Final Fantasy 7 [5]

Vaikka Japanin lahjaa maailman roolipelaajille sanotaankin yksinkertaiseksi peliksi, ei suinpäin hirviöiden kimppuun rynnistäminen kannata siinäkään. Ja kyllä harmaita aivosoluja saa muutenkin rassata. Lue siis nämä vinkit, ennen kuin toimit.

Taistelu

On syytä muistaa, että taisteluista vahingoittumattomana selviäminen on kovin harvinaista. Tästä syystä pitäisikin varmistaa, että parannusainetta tai restore-materiaa on tarpeeksi mukana. Materialla tai pitkän kantaman aseilla varustautuneet hahmot voi suosiolla laittaa taisteluissa takariviin. Näin niiden puolustus paranee hyökkäysvoimaa uhraamatta.

Taiat ovat taisteluissa oivia joukkotuhon aiheuttajia. Materian ylikäyttöä pitää silti välttää. 1--2 palloa punaista tai vihreää materiaa on sopiva määrä per hahmo. Erikoistapauksissa, kuten pahimmissa pomoissa voi käyttää kolmeakin, mutta neljä on silloinkin liikaa. Edellinen koskee myös keltaista materiaa. Onhan se kivaa, jos hahmolla on useita rivejä eri kykyjä, mutta kun niitä ei kuitenkaan voi käyttää kuin yhtä per kierros.

Yhtä ryhmän jäsentä kannattaa pitää vain parantajana, ja kahdella muulla pelkästään hyökkäystaikoja. Näin ei pääse syntymään tilannetta, jossa ainoa restore-materian omistaja on käyttänyt kaikki taikapisteensä, ja ryhmän jäsenet vetelevät viimeisiään.

Normaalit kentällä olevat hirviöt on hyvä lahdata tavallisin asein. Silloin ei tarvitse koko aikaa olla tankkaamassa ehtyviä taikavoimia, vaikka isompia vihulaispopulaatioita voikin ensiksi pehmentää jollain kaikkiin kohdistuvalla taialla. Kenenkään ryhmän jäsenen ei myöskään kannattaisi antaa kuolla, vaikka henkiinherätys onnistuukin helposti. Tämän jälkeen hahmot voimat nimittäin ovat minimissä, ja juuri heidän kimppuunsa hirviön pirulaiset tykkäävät hyökätä.

Materia

Materiaa on käytettävä harkiten. Yksi tapa saada tehokkaampia taikoja on jäädä jollekin soveliaaksi katsomalleen alueelle ylimääräiseksi ajaksi vain nostamaan taikojen tasoa. Toinen tapa ovat tietysti näppärät kombinaatiot. Jokainenhan kai tietää perustempun Fire+All. Vaan kun heittääkin miekkaan Fire+Added effect, tekee se ikävää jälkeä tultapelkääville olennoille.

Suojauspuolella kätevä kombinaatio on Fire+Elemental haarniskaan heitettynä. Kaikkia materioita ei kuitenkaan voi käyttää tällä tavalla ja taikojen miinukset ovat yhä voimassa. Esimerkiksi aseeseen heitetty Earth aiheuttaa sen, ettei sillä enää osu lentäviin vastustajiin.

Pidemmistä kombinaatioista paras esimerkki lienee Ultima-materian luova käyttö. Yhdistä siis Ultima+Quadra magic ja laita johonkin muuhun W-Magic slottiin. Anna sitten kahdelle muulle ryhmän jäsenelle Mime-materia. Kun Ultiman heittää, sen voimakkuus on niin moninkertainen, että isompikin vastus putoaa saman tien.

Kaikki vapaat slotit pitää täyttää Hp-, Mp-, Magic- ja Luck plus -materioilla. Mukaan voi liittää ylimääräisen All-materian, jonka tasoja nostetaan maksimiin vain sen myynnistä saatavan voiton takia. Master levelin materiastahan saa moninkertaisen hinnan verrattuna heikompitasoiseen materiaan. Tämä pitää paikkansa, vaikka heikompitasoiset materiat olisivat vain pisteen päässä maksimista.

Enemy skill -materiaa kannattaa myös kantaa mukana, sillä aikanaan siitä irtoaa monta kovaa taikaa. Vihreästä perusmateriasta voi sen sijaan ennen pitkää hankkiutua eroon, restorea lukuunottamatta. Tilalle kannattaa ottaa sellaisia kunnon taikoja kuten Gravity, Comet ja Ultima.

Aseet ja varusteet

Nämähän olisi tietysti mukavaa pitää aina parhaina mahdollisina. Koska pelin alussa rahasta on hirveä pula, kannattaa harrastaa kierrätystä. Säästä siis jokaisen hahmon perusase sekä yksi huono panssari, ja osta vain kolme uutta panssaria. Näitä tavaroita voi tarvittaessa sitten vaihtaa, jos esimerkiksi ryhmän koostumus yllättäen muuttuu.

Varsinkaan alussa ei vähiä rahojaan kannata tuhlata materian kasvun tuplaaviin panssareihin. Niiden suoja-arvo on surkea, mutta hinta taas törkeän korkea. Parhaimmat panssarit sitä paitsi saa joka tapauksessa joko voittamalla tai varastamalla ne pomoilta.

Lopuksi kannattaa muistaa vielä seuraavat:

1. Sosialisoi kaikki minkä vain voit.

2. Tutki kaupungit ja luolastot kunnolla, sillä joskus esineet voivat hukkua taustaan.

3. Tutki maailmaa tarkasti ilmasta, sillä kartta ei kerro kaikkea.

4. Kolmas lohikäärme tulee ulos Isosta sinisestä vain, jos sen kaksi veljeä ovat paikalla.

5. Älä mene suoraan kraateriin kolmannen cd:n alussa, koska moni asia on muuttunut.

6. Ihmisille pitäisi aina puhua pariin otteeseen. He eivät nimittäin aina sano kaikkea kerralla.

7. Sekunnit voivat myös tipauttaa sinut kellon päältä.

8. Ninjojen kellonsoitto avaa yhden monista salaovista.

Erikoisaseet

Jokaiselle hahmolle on oma erikoisase, jota parempaa ei löydy.

Cloud: Löydät Cloudin Ultima Weaponin lentelemässä itäisen mantereen yläpuolelta, pelin loppupuolella. Tuhoa se niin ase on sinun.

Barret: Barretin Missing score löytyy portaista, jotka johtavat Sister Ray -tykille.

Tifa: Kun olet saanut avaimen sektorille 5, voit palata Wall Marketiin. Tarkista siellä oleva rikkinäinen myyntiautomaatti uudelleen ja saat Tifalle Premium heartin.

Aeris: Princess Guard löytyy muinaisen temppelin kellohuoneesta, IV-aukon käytävän päästä.

Red XIII: Kun olet puhunut Bugenhagenin kanssa Muinaisten kaupungissa, palaa Cosmo-Canyoniin Red XIII ryhmässäsi. Hän menee kuolevan Bugenhagenin luo, ja saa häneltä oman aseensa Limited Moonin.

Cait Sith: Kun ryhmäsi vierailee toisen kerran Shinran päämajassa, käy poimimassa Caitin äärimmäinen ase kerroksen 64 pukuhuoneesta, oikea kaappi on vasemmalla kolmannessa rivissä.

Yuffie: Yuffien ase löytyy uponneesta Gelnika-lentokoneesta, generaattorihuoneesta.

Cid: Kunhan Rocket Townin raketti on laukaistu, puhu esinekaupan edessä olevalle miehelle. Jos puhut hänelle monta kertaa, antaa hän lopulta Venus Gospelin.

Vincent: Kunhan olet saanut sukellusveneen tai kultaisen chocobon, ryhmäsi pääsee Lucrecian luolaan, joka on vesiputouksen taka Nibelin lähettyvillä. Vieraile luolassa kaksi kertaa, eri aikana ja saat Death Penaltyn.

Lisää aiheesta