginosasta mies, joka valittaa vaimonsa kadonneen. Hän oli juuri se nainen, jolla viesti oli. Selitä miehelle, mitä on tapahtunut ja neuvo häntä lähtemään kaupungista. Mene selittämään myös Marcukselle ja hän huolehtii asiasta. Kun kaivos on korjattu ja kadonneet ihmiset löydetty, saat Marcuksen liittymään seuraasi.

New California Republic

1. Jos tahdot voit liittyä NCR Rangereihin, jotka taistelevat orjien käyttöä vastaan. Saat kokeeksi vapauttaa orjat NCR:n kaupungin muurien ulkopuolella olevista häkeistä. Vapauta orjat ja tapa orjien kaupiskelijat. Jos taas olet itse orjuuttaja, saat orjakauppiaalta tehtäväksi etsiä NCR Rangereiden tukikohdat (paikallisesta tukikohdasta löytyy kartta johon on merkitty kaikki tukikohdat).

2. Eräässä rakennuksessa on mies pommin kanssa, koeta saada hänet puhuttua räjäyttämästä itsensä. Jos epäonnistut, hän vaurioittaa samalla tietokonetta, joten se pitää korjata.

3. Asekauppiaalta kaupungin sisältä saa karavaanin vartiointityötä, jos tarvitset rahaa.

4. Mene tapaamaan presidentti Tandia. Puhu Tandin avustajalle ja hän päästää sinut sisään. Saat tehtäväksesi hakea tietokoneen osia Vault 15:sta ja koettaa saada sen asukkaat päästämään NCR:läiset sisään holviin. Mene Vault viiteentoista ja puhu teltassa olevalle naiselle, hän sanoo tyttärensä kadonneen. Puhu naiselle joka vartioi polkua. Tapa vartijat ja saat toiselta avaimen. Mene sitten mökkiin ja vapauta tyttö. Häneltä saat tietää, että Vault viidessätoista asuu raidereita. Mene puhumaan tytön äidille ja sen jälkeen asukkaiden johtajalle, jolta saat avaimen holviin. Mene holviin sisään ja tapa raiderit.

Yhdestä tietokoneesta saat tietää Vault 13:n sijainnin. Huoneessa jossa oli Raiderien johtaja, on myös toimiva tietokone, josta saat tietää, että NCR:ssä on vakooja. Tietokoneen osat saat kaapista. Mene NCR:ään, anna osat Tandille ja kerro hänen avunantajalleen vakoilijasta. Vault 15:n ja NCR:n välille pitäisi saada voimaan yhteistyösopimus.

Vault 13

1. Älä tapa deathclawia, joka on vastassa, sillä he ovat ystävällisiä ja vieläpä viisaita. Saat tietää, että heidän tietokoneensa kaipaa korjausta. Osan siihen saa New Reno Armsista (voice recognition module).

2. Kaapeista löydät GECK:n. Saat sen ilman varastamistakin kunhan korjaat deathclawien tietokoneen, sekä navigaatio-tietokoneen osan, jonka otat mukaasi.

3. Goriksen saa liittymään joukkoon.

San Francisco

1. Puhu Brotherhood of Steelin edustajalle, niin saat tehtävän hakea Vertibirdsin piirustukset enclavien tukikohdasta Navarrosta. Katso tämä kohta Navarron listauksesta. Kun olet saanut suunnitelmat, Brotherhood of Steel kopioi ne ja nyt pääset heidän tukikohtaansa. Löydät sieltä varusteita ja tietokoneen, johon voit käyttää memory moduleja. Memory moduleja on yhteensä neljä, yhden saa Navarrosta ja kummastakin sotilastukikohdasta ilmeisesti yhden.

2. Saat myös Shi-temppelin väeltä tehtäväksi hakea Vertibirdsin piirustukset. Anna ne heille vasta BoS:in jälkeen, koska shi ei kopioi niitä vaan ottaa itse piirustukset. Toinen shin tehtävä on tappaa hubologistien johtaja AHS-9. Mene hubologistejen tukikohtaan.

Sano AHS-7:lle, että tahdot liittyä, niin hän päästää sinut sisään. Tapa AHS-9 ja raivaa tiesi ulos lyijyn voimalla. Jos olet pahaan päin pelaava, voit liittyä hubologisteihin Shin sijaan. Kun olet suorittanut kummatkin Shin tehtävät, pääset tapaamaan heidän keisariaan, joka on tietokone. Sen avulla voit siirtää bensan tankkeriin.

3. Sano Dragonille, että haluat auttaa häntä voittamaan Lo-Panin. Hän testaa sinua ensin viidellä oppilaallansa, jotka sinun pitäisi voittaa (nämä taistelut eivät ole kuolemaan asti). Unarmed-taidon olisi syytä olla reippaasti yli 100 %. Testistä suoriuduttuasi mene haastamaan Lo-Pan. Tapa hänet, mutta reilussa taistelussa ilman aseita ja haarniskaa.

4. Mene tankkerille ja puhu miehelle, joka on kipeä. Käy ilmi, että hän on menettänyt sappensa uhkapelissä. Hommaa se takaisin, eli puhu miehelle joka sen sai ja saat tietää, että hän myi sen eteenpäin yhdelle Shin tiedemiehistä. Mene puhumaan hänelle ja valista häntä, että se on ihmisen sappi, saat sen takaisin. Mene puhumaan sapen omistajalle ja hän pyytää keksimään tavan saada sen takaisin sisäänsä. Puhu kaupungin lääkärille ja jos omaat yhteyksiä, hän tekee sen ilmaiseksi. Nyt olet ansainnut laivan kapteenin luottamuksen.

5. Tankkerilla voit myös pelastaa tietokonemiehen tyttöystävän. Hän on mennyt alakertaan ja jäänyt loukkuun alieneiden ja muiden ötököiden sekaan. Tapa kaikki vastustajat ja tuo tyttö takaisin.

6. Puhu kapteenille joka kertoo, että tarvitset bensaa, FOB:n ja toimivan navigaatiotietokoneen. Nämä saa edellisessä järjestyksessä Shin tietokoneesta, Navarrosta ja osan tietokoneeseen Vault 13:sta. Jotta tietokoneen saa korjattua, tarvitsee FOB:a oven saamiseksi auki. Katso sen hankkiminen Navarron listasta. Kun tankkeri on kunnossa, käytä tietokonetta ja pääset lähtemään pelin viimeiseen taistoon (oil rig). Muista että tarvitset viimeisessä paikassa ainakin yhden räjähteen, ja olisi muutenkin hyvä viritellä hahmo viimeisen päälle tappokoneeksi.

Navarro

1. Chris väittää, ettei Navarrossa ole muuta kuin hiekkaa ja säteilyä. Tapa hänet, ettei hän tee hälytystä.

2. Jätä ystäväsi odottamaan niin pääset tukikohtaan valehtelemalla, että olet uusi sotilas. Mene majassa olevista portaista alas.

3. Näet heti sisällä yhden miehen Enclavien power armorissa. Puhu hänelle, niin hän käskee sinun varustautua ja käydä töihin. Mene siis varustehuoneeseen ja pukeudu advanced power armoriin ja ota kaapeista myös aseistusta mielesi mukaan. Yhdestä kaapista löytyy sininen memory module, jonka avulla saat nostettua karismaasi BoS:n tietokoneella San Fransiscossa.

4. Mene tietokonehuoneeseen ja kysy lupa saada käyttää tietokonetta. Tietokoneelta löydät vastauksia siihen missä mikäkin sijaitsee, ja missä vertbirdsin piirustukset ovat.

5. Mene huoneeseen jossa on tiedemies ja robottikoira. Puhu miehelle ja pyydä lupaa hoitaa deathclaw, joka on seuraavassa huoneessa. Mene puhumaan deathclawille ja lupaudu auttamaan häntä. Mene takaisin tiedemiehen puheille. Muistathan että huone on äänieristetty? Voit siis vapaasti tappaa miehen ja ottaa pöydältä sinisen avainkortin, jolla saat deathclawin vapaaksi. Kun mies on kuollut saat myös robottikoiran joukkoosi, kunhan korjaat sen.

6. Seuraavaksi mene komentajan puheille. Pääset sinne (jos omistat tarpeeksi hyvä puhetaidon) valehtelemalla, että FOB pitää viedä parempaan turvaan. Komentaja antaa luvan ottaa sen, joten nappaa se mukaasi kaapista. Jos et saa sitä puhumalla, taitaa ainoa keino olla tappaa kaikki. Joka taas saattaa olla aika hankalaa.

7. Mene ylemmälle tasolle ja oikeanpuoleiseen rakennukseen. Sano, että tarvitset piirustukset, niin saat ottaa ne. Mene sitten vasempaan rakennukseen ja sano, että tiedemies lähetti sinut hakemaan robottikoiran osan. Jos puhetaitosi todellakin on huono, joudut turvautumaan taas kättäpidempään. Ota osa ja korjaa robottikoira, jos tahdot sen mukaasi. Karista Navarron pölyt jaloistasi ja suuntaa San Fransiscoon.

Oil rig

1. Jätä ystäväsi ensimmäiseen huoneeseen ja marssi sisään. Saat liikkua vapaasti ilman jengiäsi, koska käytät enclavien omaa haarniskaa. Puhu kyläsi vanhimmalle, joka on vankina, hän pyytää sinua sulkemaan virran, että kyläläisesi pääsisivät pakoon. Ympäriinsä tukikohdasta löytyy aseita ja ammuksia.

2. Sammutettava tietokone on alimmassa kerroksessa. Suuntaa siis aina vain alaspäin. Yhdessä vaiheessa tulet huoneeseen, jonka lattiasta saa sähköshokkeja. Kyseessä on puzzle, jossa pitää käyttää tietokoneita oikeassa järjestyksessä, että pääsee eteenpäin. Vasemmalla ja oikealla on myös huoneet, joista saa varusteita.

3. Jos et ole vielä saanut GECK:ä, löytyy myös oil rigiltä sellainen.

4. Kun tapaat presidentin, voit jutella hänen kanssaan ja huomata, miten ömiellyttäväö henkilö hän on. Tapa presidentti saadaksesi häneltä avainkortti. Jollet tahdo ampua häntä ja saada vartijoita kimppuusi, voit käyttää seuraavaa keinoa: pumppaa presidenttiin kahdeksan super stimpackia ja odottele hetki, niin hän lyyhistyy maahan yliannostuksen saaneena, eikä kukaan tiedä asiasta mitään.

5. Tässä välissä voi käydä virittämässä ylimmän tason puolustustykit hyökkäämään vahvimman taistelijan kimppuun (tästä on korvaamaton hyöty lopussa). Siirrä myöskin kaverisi odottamaan heti oikealla olevan oven eteen.

6. Jatka matkaasi taas alaspäin, kunnes et enää alemmaksi pääse. Oikeassa ylänurkassa on päätietokone. Viritä räjähde ja pudota se terminaalien eteen. Mene nyt odottamaan aivan rappusten eteen. Kun pommi räjähtää ja joudut taistelumoodiin, kävele vain rappusista ylös niin vältyt kohtaamasta laumaa ilkeitä vartijoita. Tässä vaiheessa et joudu ramppaamaan joka kerrosta, vaan voit mennä oikotietä toisia portaita pitkin, koska koneen hajoaminen avasi sinne johtavat ovet.

Pääset suoraan ylimpään kerrokseen. Mene nyt ensimmäiseen huoneeseen ja koeta puhua siellä odottavan vartiojoukon johtaja liittymään puolellesi. Jos onnistut tässä, on lopputaistelu lasten leikkiä, koska joudut tappamaan vain itse ison pahan pojan, etkä myös vartijoita. Kun olet tappanut ison miehen ja tykkitornit (jotka hyökkäävät kimppuusi, kun kaikkein pahin on ensin tapettu), lähde ulos ja katsele loppudemo. Peliä voi toki vielä lopun jälkeenkin jatkaa, jos tahtoo, sillä kaikkea jännittävää voi vielä löytää.

Lisää aiheesta