Foozles (iPad) – Karvapallona luokses pompin

Yksinkertainen on kaunista.

Näppärässä pallottelupeli Foozlesissa ohjaillaan nimikkomönkiäisiä kohti uutta kotia. Eteenpäin vievä portaali odottaa surrealistisen temppuradan päässä. Enempää tarinaa ei ole eikä tarvitsekaan olla. Stoorin sijaan pointti on äärimmäisen yksinkertaisessa ohjauksessa ja sen ympärille rakennetuissa esteissä.

Foozlet ovat täysin ympäristönsä vietävissä. Alussa örkkejä lennätellään maaliin pyöreillä trampoliineilla, mutta mukaan tulee kiitettävää tahtia uusia leluja. Juuri, kun tuntee pomputtelun olevan hanskassa, peli lyö pöytään lentoratoja mutkistavat magneetit. Yhtä erinomaisella ajoituksella saapuvat myös heiluvat tasot, tuulettimet ja erilaiset ansat.

Laitteistoa ohjataan lääppimällä. Juju on, että tökkäisyllä vaikutetaan yhtä aikaa kentän kaikkiin vimpaimiin. Kun lyö sormen ruutuun jännittääkseen trampoliinia, saattaa samalla kääntää laskeutumisalustaa väärään suuntaan. Tuulikoneen pyörittäminen liian pitkään taas voi ohjata foozlen suoraan liekinheittimen lämpöön.

Pelimekaniikka ei voisi olla paljon simppelimpi, mutta yksinkertaisista osista on koottu niiden summaa suurempi kokonaisuus. Palasia koko ajan uusin tavoin yhdistelevä kenttäsuunnittelu takaa homman toimivuuden.

Ansojen välttely ei vaadi juuri miettimistä, mutta tarkkaa tökkimistä sitäkin enemmän. Tiukka taitoelementti on läsnä, sillä hyvillä hypyillä voi oikoa monesti suoraan teleportille.

Vaikeustaso taiteilee suurimman osan ajasta sopivasti leppoisan ja kiperän rajalla. Foozlet tipahtelevat rotkoon jatkuvasti, mutta koska kentät kestävät keskimäärin alle 15 sekuntia, jumikohdat oppii selättämään nopeasti. Uusintayritys alkaa välittömästi mokan jälkeen, joten turhautumiselle ei jää aikaa.

Kämmit eivät tosin ole aina pelaajan vika, sillä etenkin trampoliineilla tähtääminen on vähän turhan suurpiirteistä. Kontrolliongelma nakertaa, mutta ei onnistu estämään vanhan kunnon vielä yksi kerta -kierteen syntymistä.

Pahempi juttu on pelattavan loppuminen kesken. Foozlet pääsevät kotiinsa reilussa tunnissa, joten kovin monta pysäkinväliä Foozlesilla ei täytä. Tasojen läpäisy uudelleen ennätysaikojen perässä auttaa, samoin ekstratarkkoja hyppyjä vaativien bonuspallukoiden kerääminen.

Toisaalta omenakaupan puolentoista euron hintaluokka on tupaten täynnä köntsää, jota ei kannata pelata tuntiakaan. Siihen suhteutettuna Foozlesin jättämä nälkä on erinomainen suoritus.

84