Genesia – Populouksen puvussa ja vähän Civilizationinkin

Olipa kerran muinoin prinssi, joka sokean rakkauden takia kaivoi Neort-jumalan haudan auki ja hekumassaan lahjoitti seitsemän pyhää jalokiveä petolliselle naiselle. Jumalten viha kohtasi Genesian maata ja mylläkässä kivetkin hukkuivat ympäri lääniä. Kolmen Genesiaan palanneen jälkeläisen tehtävänä on löytää kivet ja kansoittaa maa.

This land is my land...

Genesia on jaettu 64:än eri maahan tai provinssiin. Kukin kolmesta pelaajasta aloittaa yhdestä provinssista ja pikku hiljaa sikiää ja levittäytyy ympäri maita ja mantuja. Vaikka provinsseja piisaa, on käytännössä kymmenenkin provinssin hallitseminen hankalaa, varsinkin kun jokaisella provinssilla on oma erikseen hallittava mikrotaloutensa. Sen sijaan kolmesta viiteen provinssiin on sopiva määrä rohmuttavaksi, riippuen tietysti vastustajien toimista.

Pelissä voi vuorotella kolme ihmispelaajaakin. Peli tukee hyvin vuorottelumoodia antamalla kaikille rajatun ajan tehdä siirtoja.

Genesian valtaaminen lähtee muutaman harjoittelupelin jälkeen mukavasti vauhtiin. Ensimmäiseksi varaston ja kaivoksen rakentaminen alulle, tämän jälkeen kasarmin ja työpajan perustuksia mittailemaan. Vielä toinen neljästä alkupelin asukkaasta viljelemään maata, toinen hakkaamaan puita ja homma on hyvin puikoissa. Varastot ovat tärkeitä, muutoin kaikki mitä ei heti kuluteta menee harakoille. Teitä kannattaa miettiä jo alkuvaiheessa, jotteivat vinhasti lisääntyvät geneihmiset rakenna majaansa tulevan päätien varrelle.

Pelin voi voittaa joko keräämällä seitsemän yhdeksästä jalokivestä tai tuhoamalla kaikki vastustajansa. Jalokiven löytää, jos armeija sattuu talsimaan riittävän läheltä maastossa lojuvaa jalokiveä, vihjeitä kivien paikasta saa myös provinssiin rakentamaansa kapakkaan tulleilta ryypiskelijöiltä. Käytännössä timanttien etsiminen on varsin hankalaa ilman ilmapalloa, jonka keksimisen jälkeen pelin voi ratkaista paljon mieluisamminkin tuikkaamalla naapurin talot ja pellot tuleen.

Heureka!

Pelin keksinnöt sopivat mainiosti Genesian yleiseen tunnelmaan. Pääasiassa kaikki tähtää välillisesti tai välittömästi parempiin hyökkäysvälineisiin, poislukien erilaiset lääkkeet, joista ainakin flunssalääke kannattaa kehittää heti alkuunsa. Kompassi ja teleskooppi ovat myös tärkeitä liikepisteiden kannalta.

Tykkien ja ilmapallojen kehittämiseen kannattaa panostaa heti kun voi. Varsinkin loputtomasti pommeja kylvävä ilmapallo on todellinen lopunajan ase, jolla takapajuisen vastustajan saa helposti pois päiviltä. Ja kyllä kaiken jyräävässä hitaasti etenevässä tykkiavorivistössäkin on oma tyydytyksensä kun vihollisen metsä loimuaa, kalliit kaupat ja kaivokset räjähtelevät ja mökeissä asustelevat ihmiset huutavat julki elämäntuskaansa mökin ja asukkaan jakautuessa pienempiin osiin.

Grafiikka kauneuspilkkuna

Genesia on kyllä aikamoinen sillisalaatti: Keksintöjä tehdään Civilizationin tyyliin, taistelut käydään Dune kakkosen tapaan ja koko homma näyttää Populoukselta. Kun lisätään mukaan vielä provinsseittain hallittavat taloudelliset puolet, vankkureilla toimiva tavarankuljetus ja teiden rakentaminen, on kyseessä varsinainen soppa. Yllättävän hyvin Genesia silti toimii, muutamista puutteista huolimatta kokonaisuus on hyvin tasapainotettu.

Pahimpana puutteena Genesia on PC:n ruudulla harmittavan epätarkka, grafiikan söhryihin hukkuvat sekä talot että miehet. Pakkauksen mukana tulee lappunen, jonka mukaan SVGA-päivitys on saatavilla. Vaikka päivitystä ei tähän arvosteluun saatukaan, helpottanee se grafiikan osalta tykkien ja sotilaiden löytämistä.

Iso maa vaatisi myös vakioreittien asettamismahdollisuutta. Erilaiset goto-toiminnot olisivat myös tarpeen, esimerkiksi vallatusta vihollisen provinssista työpajan etsiminen on rasittavaa puuhaa. Liikuttamisen puolesta on myös hieman napinaa, esimerkiksi nopeuttaisi kummasti, jos tykki osaisi katsoa itse optimireittinsä teitä pitkin sen sijaan, että sitä pitää puutteellisten reittialgoritmien takia kävelyttää ruutu kerrallaan. Samoin teitä ja rakennuksia olisi mukava tehdä myös vinoille pinnoille.

Huonosta tarkkuudesta huolimatta sekä rakennukset että ihmiset ovat mainiosti animoituja ja pelissä on keskitasoa paremmat ääniefektitkin. Tarkempi grafiikka, pari pikkuviilailua ja peli olisi ollut varma huippupeli. SVGA-päivitystä kannattaa vahtia, tässä pelissä on potentiaalia.

86