Floorball League

fbl-game.com

Suomalainen Prodigium Game Studios tekee todellisen kulttuuriteon esittelemällä ensimmäisen vakavasti otettavan salibandypelin nimeltä Floorball League.

Kansainvälisesti salibandy lukeutuu marginaalilajeihin, eivätkä kansalliset liigat liikuttele edes Ruotsissa tai Suomessa suuria yleisömassoja. Harrastajamäärillä mitattuna salibandy kuuluu lajin kahdessa suurmaassa suosituimpien liikuntamuotojen joukkoon, joten salibandypelille on selkeä markkinarako.

Heinäkuun lopussa ilmestyneen demoversion perusteella Floorball League vaikuttaa varsin lupaavalta. Pitkään työn alla ollut projekti on edelleen pahasti kesken, mutta pohjatyö on tehty huolellisesti. Meno muovikaukalossa on paitsi lajiuskollista myös viihdyttävää.

Kontrollit kopioidaan EA:n NHL-sarjasta, mikä on toimiva ratkaisu. Oikealla tatilla ohjataan mailaa ja nojataan vastustajaan. Syöttö, mailahäirintä, kiihdytys ja vetojen blokkaaminen löytyvät hartianapeista.

Tattimaila venyy niin vippauksiin, rannelaukauksiin kuin lämäreihin, joskin kunnon tykitysten tekeminen tuntuu demoversiossa turhan hankalalta. Mailakontrolli vaatii edelleen työstämistä, sillä mailaharhautukset vaikuttavat tönköiltä.

Kovan tempon ja pienen kaukalon vuoksi pallon kuljettaminen hyökkäysalueella on hankalaa. Reikäpallo täytyy aitoon tyyliin pitää syöttelemällä liikkeessä eikä laukauksia kannata säästellä. Taklauksista lentää helposti jäähylle, joten puolustaminen on mailahäirinnän varassa.

Vauhtia on välillä liikaa. Ruuhkatilanteissa pallo joko hukkuu äijien sekaan tai vaihtaa omistajaa turhan nopeasti. Myös tekoäly vaatii hiomista, sillä pallollisena se pelaa koko ajan epärealistisen aggressiivisesti.

Floorball Leagueta katselee, mutta komeus ei suoranaisesti häikäise. Pelaajien liikkuminen näyttää pääosin uskottavalta, joskin kontaktitilanteissa äijät tuntuvat juoksemisen sijaan liukuvan matolla. Veskarit kaipaisivat lisää torjunta-animaatioita liikehdintää elävöittämään.

Tekijöiden mukaan kokoversiossa pääsee tahkoamaan näytösotteluiden ja turnausten ohella myös kokonaisia liigakausia. Perinteiseen tyyliin voi ohjata joukkueen kaikkia pelaajia, lukita itsensä yhteen pelipaikkaan tai käskyttää vain omaa suojattiaan. Rohkeimmat voivat vetää veskarin haalarit ylleen ja hypätä pallosateeseen.

Kotoinen salibandyliiga ja MM-kisat ovat alustavien tietojen mukaan täysin lisensoituja. Lisäksi pelintekijät lupaavat tarjota ainakin Ruotsin liigan tiedostopakettina kokoversion julkaisun jälkeen.

Floorball Leaguen on tarkoitus ilmestyä joulukuussa Suomessa järjestettävien MM-kisojen yhteydessä. Demoversion voi ladata pelin verkkosivuilta.

Kölnin Gamescom-tapahtuma elokuun puolivälissä oli yllättävän suuri. Messuhallin neljässä yleisö- ja kahdessa ammattilaishallissa oli yhteensä 505 näytteilleasettajaa ja yleisöä järjetön määrä. Olen pitänyt Saksan pelimessuja lähinnä E3:n uudelleenlämmittelynä näin lehdistön silmin nähtynä, mutta nyt täytynee muuttaa mielikuvaa.

Gamescom on Euroopan tärkein pelitapahtuma, ilman epäilyksen häivää. Kun ennen Saksan messuilla oli paikalla lähinnä paikallisia maahantuojia, nyt kaikki isot firmat olivat panostaneet valtaviin osastoihin ja jopa uusiin julkistuksiin. Hillittömiä jonoja keräsivät esimerkiksi Fallout New Vegasin, WoW: Cataclysmin ja Call of Duty: Black Opsin hehtaarin kokoiset suljetut osastot, joissa todennäköisesti esiteltiin peliä videoitten voimin. En tosin viitsinyt jonottaa tuntikausia vain varmistaakseni asian.

Messuilla rahvas pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan niin PlayStation Movea kuin Xboxin Kinectiä. Mitään valtavaa ryntäystä en kuitenkaan nähnyt, vaan pelit keräsivät tasaisesta kokeilijoita.

Kinect ja Move vievät pelaamisen aivan uusiin – tai no, uusiin ja uusiin – nintendomaisiin sfääreihin. Taikasanana molemmissa on liike: pelaamisesta tulee erittäin fyysistä. Kinectillä ohjainta ei ole lainkaan ja peleinä tanssia, jumppaa, urheilua, Movella edellisten lisäksi vielä ammuskelua ja muita perinteisiä pelejä. Kohderyhmä tuntuu molemmilla olevan sama: padeja vieroksuva kansanosa on saatava pelaamaan hinnalla millä hyvänsä.

Mutta kerrankin pelaavia ihmisiä oli hauska katsella. Sen sijaan, että pelaajat olisivat tuijottaneet lasittunein katsein ja padi kädessä ruutua pimennetyssä hallissa, he heiluivat, hyppivät, pyörittivät takapuolta ja yrittävät huitomalla osua maaliin. Virne oli lievästi vahingoniloinen, sillä ”pelaaminen” oli välillä tosi nolon näköistä.

Nintendon 3DS löi ällikällä: se on ihan oikeasti kolmiulotteinen. Nintendogsista oli pelattava versio, jossa hauveli muun muassa nosti tassut ruudun alalaitaan ja työnsi päänsä siitä ulos, Metal Gear Solidin viidakko-osuudessa käärme teki saman tempun ja Mario Kartissa horisontti näkyi pitkälle. 3DS:ää pitää kokeilla, ennen kuin uskoo, kuinka todellisen tuntuista sen kolmiulotteisuus on. DS-fanina tämä nousi ehdottomasti odotuslistani kärkeen.

Gamescom oli kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Eurooppa tarvitsee oman pelitapahtumansa, ja Saksa keskellä Eurooppaa on siihen hyvä paikka. Saa nähdä, miten paisuva Gamescom vaikuttaa E3:een. Jo nyt E3:sta puuttuivat pohjoismaiset ja suomalaiset alan ammattilaiset. Köln on paljon lähempänä ja paljon halvempi.

Ihan vaan vinkkinä: Gamescom on jälleen elokuussa ensi vuonna. Kölniin pääsee helposti Frankfurtin kautta junalla. Sinne!

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…