Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison - Päiväni murmelina

Far_Cry_4_5

Päiväni murmelina

Teletapit sen jo tiesivät: uudestaan!

Viime vuoden yksi kohokohta oli Far Cry 4, sillä kuvitteellisen Kyratin komeisiin maisemiin sijoittunut räiskintä sekoitti oivallisesti toimintaa ja hiipimistä. Tekemistä oli hengästyttävä määrä, mutta valinnanvapauden takia ähky ei päässyt yllättämään. Kyratin tutkijoille annettiin vapaat kädet leikkiä sissisotaa, metsästää eläimiä tai haahuilla vailla päämäärää Himalajan upeissa vuoristomaisemissa.

Tartuin Escape from Durgesh Prison -DLC-lisäriin innokkaasti. Pari tuntia myöhemmin irrotin otteeni ohjaimesta ja pudistelin päätäni epäuskoisena. Pakanat, mitä olette tehneet?

 

Deadline puskee niskaan

Herään radiotornissa ja kuulen tutun äänen. Pakana Min, Kyratin lipevä itsevaltias, pelaa jälleen kieroja pelejään. ”Herätys, herätys, Ajay. Sinun on paras kiirehtiä. Sinulle on tilattu helikopterikyyti, joka lähtee puolen tunnin päästä. Ole paikalla ajoissa, mutta varo Yuman sotilaita. Olet haluttu mies!”

Escape from Durgesh Prison on kuin turboahdettu versio Far Crysta tiukalla puolen tunnin aikarajalla. Onneksi kelloon saa lisäminuutteja suorittamalla sivuaktiviteetteja ja repimällä Minin propagandajulisteita alas seiniltä. Ajaylta on riistetty kaikki peruspelissä hankitut taidot ja aseet, joten päivitysten hankkiminen on käytännössä pakollista. Kuolema kirpaisee, sillä kuukahtamisen jälkeen tarina täytyy aloittaa alusta. Pienenä myönnytyksenä Ajay sentään säilyttää edellisillä kierroksilla hankitut kykypäivitykset ja varusteet.

Esikuvana on selvästi roguelike, mutta joku unohti kertoa tekijöille, että satunnaisuus on tärkeä osa genreä. Kartta kierrätetään peruspelistä ja Durgeshin tehtävät (pura pommi, vapauta panttivangit, valloita linnake) toistuvat aina samanlaisina. Jos lisäri pysyisi tiiviinä ja keskittyisi tarinankerrontaan, ongelma ei olisi suuren suuri, mutta aikarajan takia olo on kuin jalkaan ammutulla hirvellä. Seikkailijalta on riistetty vapaus ja tunnelma muuttuu tuskaiseksi.

Kuolemanpelko terävöittää aistit. Jokaiseen taisteluun suhtautuu vakavasti ja keskittyminen on huipussa, jotta kymmenen minuutin mittaisesta lopputaistelusta selviää hengissä. Monet Far Cryn vahvuuksista ovat ennallaan. Maisemat ovat edelleen upeita, hiipimisen ja suoraviivaisen rynnäköinnin tasapaino on kunnossa ja Pakana Min on yhtä pirullinen kuin aina ennenkin. Harmi, että häntä kuullaan todella vähän.

Far_Cry_4_3

Päästäkää minut pois

Seikkailu helpottuu hieman, jos Kyratiin suuntaa kaverin kanssa. Taisteluissa voi käyttää sumputustaktiikoita ja kuukahtaneen kaverin voi elvyttää takaisin taistelukuntoon. Verkon tulostaulukot houkuttelevat uudelle kierrokselle ja parantamaan lisärin läpäisyaikaa, mutta jätin kilpajuoksun suosiolla muille.

Sisältönsä emopelistä kierrättävä Escape from Durgesh Prison on selkeä pettymys etenkin kalliin kausikortin ostajille. Ubisoft on tavoitellut lisärissä roguelikemäistä tunnelmaa, käytännössä lopputulos on Far Cryn laimennettu versio, joka niputtaa samaan pakettiin räiskinnän heikoimpia puolia. Vapaus katoaa aikarajan myötä ja lopputaistelun selvittäminen edellyttää tympeää grindaus- ja päivitysrumbaa. Pääosaan nousee seikkailun sijaan suorittaminen.

Seuraavan lisäosan, Valley of the Yetisin, niskaan ladataan kohtuuttoman kovat odotukset. Isojalka onkin oiva valinta täyttämään emopelinsä saappaat.

 

Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison

Ubisoft Montreal

Arvosteltu: Xbox One

Saatavilla PC, PS4

Versio: Myynti

Moninpeli: Kahden pelaajan co-op netissä

Muuta: DLC vaatii alkuperäisen Far Cry 4:n

Ikäraja: 18

 

65

Escape from Durgesh Prison on laimennettu versio Far Cry 4:stä, joka ei tee emopelilleen oikeutta.

65