Gran Turismo 4: Prologue (PS2) – Esileikki

Gran Turismo 4: Prologue Signature Edition: 64 autoa, 5 rataa. Tuotetta saatavilla rajoitetusti, ei jälleenmyyjille. Vain kolmeysiysiviis.

Gran Turismo 4: Prologue on GT4:n ennakkoversio, joka on tehty Gran Turismo 3 -pohjalle. Prologue antaa maistiaistuntumaa GT4:n uusista autoista ja radoista, mutta varsinainen Gran Turismo -osuus eli rahan tienaaminen kisoissa, kaupanteko ja autojen virittely puuttuvat Prologuesta kokonaan.

Prologuen ydin on autokoulu, jossa opitaan ajamisen niksit. Jos testi menee läpi, siirrytään seuraavaan, ja kokeessa käytetyn auton saa itselleen. Ensimmäiset tehtävät ovat yksinkertaisia perusharjoituksia, mutta vaikeustaso ja mielenkiinto kasvavat loppua kohden. Vaikka pronssimitalit on äkkiä hankittu, tekemistä riittää vielä illaksi tai pariksi, sillä kultamitalisuoritus edellyttää lähes virheetöntä auton hallintaa.

Pieniä uudistuksia

Autokoulun lisäksi pelattavana on arcade-tila, jossa pääsee ajamaan viidellä kisa-areenalla: Tsukuba Circuit, New York, Fuji Speedway, Grand Canyon ja Citta di Aria. Vaikka radat ovat mielenkiintoisia, kilpailu ei jaksaa pitkään kiinnostaa. Tekoäly myötäilee kuskin tekemisiä ja viiden auton letka seuraa tiiviisti kintereillä vaikka ajaisi kuinka hyvin. Kaksin- tai nettipeliä ei ole.

Autot on mallinnettu entistäkin yksityiskohtaisemmin eikä avoautoja peitetä enää rättikatolla. Autot ovat tuhoutumattomia, mutta holtiton törmäily hidastaa vauhdin kymmeneksi sekunniksi. Ihan pieniä töytäisyjä ei lasketa, eikä sakko koske tietokonekuskeja, mutta rangaistus on nettipelejä ajatellen hyvä idea. Tulevaisuudessa ilmestyvän GT4:n verkkopeleissä on enemmän järkeä, jos mutkiin ei kannata jarruttaa kilpakumppanin kylkeen kolaroimalla.

Ohjaamonäkymää ei edelleenkään ole, joten parhaimmin vauhdin tunne välittyy tutusta etumaskikamerasta. Näkyvyyteen on myös panostettu, joten piirtohorisontti on ilahduttavan kaukana. Taustapopin sijasta kaiuttimissa pauhaavat autenttiset moottoriäänet, renkaiden ujellus ja vauhdin kasvaessa myös tuulen humina.

Ajotuntuma on erinomainen ja jokainen auto tuntuu lapasessa erilaiselta. Padilla köröttely luonnistuu, mutta vasta ratilla ajaminen tuntuu mielekkäältä. Meno maistui parhaalta Logitechin uudella GT4 Driving Force Pro Wheel -ohjaimella, mutta myös vanhempi GT3-ratti toimi mukisematta.

Asfaltilla leveiden slicksien pito tuntuu rattia väännettäessä ja radan reunakorokkeet täräyttävät jämäkästi käsille. Hiekalla GT4-ratti tuntuu vieläkin paremmalta. Laajan kääntösäteen ansiosta rattia saa veivata mutkissa huoletta ja soran heikompi pito välittyy hyvin käsiin. Lisäbonusta GT4-ratille tulee erillisestä vaihdekepistä, josta vaihteita voi napsutella aitoon rallityyliin.

Täyttä peliä odottaville Prologue on pettymys. Lohdutukseksi Euroopassa noin 39 eurolla myytävä Signature Edition sisältää Kazunori Yamauchin terveiset ja ylimääräisen Making of GT4 -dokumentin. Ilman GT-rattia en kuvettani kaivaisi, mutta ratin kanssa voisin jo harkita.

Ratitta: 70

Ratilla: 80

80