Flight Simulator 5 – Vakavaa siviililentämistä

Siviili-ilmailusta kiinnostuneilla ei ole simulaattoreiden suhteen paljon valinnanvaraa. Flight Simulator on käytännössä ainoa vaihtoehto, jos haluaa tarkan simulaattorin tavallisesta lentämisestä.

Ensimmäinen versio julkaistiin yli kymmenen vuotta sitten ja nyt ollaan jo viidennessä sukupolvessa. Suurimmat uudistukset ovat ulkoasullisia, ominaisuuksiltaan simulaattori on hyvin pitkälle sama kuin aikaisemminkin. Lento-ominaisuuksia on kuitenkin tarkennettu ja maailma koneen ympärillä on monipuolisempi.

Kuivaharjoittelua

Peliksi Flight Simulatoria ei oikein voi kutsua, se on siviililentämiseen keskittynyt tarkka simulaattori sanan varsinaisessa merkityksessä. Pääpaino on realismissa ja ohjelma onkin parhaimmillaan sekä navigoinnin että laskeutumisten kaltaisten lentämisen perusasioiden kuivaharjoittelussa. Hyvä niin, ilmataistelusta ja sodankäynnistä kiinnostuneille valinnan varaahan on vaikka kuinka paljon.

Mukana ovat samat lentokoneet kuin edellisessäkin versiossa: yksimoottorinen potkurikone Cessna 182RG, pieni mutta nopea suihkukone Learjet 35A, Schweizer 2-32 -purjekone ja hauskana lisänä kaksitasoinen vanha sotaratsu Sopwith Camel. Näistä Cessna on tarkoitettu tarkkaan, realistiseen lentämiseen, muut koneet ovat enemmän tai vähemmän hauskanpitoa varten. Koneet käyttäytyvät varsin luonnollisesti jopa todella äärimmäisissä olosuhteissa, tosin etenkin Learjet ei tunnu kestävän lähellekään niin suurta rasitusta kuin pitäisi. Lohdutuksena uusia koneita kaivanneille nämä mukana tulevat ovat erinomaisen aidon näköisiä. Siivekkeet, potkurit, valot ja muut yksityiskohdat toimivat ja lopputulos on upeata katseltavaa.

Realismi ja koneiden luotettavuus on säädettävissä, joten aloittelija voi lähteä liikkeelle yksinkertaistetulla lentomallilla. Mukana oleva lennonopettaja ja erilaisia lentämisen osa-alueita käsittelevät lentotunnit osaavat myös vähitellen opastaa yhä pidemmälle lentämisen hienouksiin, kunnes todenmukaisimmilla valinnoilla pelkässä ilmassa pysyminen on jo urakka sinänsä. Jos raha ei ole ongelma, kannattaa panostaa kunnon lento-ohjaimiin ja vaikka Thrustmasterin jalkapedaaleihin. Erilaisia ongelmatilanteita voi kehitellä säätelemällä koneen luotettavuutta ja valmiitakin pulmatilanteita löytyy muutama, esimerkiksi laskeutuminen ukkosmyrskyssä pelkästään mittariston avulla.

Kaunista katseltavaa

Eniten Flight Simulatorissa on muuttunut grafiikka. SVGA-näytönohjaimen omistajat pääsevät nauttimaan kuvankauniista maisemista, jotka tyrmäsivät minut yksityiskohtaisuudellaan ainakin heti ensimmäistä kertaa lennellessäni. VGA-tilassakin maisema on tehty hienosti, vaikka tarkkuuden puoliintuessa efekti ei ole läheskään niin huikaiseva.

Myös mittaristojen ulkonäköä on kohennettu ja nyt ne näyttävätkin täysin aidoilta. Kokonaisuutena grafiikka on parasta mitä tämän hetken kotimikrojen lentosimulaattoreilla on tarjota.

Näin tarkka grafiikka on kuitenkin hieman kaksipiippuinen asia, sillä se hidastaa huomattavasti näytön päivitystä. Onneksi yksityiskohtaisuus on säädettävissä, niin että hieman hitaampien mikrojen omistajatkin pääsevät nauttimaan lentämisestä.

Vaikka lentäminen missä tahansa maapallolla on mahdollista, uusi grafiikka rajoittuu vain muutamaan paikkaan. Suurin osa maailmasta on tylsähköä ja lähes yhtä yksinkertaista kuin edellisessä versiossa. Ilmeisesti Microsoft on päättänyt lyödä kunnolla rahoiksi tulevilla maisemalevykkeillä. Nelosversion maisemalevykkeet toimivat muuten edelleen, joskin grafiikka on silloin täysin samanlaista kuin ennenkin.

Aikaisemmin erillisenä lisäosana hankittava äänikorttituki on nyt mukana itse ohjelmassa. Lentokoneiden äänet on digitoitu oikeista koneista ja kuulostavat kyllä varsin aidoilta, erilaisia merkki- ja varoitusääniä on myös lisätty jonkin verran. Äänimaailma on silti varsin niukka ja keskittyy lähinnä olennaiseen.

Monenlaisia työkaluja

Navigointi on simulaattorin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, ja siihen löytyy vitosesta radiomajakoita, lennonjohto ja erittäin monipuolinen autopilotti. Paremmin toteutetut maisemat auttavat myös visuaalisina apuina. IFR-olosuhteissa eli pelkästään mittareiden avulla lentäminenkin yöllä tai huonossa säässä onnistuu. Yölennoilla lentokenttien sekä kaupunkien valot ovat näyttäviä ja varsinkin lähestymisvalojen toteutuksessa on jaksettu nähdä vaivaa.

Lentokentille lähestymisen ja laskeutumisen apuna on ILS-systeemi sekä EFIS, joka osaa piirtää pilotin eteen kolmiulotteisen esityksen sopivasta lähestymisreitistä. Pilvikerrokset, tuulet, turbulenssin ja ilmanpaineen voi määritellä yksittäisiä paikallisia alueita myöten. Pilvikerrokset on tehty harvinaisen hienosti, mutta missähän pilvessä suunnittelijat ovat olleet tehdessään ukkospilviä, ne ovat nimittäin todella psykedeelisen näköisiä.

Viihdeosasto on tässä simulaattorissa varsin rajoittunut. Taistelulentoja on turha edes odottaa, mutta hieman pelimäisiäkin osia on kuitenkin mukana. Taitojaan voi yrittää muodostelmalennossa, peltojen pölytyksessä sekä erilaisissa navigointihaasteissa. Aikaisemmin mukana ollut ensimmäisen maailmansodan ilmataistelu on otettu pois vaikka Sopwith Camelilla saa muuten lennelläkin. Modeemiyhteyden kautta voi myös lentää kaverin kanssa, mutta mitään verkkotukea monen koneen yhdistämistä varten ei ole. Muuta lentoliikennettä voi valinnan mukaan lisätä sekaan, mutta tiheimmilläänkin toisia koneita tapaa taivaalla erittäin harvoin.

Lentotunneista ohjelma osaa pitää kirjaa ja parhaat munaukset on mahdollista nauhoittaa muidenkin naurettaviksi. Monien valmiiden lentotilanteiden lisäksi omia virityksiä voi tallentaa myöhempää jatkamista varten. Laskeutumiset, lennetyt reitit ja lentokuviot kone osaa jossain määrin analysoida antamalla graafisen esityksen ja nopeudet, mutta mitään sen tarkempaa selostusta tai parannusehdotuksia kone ei osaa kuitenkaan tehdä. Hyvä apu tämäkin etenkin laskeutumisia harjoitellessa.

Ei valinnanvaraa

Flight Simulator 5 on nimenomaan hyväksi havaitun ohjelman päivitys nykyaikaiselle tasolle. Ulkoasun lisäksi paljon muuta uutta ei juurikaan ole, vaikka monia asioita on hieman monipuolisemmaksi saatukin. Ikävästi edellisen version mittava apuohjelmamäärä (paitsi maisemat) muuttuu kerralla hyödyttömiksi. Toivottavasti ainakin lisäohjelmien julkaisijat noudattavat reilua päivityspolitiikkaa, koska muuten monelle voi päivityksestä tulla turhan kallis paketti. Tulevat lisämaisemat tulevat ainakin olemaan todella massiivisen kokoisia, jo nyt mukana tulevat vievät ison siivun kiintolevyltä.

Uuden version hankkimista rajoittaa varmasti myös laitevaatimukset. Pöydällä saa nimittäin olla varsin järeätä rautaa ennen kuin simulaattori pyörii riittävän sulavasti.

Kaikesta näyttävyydestään huolimatta olen hieman pettynyt Flight Simulator vitoseen, sillä pitkän odotuksen jälkeen odotin vähän muutakin kuin pelkästään uutta uljasta ulkokuorta. En usko, että kaikkia mahdollisuuksia on vielä hyödynnetty ja paljon jää edelleen myöhemmin julkaistavien lisäohjelmien varaan.

87