Ferrari F355 Challenge (PS2) – Penkalta perille

Yu Suzukin AM2-tiimin Ferrari F355 Challenge tehtiin alun perin kolikkohallien vetonaulaksi. Ferrarin ohjaamoa matkivaan arcadelaitteeseen lätkäistiin kolme rinnakkaista monitoria ja kontrolleihin kuuluivat kaikki auton hallintalaitteet kytkimestä lähtien. Suzuki teki kaahailusta tiukkaotteisen simulaattorin ja moinen fanaattisuus tarjoaa tavallista terveemmän pohjan kotikäännökselle.

Ratilla ja polkimilla pelattavaksi suunnitellussa kaahailussa padilla ajaminen on yhtä lennokasta lystiä kuin Cherryn kytkimen vaihtaminen pakkasella. Kruisailu sujuu riittävän tarkasti vasta Logitechin voimaratilla, sillä takavetoinen, tehokas ja aliohjaava Ferrari F355 vikuroi jatkuvasti. Ratin ja auton säätäminen rauhoittavat tilannetta, mutta oudon tallennuslapsuksen takia ratti kannattaa kalibroida jokaisen pelisession alussa uudestaan.

Peltihevosten heikko pito on melkoinen shokki. TOCA:a ja Gran Turismoa leipälajinaan pitävät sankarit humahtavat näreikköön ensimmäisessä tiukassa mutkassa, sillä täyttä haipakkaa syöksyvä Ferrari pysähtyy lukkojarrutuksella vasta vajaan parin sadan metrin jälkeen. Pieni jarrutustarpeen aliarviointi tietää penkkavisiittiä ja nurtsirumbasta seuraa auttamatta jumbopolkka. Muita seurauksia sählingillä ei ole, sillä kaarat ovat timantinlujia.

Sunnuntaisuhari tyrmätään viimeistään kovaa kaahaavilla tekoälykuskeilla. Kahdeksan vastustajan joukossa ei ole ainuttaakaan heittopussia ja kärkikolmikko ei jätä ovia auki vaan kuskit niittaavat liinat kiinni myöhään ja sisäkurvi on lähes aina tukossa. Radat on opeteltava ulkoa tai muuten koneen kaarat katoavat auringonlaskuun jo puolen kierroksen jälkeen.

Kattavan harjoittelun ja kierrosaikojen viilaamisen ohella tifosot pääsevät paahtamaan yksittäisiä kisoja ja mestaruussarjaa. Kilpailuiden pituus nousee parhaimmillaan jopa 60:n kierroksen pintaan. Rattisankarit voivat jyystää myös herrasmiessarjaa, joka palkitsee oikeaoppisen ja tyylikkään ajon. Kaksinpeli hoidetaan tavalliseen tapaan jaetulla ruudulla. Yhdentoista aidon baanan joukkoon kuuluvat muun muassa Fioranon testirata, Lacuna Seca, Long Beachin katurata ja Atlantan jyrkästi kallistettu ovaali.

Jos tyly realismi ja paikoitellen aneeminen grafiikka ei saa niskavilloja pystyyn, hölmöt törmäykset jäävät ainoaksi selkeäksi viaksi. Auto reagoi kolauksiin kummallisilla töksähdyksillä ja ennakoimattomilla spinnauksilla. Ferrari F355 Challenge sopii loistavasti niille, jotka eivät kavahda, vaan suorastaan ihannoivat loputtomia testi- ja treenikierroksia.

80