GameRacer PRO

www.gameracer.co.uk

Valmistaja: GameRacer

Testikappale: Verkkokauppa.com

Hinta: noin 240 euroa

Ajoasento kuntoon

Realistisesta autopelistä nauttiminen vaatii rattia ja polkimia. Siihen realismin tavoittelu sitten useimmiten tyssääkin, sillä ratti ruuvataan työpöydän kulmaan.

Ratti ja polkimet muuttavat autosimulaattorin uudeksi kokemukseksi, jonka luonne riippuu ajoasennosta. Ergonomisesti epäilyttävien pöytäkiinnitysten ja tuoliviritysten jälkeen rattifanit ajavat niska kyyryssä ja selkä mutkalla kuin pakettiautolla kilpaa. Tai siltä touhu ainakin näyttää.

Jämäkkä GameRacer PRO -penkki toimii ajohärpättimien tukevana kiinnityspaikkana, takamukselle asiallisena kuppi-istuimena ja antaa selälle terveellisen ajoasennon. Noin kymmenen minuutin asennus- ja virityssession jälkeen Ferrari tuntuu jo Ferrarilta eikä naapurin Toyota Hiacelta.

GameRacer PRO on selvästi jämerämpää tekoa kuin taannoin (Pelit 7/2000) testattu VIX Driving Seat. Kaikki runko-osat ovat paksua terästankoa ja kiinnitykset hoidetaan kookkailla pulteilla ja muttereilla. Jos ratissa tai polkimissa ei ole sopivia kiinnityskohtia, ne saa alustaan tukevasti kiinni GameRacer PRO:n velcro-tarranauhoilla. Yksi pala rattiin, toinen alustaan ja johan pysyy. Jopa niin hyvin, että vehkeet irtosivat naruranteillani toisistaan vasta hampaat irvessä ja kaksin käsin kiskomalla.

Tarvitsin Logitechin PS2-rattien kiinnityksen tueksi lyhyttä lankunpätkää alustan alle, mutta se on tämän tyyppisissä tuotteissa normaalia pikkumodausta. Joytechin ratit ruuvataan kiinni GameRacer PRO:n metallisella kiinnityssarjalla. Istuimen, ratin ja polkimien välinen etäisyys muuttuu sopivaksi parissa minuutissa. Ratin korkeuden ja kulman säätäminen viimeistelee virtaviivaisen ajoasennon. Paketin mukana toimitetaan kasaamiseen ja säätämiseen tarvittavat kuusikulma- ja jakoavaimet, mutta yleisimmät etäisyyssäädöt onnistuvat mainosti ilman avaimia.

Corbeaun siistillä kankaalla päällystetty kuppi-istuin on miellyttävän jäykkä ja siihen mahtuu leveämpikin takamus. Riittävän paksun pehmusteen (siis penkin) ansiosta takapuoli ei puutunut edes tuntikausien Gran Turismo 4 -sessioissa. Irrallisen niskatuen korkeutta voi säätää vapaasti. GameRacer PRO vaatii runsaasti säilytystilaa, sillä kiinteä istuin ei mene kasaan. Esillä lojuva istuin kelpaa vaikka telkkarituoliksi, jos muotoilu ei hämää eikä kodissa kuvata hetkeen Fab 5:n jaksoja.

GameRacer PRO on laadukas härveli, mikä näkyy suoraan tyyriin oloisessa hintalapussa. Ajoergonomia ei kuitenkaan ole pihistelyn paikka. GameRacer PRO minimoi pitkien kisojen aiheuttamat lihaskivut ja kilpurimainen asento nostaa ajoelämyksen aivan uusiin sfääreihin.

Hyvää:

Kunnon kuppi-istuin.

Tukeva rakenne.

Kattavat kiinnitys- ja säätömahdollisuudet.

Huonoa:

Vaatii runsaasti säilytystilaa.

***** (Viisi tähteä)

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…