FIFA Football 2002 (PS2) – Keksi pyörä uudestaan

FIFAn takakansi pitää mitä lupaa. Tekijät ovat päästäneet muutoksen voimat valloilleen ja FIFA 2002 on aivan uusi pelikokemus.

Jalkapallopelin uudistukset ovat keskittyneet peliosuuteen, vaikka pelivaihtoehdot ovatkin tutut ystävyysottelu, MM-kisojen karsinta maajoukkueilla, kokonainen kausi seurajoukkueilla sekä erilaiset turnaukset vaihtelevin osanottajin.

Maajoukkueita on kaikkialta, Afrikasta ja Oseaniasta mukaan on kelpuutettu ainoastaan harvat ja valitut. Seurajoukkueita on valittavana kuudentoista tärkeimmän markkina-alueen pääsarjat ja kermat muista maista.

Joukkueita kalvaa tekijöiden sangen omaperäiset mielipiteet. Yhdet heikosti sujuneet karsinnat eivät ole syösseet Hollannin oranssipaitoja taidollisesti Itävallan tai Suomen (anteeksi vain, Muurinen ja kumppanit) kaltaisten jalkapallosuurvaltojen taakse.

Kulttuurishokki

Monet tutut elementit ovat kadonneet peliosuudesta. Poissa ovat erehtymättömästi mieheltä miehelle syötettävä pallo, ylitehokkaat kikat, toimiva laukauksen tähtäys, erikoistilanteisiin räätälöidyt kuviot sekä tietokoneen puolustuksen hajalle repivä läpisyöttönappula.

Syötön tarkka suuntaus nousee arvoonsa, kun potku ei enää singahda automaattisesti toverille. Syöttöihin voi lisätä kierrettä, millä voi ohittaa välissä olevan vastustajan. Logiikkani tosin toimii toisin kuin tekijöiden. Painaessani jengaa vasemmalle pallon pitäisi kiertää vasemmalle eikä vasemmalta ja sama pätee myös laukauksissa.

Uutta uljasta syöttelyä hyödynnetään läpisyötöissä. Ensin annetaan joukkuetoverille komento lähteä kirmaamaan ja oikealla hetkellä pallo pitää potkaista juuri sopivalla voimalla reitille, joka näkyy pisteinä ruudulla. Vaikeaa, mutta onnistuessaan tyydyttävää. Joku saisi tosin mennä rangaistusalueelle keskitystilanteissa erikseen käskemättäkin, sillä keskittäminen on aputoiminto päälläkin lievästi sanoen vaikeaa.

Uusi laukaussysteemi on suuri harppaus väärään suuntaan. Se perustuu analogisiin nappeihin, jolloin yläkulmalaukaus vaatii hellää kosketusta ja alakulma ronskia painallusta. Napin epätarkkuuden takia kaikki laukaukset osuvat jonnekin maalin keskiosan hujakoille.

Meille maksetaan miljoonia

Tietokone tietää ennalta, milloin taklaus tulee tai koska syöttö lähtee. Siten se kikkailee itseään eteenpäin pelaajamassan estelyistä huolimatta tai ryntää katkaisemaan syötön juuri oikealla hetkellä. Lisäksi sen syötöt, keskitykset ja laukaukset eivät epäonnistu koskaan.

Kone jakelee jatkuvasti juoksupalloja päästen usein vapaaseen maalipaikkaan, koska puolustajat eivät osaa pitää miehiään. Maalimäärät eivät lukemattomista läpiajoista huolimatta kohoa jääkiekkolukemiin, sillä pelaajat ovat viimeistelijöinä alasarjatasoa. Suurin osa laukauksista suuntautuu katsomoon. On aivan sama ampuvatko miehet metristä vai kahdestakymmenestä.

Stadionit ovat komeita, varsinkin fanikatsomoiden punaiset tulet ovat kiva lisä tunnelmaan. Pelaajat ovat ilmeet poislukien tyylikkäitä ja animaatiot uskottavia, joskin itseään toistavia. Legendaariset tylsäpääselostajat John "Kukaseon" Motson ja Andy "Eisanomitään" Gray puhuvat edelleen puuta heinää, mutta yleisö pysyy vaihteeksi tapahtumissa suht' realistisesti mukana ja huikkailevatpa pelaajatkin jotain pelin tuoksinassa.

Uudet, entistä enemmän taitoa vaativat kontrollit jakavat kahteen leiriin. Itse olen vankasti sitä mieltä, että ruudun takana hölköttelevät pelurit ovat ammattilaisia. Voiton tai tappion tulisi johtua kyvystäni rakentaa peliä, eikä siitä, kuinka hiljaa osaan painaa nappia tai kuinka hienostuneesti väännellä tattia. Jos haluaisin kehittää hienomotoriikkaani, hakisin kaupasta tarkkuutta vaativan puzzlepelin - jalkapallolta odotan jotain aivan muuta.

Kannattanee kuitenkin kaupassa kokeilla, riittävätkö hermot ja hermosto. FIFAn uusien tuulien tuoksu voi olla lempeämpi kuin allekirjoittaneen nenässä.

FIFA 2002 PSone

Alkudemon ja valikkojen lisäksi PSone-versiossa ei oikeastaan ole mitään samaa kuin isoveljessä. Kokonaisvaltainen kontrolliuudistus on jäänyt tekemättä, sillä pallo löytää tiensä joukkuetovereille ilman millintarkkaa tähtäystä ja guugeli sinkoutuu yläkulmaan silloin kuin sen sinne haluaa. Kauden 2001 -peli uusilla joukkueilla.

FIFA 2002 PC

Pelit 11/01, 79 pistettä

PC-version suurin heikkous on tekoäly, sillä pelaajat sijouttuvat hyökkäyksessä ja puolustuksessa miten sattuu. Maalivahdit lähtevät harhailemaan epätoivoisten pallojen perään ja imuroivat rangaistusalueelta tulevat laukaukset. Myös keskitystilanteista verkko heiluu luonnottoman tiheään.

Uudistetu syöttöpeli sen sijaan toimii mukavasti, kun jonkinmoiset hyökkäyskuviot onnistuvat ja sooloilu vähenee selvästi. Laukauksetkaan eivät lähde enää yhtä suurella prosentilla maalipuiden väliä kohti, vaan kuteja joutuu edes vähän tähtäämään.

Pelaajien ohjastaminen tuntuu kankealta ja pallon kuljettaminen ei ole erityisen sulavaa. Myöskään luontevaa kuvakulmaa pelin seuraamiseksi ei tahdo löytyä. Grafiikka on ihan kelvollista (stadionit ovat upeita) ja äänimaailma sopii hyvin taustakohinaksi.

Mika Äärilä

71