Goal! – Hattutemppu

Olipa kerran jalkapallopeli nimeltään Kick Off. Suuresti sitä rakastettiin, kunnes perillinen oli ottava sen paikan: Kick Off 2 oli uusi jalkapallopelien kuningas. Koitti päivä, jolloin valta oli jälleen vaihtuva. Mutta uusi kuningas ei ollut sukua vaan vieraan maan valloittaja. Sensible Soccer riisti valtikan ikääntyneeltä kuninkaalta. Mutta nyt sen on ensimmäisen kerran on puolustettava valtaistuintaan vanhan kuningassuvun uutta perillistä vastaan.

Goal! on itse asiassa Kick Off 3, mutta ohjelmoija Dino Dinin loikkasi Virginille ilman oikeuksia tuohon maagiseen nimeen. Mikäpä uudessa nimessä, onhan peli saanut ilmaista mainosta niin kauan kun jalkapalloa on pelattu.

Ensi silmäys Goalin valikkoihin tuo mieleen ne kultaiset ajat, jolloin KO2:n pelilevyke lensi sängyn alle, jos hävisi MM-loppuottelun. Kenttätyyppejä on tutut neljä, tosin nyt ne ovat realistisempia. Ottelun keston voi säätää ja tuulen saa halutessa häiritsemään peliä. Tuomareita riittää lahjotuista liiankin virkaintoisiin ja vastuksen tasoa voi muuttaa.

Uusia optioita on paljon. Maalivahdin voi säätää imurin, inhimillisen ja ilmiön välillä. Perinteisen pystysuuntaan vierivän kentän lisäksi on mahdollista pelata vasemmalta oikealle ja näkymää kenttään pystyy muuttamaan kauko- ja lähikuvan välillä.

Joukkueita Goalissa on kiitettävästi, vieläpä oikeine kokoonpanoineen. Mukana on kymmeniä Euroopan seurajoukkueita sekä kattava otos maajoukkueita. Pelaajien taitoihin vaikuttaa kahdeksan tekijää, mutta käytännössä palloilijoiden tasoerot eivät ole niinkään riippuvaisia diagrammeista, vaan muista asetuksista. Edellä mainitun vaikeustason lisäksi joukkueita voi juoksuttaa viidellä nopeudella Vanhainkodin Valtista (VahVa) Luotijuna Pinkojiin (LuoPio).

Se on MAALI!

Kun pelaajat juoksevat kentälle, näkymä on etäisesti tuttu: nurmella seisoo lauma klooneja. Nämä geenioikut ovat kuitenkin suurempia ja paremmin animoituja kuin KO2:n kalmaläiskät ja kenttä on suhteutettu pelaajiin nähden oikein. Kun vihdoin tarttuu peliohjaimeen, on selvää, että Goal ei ole vain trimmattu Kick Off 2. Pelattavuus, vaikkakin näennäisesti sama, on läpikäynyt suuria muutoksia. Pallon hallinta on realistisempaa, sillä peliväline ei käännyttäessä karkaa monen metrin päähän. Oman lisänsä pelituntumaan tuo pelaajien kiihtyvä nopeus. Futarin vauhti kasvaa mitä pidemmälle tämä juoksee ja taas laskee, kun muutetaan suuntaa. Saattaa kuulostaa turhalta, mutta toimii hyvin ja lisää todentuntuisuutta. Kierrettä eli "aftertouchia" saa potkuihin, jos haluaa.

Kaikkein olennaisin ja hienoin osa pelattavuutta on ns. trap ball. Käytännössä termi tarkoittaa sitä, että pysähdytään pallon kanssa, kun joystickin nappia pidetään pohjassa. Tällöin pelaaja voi kääntyillä paikallaan pallo jalkansa alla ja miettiä, minne syöttää. Näin syntynyt syöttö menee millilleen pelaajalle, jolle se on tarkoitettu (ellei vastustaja ehdi väliin). Oikein hallittuna "trap" on mahdottoman joustava ja monipuolinen. Harjoittelemalla sen voi toteuttaa kesken juoksun eikä vain soveltaa kömpelösti irtopalloihin, kuten asian laita oli KO2:ssa. "Trapin" voi kytkeä vaikka vain silmänräpäykseksi sen sijasta, että seisoisi pitkään paikallaan.

Sivurajaheitoissa sekä kulma-ja vapaapotkuissa käytetään uutta lentoratasysteemiä. Potkun tai heiton pituus, korkeus ja suunta määritellään pisteviivalla. Vapaapotkutilanteissa voi muuria siirtää ja vaihtaa siinä olevien pelaajien määrää. Rankuissa ei enää suunnata potkua nuolella, mutta maalivahtia saa yhä ohjata. Luonnollisesti pelaajat voivat loukkaantua, mutta myös vain satuttaa itsensä, jolloin he pystyvät jatkamaan ottelua, tosin vaivoin. Taktiikoita ja pelureita saa vaihdella ja ottelun kohokohdat voi tallentaa levylle.

Titaanien taistelu

"Riittää jo löpinä! Meitä kiinnostaa vain, onko Goal parempi kuin Sensible Soccer." Hyvä on, mutta pelkäämmepä, että vastaus ei ole niin yksiselitteinen. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, Goal ja SS ovat niin erilaisia pelejä, että niitä on vaikea verrata. Mikä toimii Sensissä, ei kävisi Goaliin ja päinvastoin. Kummassakin on paras mahdollinen ratkaisu niiden esittämään näkemykseen jalkapallosta. Se, että Goalissa ei näe yhtä paljon kenttää kuin Sensissä, ei ole haitta. Kentän koon oppii hahmottamaan ja pian peli sujuu mutkitta.

Siinä missä pelaaminen on Sensissä lähinnä edestakaisin juoksemista, tarjoaa Goal sinänsä realistisemman kuvan jalkapallosta. Peli ei kulje vain ylös ja alas, vaan läpi koko kentän. Syöttöpeli "trapin" avulla on todella vaikuttavaa ja jos sitä ei opi, Goalista ei saa lähimainkaan kaikkea irti.

Sensiblen maagisista luvuista Goalin pudottaa vain karumpi toteutus ja pelaamisen vähyys. Pelissä on vain itse muokattava liiga ja yksittäiset ottelut, mutta toivottavasti Dini väsää datalevykkeitä. Sensi Soccerin omistaminen ei tarkoita sitä, että Goal pitäisi jättää kaupan hyllylle. Hyviä jalkapallopelejä ei koskaan ole liikaa ja Goal on erinomainen.

94