Fight Night 2004 (PS2, Xbox) – Kehäkettujen vallankumous

Fight Night yllättää muut nyrkkeilyt lainaamalla kontrollit golf-peleistä. Erikoinen idea toimii.

Nyrkkeily on teoriassa yksinkertainen laji, jossa kaksi miestä tai naista hakkaa toisiaan. Kaikki olennainen on peleissä nähty jo moneen kertaan, joten kaurapuurosta erotutaan vain kikkailemalla. Rocky keimailee leffateemalla ja muut yrittäjät, kuten Black & Bruised, kokeilevat komiikkaa. Digitaalinyrkkeilyn perustuksia myllertävä Fight Night 2004 yllättää nokkelalla, padin analogitatteja käyttävällä lyöntisysteemillä.

Kaikki perusliikkeet tehdään analogitattien ja liipaisimien yhdistelmillä. Erilaisilla tattikoukauksilla muotoillaan suoria ja koukkuja. Lyöntikäsi määrätään tatin kääntösuunnalla. Jos iskutattia väännetään vasemmalle alas ja saman tien kaarevasti ylös, hahmo lyö vasemman käden koukun. Lyöntien tekotapa on realistinen: etuviistoilla tökkäyksillä tehtävät suorat ovat selvästi koukkuja helpompia ja sohlaava sähläri saa aikaan vain epämääräisiä läpsyjä.

Poikkeuksellisen monipuoliset torjunnat ja joustavat väistöt viimeistelevät sujuvan kokonaisuuden. Lyönnin pysähtyessä torjuntaan siirtyvät nopeus- ja voimaetu puolustajalle, joten aivottomat iskukoneet pärjäävät vain aloittelijoita vastaan. Tehokkaat erikoislyönnit, laittomat iskut ja vastustajan härnäämiset tehdään perinteisesti näppäimistä.

Vastustajan liikkeisiin suhteutettu jalkatyöskentely on kontrollien ainoa heikkous, sillä ukko menee haluttuun suuntaan lähinnä tuurilla. Suurpiirteistä tepasteluakin ikävämpää on, ettei liikkeestä voi lainkaan lyödä. Jos steppaava heppu iskee, tossut liimautuvat lattiaan.

Mullistava ja vaativa kontrollisysteemi toimii. EA ei silti luota varauksettomasti uusiin ideoihin, sillä ohjausvaihtoehdoissa on myös näppäimiin perustuva Knockout Kings -lyöntisysteemi.

Kaadu rentona

Viidenkymmenen konenyrkkeilijän ranking-listan alimpia miehiä voi jujuttaa helposti pakittamisen ja erikoisiskujen yhdistelmillä, mutta kokeneita kehäkettuja ei riepotella. Lisensoitujen legendojen, kuten Muhammed Alin ja Joe Frazierin nyrkkeilytyylissä ei ole merkittäviä aukkoja. Pitkät ottelut tekoälykovanaamoja vastaan vaativat tarkkaavaisuutta, malttia ja roiman annoksen taktikointia.

Jokainen huitaisu verottaa iskuenergiaa, joten tauoton luukuttaminen ei ole viisasta. Muutaman erän tuulimyllyimitaation jälkeen pugilisti kykenee vain vaarattomiin litsareihin. Väsähtäneen ottelijan tyrmääminen on vaivatonta, joten päättömät ryntäilijät kolahtavat kanveesiin viimeistään kolmannessa erässä.

Osumat mallinnetaan mukavan tarkasti. Alakroppaan tähdätty isku mojahtaa päähän, jos vastustaja vääntää vartaloaan alas. Horjahdukset näyttävät aidoilta, mutta tyrmäysanimaatiot kärsivät poskettomasta liioittelusta. Kanveesiin rojahtavat miehet kaatuvat aina kuin kuolleina, joten animaatiot kaipaisivat kipeästi polven varaan putoamisia ja muita kevyempiä luvunlaskuun johtavia kaatumisia.

Tyrmäysvoitto

Uramoodissa paitsi nyrkkeillään myös harjoitellaan minipeleissä ja ostetaan koristetilpehööriä. Oman kamppailijan kahdeksaa ominaisuutta treenataan neljässä lajissa, joista irtoavia taitopisteitä jaetaan oman harkinnan mukaan eri ominaisuuksille. Minipelit eivät ole tyhjänpäiväistä pisteiden keräilyä, sillä niiden pelaaminen parantaa lyöntitekniikkaa.

Säkin mätössä harjoitellaan koukkujen ja hookkien ajoitusta. Mitä laajemmassa kaaressa säkki heiluu, sitä enemmän pisteitä ropisee. Sparrauksessa osumista saa plussaa ja omaan nassuun kolahtaneista iskuista miinusta. Hauskassa kombotreenissä pärjää hyvällä muistilla. Kone näyttää pitkäksi venyvän liikesarjan, joka pitää toistaa. Reaktioharjoituksessa läiskitään pistehanskoja valmentajan huutamien ohjeiden mukaan.

Xbox-padin tarkat analogitatit sopivat Fight Night 2004:n peijaisiin marginaalisesti PS2-padia paremmin, joten siitä pisteen ero. Xbox-versio on masentavan suora käännös PS2-painoksesta. Xboxilla ei käytetä edes sahalaitojen pehmennystä. EA:n nettisivu lupaa PS2:lle myös nettipelin, mutta arvosteluversiossa siitä ei ollut tietoakaan.

Kattavan kontrolli- ja energiasysteemin ansiosta Fight Night 2004:ää uskaltaa kehua nyrkkeilysimulaattoriksi. Uramoodin managerointi on kevyttä vehnäpullaa, mutta se on sivuseikka, sillä Fight Night 2004:n iskut osuvat maaliin ja uudella tyrmäävällä tekniikalla.

PS2: 86

Xbox: 87

87