Fallout 3: Broken Steel (Xbox 360) – Elämä jatkuu

Broken Steel jatkaa siitä mihin jäätiin, vaikkei sen pitänyt olla mahdollista.

Autiomaan säteily sekoitti pääni. Luulin jo kadonneeni historian hämäriin, mutta oikeasti olenkin vain lojunut kaksi viikkoa koomassa Brotherhood of Steelin sairasosastolla. Makoilu saa riittää: Enclaven roistokoplan jämät on siivottava, jotta minimiin kutistuneen ihmiskunnan tulevaisuus ei jatku rautasaappaan alla.

Ydintuhopeli Fallout 3:n kolmas ja odotetuin lisäosa Broken Steel korjaa pääpelin lopullisen lopun aiheuttaman mielipahan kirjoittamalla päätöksen pokkana uusiksi. Ratkaisu on hyvä, sillä lopetus oli huono. Sankari voi taas nousta tasoja, aina kolmeenkymmeneen saakka. Mukana tulee reilusti uusia hahmo-ominaisuuksia eli vanhan kansan kielellä perkkejä. Viiden–kuuden tunnin uusiosisällön rouhaistuani ehdin nousta vasta tasolle 24, joten taas on syy tahkota.

Paluu tulevaisuuteen

Kolmannen imuroitavan lisärin parhaat uudistukset ovat psykologisia: kun peli ei pääty lopullisesti ja tasokatto tarjoaa uutta tavoitteellisuutta, koluamaton vanha sisältö viekoittelee uudella tavalla. Toinen helpotusta ja hyvää mieltä aiheuttava uudistus on Puppies-perkki: jos yli-innokas tuleen juokseva ihmisen paras kaveri Dogmeat on kuollut, saa tilalle upouuden hauvan Dogmeatin pesueesta. Ei enää ärsyttävää latailurumbaa rakkikoiran takia!

Loppupeliä tylsistyttää runsaudenpula: aseita, panoksia, tavaraa ja kilkettä on vaikka mutanttilampaat söisivät. Kama menettää merkityksensä, kun reppu pullistelee huippulaatuisia ja ehjiä varusteita, joille ei ole mitään käyttöä. Tästä yksittäisestä syystä johtuen lisäosien tulva ei liene loputon.

Tappiin saakka pumpattuja pelaajia kompensoimaan peliin on ilmaantunut uusia, kovempia ryökäleitä. Broken Steelin vaikeustaso onkin aiempaa tiukempi, jopa vähän perusteettomasti: kovisversio rimpulamutantista ottaa hätkähtämättä vastaan useita raketinheittimen osumia – kuinka kovaksi panssaroimaton nahka voi oikein parkkiintua?

Isompi panssari vaatii isomman pyssyn

Broken Steelin Virallinen Uusi Ympäristö on ilmavoimien tukikohta, joka vastoin odotuksia on aika hyvässä kunnossa. Kituva eloonjäämistaistelu hiekkanivusineen on vain etäinen muisto, kun isot pojat superhaarniskoissa räiskivät toisiaan tulevaisuuden läjäyttimillä helikoptereiden pyöriessä kimpussa ja kiertoratapommitusten karjuessa kuolemaa.

Uusi juoni käsittelee lähinnä Brotherhoodin ja Enclaven välistä eskaloituvaa kähinää, mutta sivutehtävissä ihmetellään myös vastakäynnistetyn vedenpuhdistamon seuraamuksia. Uusia tehtäviä ei ole piilotettu erillisille alueille, vaan maailmassa sattuu ja tapahtuu, mikä tuo maailmaan uutta eloa – vaikka vain hitusen. Sinänsä uudet alueet, tarinat, aseet ja ympäristöt ovat peruskauraa, mutta eihän kaurapuuroonkaan kyllästy.

Jos Fallout 3:n pelaaminen jäi tylsänpulskeaan lopetukseen, Broken Steel on oiva ostos. Minussa se herätti uuden kiinnostuksen vanhaankin sisältöön, mikä ei ole hullumpi saavutus lisälevyltä. Vaikka uusi itsenäinen Fallout: New Vegas siintää jo horisontissa, Bethesdalta on todennäköisesti vielä yksi lisäri takataskussa. Sen jälkeen vaihdan kyllä jo peliä.

83