Formula One 04 (PS2) – Formulat radalla

Annan ilmaisen sisäpiirivinkin F1-voittajavetoon: raapusta ruksi Michael Schumacherin kohdalle ja tuohet ovat jo puoliksi taskussa.

Formula 1 oli muinoin kiinnostava moottoriurheilulaji, jossa taitavin, uskaliain ja kovahermoisin kuski voitti kilpailun. Vauhti, vaara ja huikeat ohitukset tekivät lajista jännittävän. Nykyään kaikki on toisin. Shikaaneilla raiskatut radat eliminoivat vauhdin ja sääntömuutoksilla salvatut autot pilaavat kauden molemmat ohitusyritykset.

Yksinoikeudella virallista FIA-lisenssiä käyttävä Formula One 04 kääntyy lajin tuoreimpien tuulien mukana. Mukana ovat tulokaskuskien lisäksi sekä Bahrainin että Shanghain uutuusbaanat, ja Belgian vauhdikas Spa-Francorchamps on palannut kilpailukalenteriin. Merkittävin päivitys liittyy tekniikkaan: kymmenen pelaajan ryhmät voivat metsästää netissä nopeinta aika-ajokierrosta.

Verkkopelissä ajetaan yllättäen ypöyksin aika-ajoja. Sitä mukaa kun muut saavat hyväksytyn kierroksen, menoa siivitetään omalla ja muiden haamuautoilla. Vauhtia verrataan myös PS2-maailman parhaaseen kummituskaaraan. Pelkkä kierrosaikojen viilaaminen netissä hämmästyttää, sillä olisin kaivannut suoraa mies miestä vastaan -kisailua radalla.

Yksinpelimuodot kattavat kiitettävästi kaikki mieleen juolahtavat vaihtoehdot. Yksittäiset kisat ja mestaruussarjat jakautuvat hällä väliä -arcadekaahailuun ja simulaattorimaisella asenteella tahkottaviin pyrähdyksiin. Formula One 04:n kiinnostavin vaihtoehto on kausia kestävä ja ruputalleista alkava uramoodi. Jos taidot eivät riitä, suurista teoista haaveileva aloittelija joutuu tyytymään testikuljettajan pestiin.

Ajofysiikan suuret linjat ovat kohdallaan ja ajoapujen eliminointi tekee kruisailusta miellyttävän haasteellista. Polkimia pitää hivellä hellästi tai muuten lukkojarrutukset pilaavat kierroksen. Mallinnus ei pyri äärimmäiseen realismiin, sillä etenkin nurmikolla ja hiekalla renkaiden pito on epäilyttävän napakka.

Kiikkerällä padiohjauksella pörrääminen on ärsyttävää heittelehtimistä, mutta ratinomistajilla on mukavampaa. Driving Force Pron voimapalautus toimii siistissä perusajossa tasaisen jämäkästi, mutta erikoistilanteissa ilmenee puutteita. Perän lipsuminen sateella ja ulosajo tuntuvat näpeissä liian laimeasti.

Älytöntä menoa

Konekuskien kohdalla tekoälystä puhuminen halventaa sanan äly merkitystä. PS2:n ohjaamat formulat ajavat yksinään uskottavasti, mutta pelaajan tullessa radalle ajosuoritusten vakuuttavuus laskee dramaattisesti. Tosin realismi on sikäli kohdallaan, että ohittaminen ei kuulu virtuaalikuskienkaan liikevalikoimaan.

Jos pelaaja jättää jarrutuksen viime tinkaan tunkiessaan sisäkurvista rinnalle, kone jysäyttää kylmän rauhallisesti kylkeen. Mutkissa aikainen jarruttelu taas palkitaan takasiipeen täräyttävällä vastustajalla. Konekuskit eivät aja autoradalla vaan junaradalla.

Oikaisusäännöt aiheuttavat joskus surkuhupaisia hylkäyksiä. Nurmikolla ajaminen tulkitaan usein vilpiksi, joten lipsahdukset ulkokaarteessa ovat erittäin vaarallisia. Parin mokan jälkeen kuski saa stop and go -varikkorangaistuksen ja seuraava kämmi päättää kisan. Vastapainoksi muutamia kokonaan asfaltoituja koukeroituja saa oikoa niin paljon kuin kehtaa. Esimerkiksi Hungaroringin tiukinta shikaania ei tarvitse noteerata lainkaan.

Ainakin arvosteluversiossa on muutama bugi. Driving Force Pro -ratin voimapalautus ei kytkeydy kokonaan päälle ensimmäisessä kisassa. Toisesta kisasta eteenpäin homma toimii normaalisti, joten rattia täytyy herätellä vaikka lyhyessä time trial -kisassa.

Varikkopysähdysten aikaan radalla kiitävät autot hidastelevat omituisesti varikon tuntumassa, kun muut autot pysähtyvät tankkaamaan. Harvinainen moottorin äänen katoaminen ja varikkopilttuiden välisiin seiniin törmääminen ovat lähinnä huumorilla otettavia pikkuvirheitä.

Erikoinen moninpeli osoittautui suurimmaksi pettymykseksi, sillä nettihaamujen rinnalla kirmaaminen ei ole sama asia kuin radalla sijoituksista taisteleminen. Tekoälyä vastaan kisatessa taas saa vastustajien tötöilystä vain paiseita, ellei realistisesti tee ohituksia toisten tankatessa varikolla. Kokonaisuus on Formula One -päivitys, joka jättää ensi kaudeksi parannettavaa.

78