Formula One 2002 (PS2) – Varman päälle vormula

Olen ollut tosi kiltti koko vuoden. Avaan paketin sormet täristen ja papereiden keskeltä paljastuu... sukat! Taas! Yhtä paljon yllättävät formulapelit tänä vuonna.

Tykkäsin paljon Studio Liverpoolin edellisestä PS2-formulapäristelystä. Siinä oli puutteensa, mutta vauhdin tunne ja hyvä fiilis pelastivat paljon. Uutukainen jatkaa samoilla linjoilla, vaikka uusi projekti aloitettiin kuulemma puhtaalta pöydältä.

Siksi on yllättävää, miten vähän Formula One 2002 eroaa edeltäjästään. Uusittu Hockenheimin rata, vauhdikas arcade-pelitila ja tuki USB-ratille ovat tärkeimmät yksittäiset parannukset. Tietenkin kuskit ja tallit ovat vuosimallia 2002.

Formulat ovat kriisissä, sillä Schumi kiitää voitosta voittoon ilman vastusta. Muutos lajin elvyttämiseksi on väistämätön. Sama pätee autourheilun kuninkuusluokkaa simuloiviin viihdepläjäyksiin, joista ei irtoa muuta uutta kuin päivitetyt radat ja kuljettajat.

Mutta missä on banaani?

Arcade-tila on kädenojennus suoraviivaisen kaahailun ystäville. Idea on hyvä, mutta toteutus ontuu. Leikkiformuloilla radan tahkoamisesta puuttuu hauskuus.

Arcaden jippo on, että siinä kerätään pisteitä. Pojoja saa pysymällä radalla mahdollisimman pitkään ja välttelemällä osumista muihin autoihin. Samaa yritetään oikeissa kisoissa ja pelissä autot vielä pysyvät radalla kuin liimattuna. Mitä vitsiä siinä muka on?

Vastapainoksi simulaatiotilassa on kaikki, mikä formulasirkukseen kuuluu. Turhan monimutkaisilla säädöillä ei pelaajaa kiusata, mikä on pelkästään positiivinen asia. Helpoimmilla asetuksilla pysyy mummokin radalla, toisessa ääripäässä vaaditaan jo Mika Salon yritystä ja vanhemman Schumacherin tuuria.

Arcade-tila on epärealistista kaahailua, mutta simulaatiossa voidaan jo puhua ajotuntumasta. Sulava ruudunpäivitys tekee ohjauksesta tarkan, vaikka padiohjaus on aavistuksen liian nopea. Jos asetuksista valitsee lukkiutumattomat ABS-jarrut ja muut helpotukset, ilman rattiakin pysyy hyvin radalla. Ohjaimen tärinät ovat oivalliset.

Force-ratilla pito asfalttiin on paremmin aistittavissa. Ratti kampeaa aidonoloisesti mutkissa ja kanttareiden yli ajaminen täräyttää käsille. Formulan kääntösäde on kerrankin saatu kohdalleen, joten Monacon tiukimmat neulansilmät läpäistään reunoja kolistelematta. Myös kaasu ja jarru ovat tasapainossa, minkä ansiosta tuntuma rataan säilyy koko ajan.

Vaikeustasosta riippuen ajelu on nautittavaa kruisailua tai hermoja repivää hammasten kiristelyä. Suurin puute on se, että päristelystä puuttuu kunnon tavoite. Kaikki radat ja tallit ovat käytettävissä heti alusta lähtien. Toki virtuaalimaailmanmestaruuden voittaminen on mukavaa, mutta niitähän on joka pojalla plakkarissa ennestäänkin.

Sutkaus kisassa pitää Kyllösen mielessä

Minkä Formula One 2002 voittaa nopeudessa, sen se häviää kuvallisessa loistossa. Sahalaidat vilkkuvat ja rata väreilee ikävästi, mutta muuten miljöö on mallinnettu huolella eikä toteutuksesta löydy isommin huomautettavaa.

Lokalisointi kannattaa, jos peliä aiotaan myydä paljon. Aikaa suomennosten äänittämiseen ei mene kuin muutama työpäivä, mutta valitettavasti jälki on myös sen kuuloista. Onnahtelevan soomen kuitenkin kestää, sillä Kyllösen ja kumppaneiden camp-henkiset hehkutukset ovat pelin ilopilkku.

Normaali jaetun ruudun kaksinpeli on mukana, mutta tekijöiden takataskussa on lisäyllätys. Hot seat -moodissa voi ajaa vuorotellen kahdesta neljään pelaajaa. Valitettavasti tämäkin kuuluu osastoon ihan kiva ajatus, mutta ei toimi käytännössä.

Tekijöiden ylevä pyrkimys on ollut tehdä Formula One 2002:sta paketti, joka viihdyttää niin kaahailufriikkejä kuin ajamiseen vakavasti suhtautuvia simukuskeja. Lopputulos ei vain iske oikein kenellekään ja suurin ongelma on yllätyksettömyys. Siinä suhteessa kausi 2002 on mallinnettu loistavasti.

Mutta ensi vuonna kaikki on toisin

Odotettu piristysruiske on tulossa, sillä ensi kaudella päristellään uusilla säännöillä. Tärkein uudistus koskee aika-ajoja, jolloin kuljettaja saa ajaa vain yhden nopean yrityksen kahtena peräkkäisenä päivänä. Idea on selvästi kopioitu Monaco GP:stä, vanhasta Megadrive klassikosta.

Ensi vuonna pisteitä jaetaan tasaisemmin järjestelmällä 10-8-6-5-4-3-2-1, mikä kaventanee Schumin ylivoimaista kaulaa muihin. Lisäksi tupakan mainostamiskielto pudottaa Belgian Span pois vuoden 2003 kalenterista, joten kisoja on yksi vähemmän. Myös paljon porua aiheuttaneet tallimääräykset kielletään virallisesti.

76