Grandest Fleet – Amiraali ja pormestari

Strategiapelit ovat usein joko tiukan historiallisia tai enemmän helppoon pelattavuuteen keskittyviä ja vain löyhästi tiukkoihin faktoihin perustuvia. Grandest Fleet kuuluu jälkimmäisiin keskittyen lähes pelkästään merisotaan.

Grandest Fleetiä voisi karkeasti kuvailla vanhojen klassikoiden, Empiren ja Civilizationin, ristisiitokseksi. Maasotaa ei mukana ole lainkaan, vaan ideana on kaupunkien valtaus mereltä. Merivoimien komentajan on hallittava myös kaupunkisuunnittelua sekä voimavarojen hallintaa.

Kaupan kautta ruoriin

Alussa pelaaja luo itselleen tunnuksen, jonka alla pidetään lokia kaikista käydyistä taisteluista. Omaperäisenä piirteenä peli pitää kirjaa tapahtumista ja menestyksen tunnustuksena komentaja saa käyttöönsä lippulaivan, jonka varustelu riipuu sotilasarvosta.

Alkuvalinnat ovat muutenkin erittäin kattavat. Taistelemaan pääsee yksittäisinä taisteluina, jotka voivat olla joko historiallisia tai pelaajan valitsemien parametrien rajoissa sattumanvaraisia. Taisteluja voidaan käydä myös kampanjana, jolloin edellisen taistelun joukot siirtyvät seuraavaan. Tällöin pelkkä voitto ei riitä, vaan on myös selviydyttävä mahdollisimman ehjin nahoin.

QQP:n perinteiden mukaan The Grandest Fleetiä voi pelata modeemin tai sarjakaapelin välityksellä. Peli sisältää oman pääteohjelmansa ja pitkienkin rupeamien jälkeen systeemi toimii erittäin luotettavasti. Lisäksi systeemi on tehty niin, ettei normaalia tylsää vuoron odottelua juuri ole.

Ennen taisteluun menoa valittavana on vastustajan vaikeusaste, josta riippuu voitosta saatavat pisteet. Lisäksi valikoista löytyy alun resurssien määrä, teknisen kehityksen monimutkaisuus, pelin pituus, pelin lopetuksen määräytyminen, valittavien kaupunkien määrä sekä mahdollisuus lisätä sattumanvaraisuutta laivojen tulivoimaan. Monipuoliset optiot yhdistettynä satunnaisesti synnytettyyn karttaan takaavat, ettei yksikään peli ole aivan samanlainen.

Valikkoviidakon läpäisyn jälkeen pääsee shoppailemaan. Kalusto on pääosin vedessä kulkevaa, lentokoneilla ja rannikkotykistöllä terästettynä. Laivoja on joka lähtöön: kaupan on lentotukialuksia, taistelulaivoja, risteilijöitä, hävittäjiä, partioveneitä, sukellusveneitä, kuljetusaluksia sekä miinalaivoja. Laivojen lisäksi tässä vaiheessa on valittava pari kaupunkia lähtöpaikoiksi. Rahaa on rajoitetusti, joten jo nyt on suunniteltava millä konsteilla aikoo jatkossa edetä.

Vuorossa täyslaidallinen

Shoppailun ja suunnittelun jälkeen päästään itse asiaan. Maasto on jaettu perinteiseen tapaan heksaruudukoksi. Useimmat kartat muistuttavat saaristomerta, joka on täynnä kapeita salmia ja poukamia. Toiminta on jaettu vuoroihin, joista jokainen on vielä jaettu lyhyempiin vaiheisiin (joukkojen siirrot, tuotanto, taistelu). Taistelussa myös vastapuolella on sanansa sanottavana, sillä kaikki alukset voivat vastata tuleen, jos vain oma kantama riittää. Armollisesti tuhoon tuomittu laiva voi ampua viimeisen täyslaidallisen ennen uppoamistaan.

Taistelussa suurin miettimisen aihe on erilaisten laivojen keskinäiset voimasuhteet. Joka alustyypille on annettu arvo tulivoimalle, puolustukselle, kestävyydelle, ilmatorjunnalle, nopeudelle, kantamalle sekä kaupunkien pommitukselle että valtaukselle. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen, vaan laivan hyökkäys- ja puolustusvoima vaihtelee sen mukaan millainen alus on vastassa. Esimerkiksi taistelulaiva ei voi tehdä sukellusveneelle yhtään mitään, mutta partiovene tuhoaa sen helposti. Vastaavasti partioveneellä ei ole pienintäkään mahdollisuutta suuria laivoja vastaan. Onneksi suhteita ei tarvitse opetella ulkoa vaan näpäyksellä saa esiin taulukon kaikista mahdollisista yhdistelmistä.

Urbaani sotilas

Pelin tavoitteiden eli kaupunkien rakentelu on aivan oma erillinen alueensa. Ensinnäkin voittopisteet määräytyvät kaupungin koon ja asukasluvun mukaan. Pelkkä miljoonakaupunki ilman mitään mahdollisuutta puolustautua on kuitenkin helppo nakki jo pelkälle kuljetusalukselle, joten pormestarin edessä on valinta joko nopeasti lisääntyvistä pisteistä tai tekniikan ja puolustuksen kehittämisestä.

Sotatoimia varten kaupunkiin voidaan rakentaa satama, lentokenttä, rannikkotykistöä, ohjustukikohta ja tutka. Pidemmän aikavälin kehitys vaatii ensin oppilaitosten ja kulttuurin kehittämistä tarvittavan tietotaidon saamiseksi. Näiden kautta päästään kehittämään ydinvoimaa ja muuta korkeampaa teknologiaa. Koko ruljanssi tähtää kehittyneempien laivojen rakentamiseen. Parannetut versiot laivoista ovat perusarvoiltaan parempia ja lisäksi ne pystyvät varustautumaan esimerkiksi ydinohjuksilla tai kyvyllä nollata läheisten viholliskaupunkien voittopisteet.

Kaupunkien valtaus sinänsä on hyvin suorasukaista. Jokaisen kaupungin edustalla on ruutu, jolla oleva laiva piirittää kaupunkia. Kaupunki vaihtaa omistajaa jos piirittävän laivan valtausvoima ylittää kaupungin puolustusvoiman. Päinvastaisessa tilanteessa kantaman sisällä olevat laivat voivat pommittaa kaupunkia niin kauan, että sen puolustus murenee ja kaupunkiin rakennetut parannukset tuhoutuvat. Kaupungin ympärillä olevia ohjus- ja tykistöasemia sekä lentokenttiä voi vielä pommittaa erikseen.

Tulin, näpäytin, voitin

The Grandest Fleet ei suinkaan ole tylsä numeroleikki, sillä peli on pakattu helppoon ja erittäin näyttävään muotoon. Käyttöliittymä on ystävällisesti täysin hiiri- ja ikonivetoinen, ja toiminnot ovat niin selkeitä, ettei manuaalia tarvitse plarata kesken pelin. Laivojen ohjaukseen riittää, että näyttää hiirellä paikan mihin laivan haluaa siirtyvän, ja uuden vihollisen tullessa näkyville pysähtyy eteneminen automaattisesti. Vastaavasti taisteluissa kantaman sisällä olevat laivat osoitetaan selkeästi, toisella hiirinapilla valitaan kohde ja toisella ammutaan. Turha valikoissa tuhertaminen on saatu minimoitua.

Käyttäjäystävällisyyden lisäksi alla oleva statistiikka on peitetty strategiapeliksi upeaan SVGA-grafiikkaan ja valtavaan määrään pikkudetaljia sekä animaatiota. Alustyypit erottaa yhdellä silmäyksellä. Taistelussa laivat kääntävät tykit kohteen suuntaan ennen ampumista ja osumia juhlistetaan hienoilla räjähdyksillä. Kaiken lisäksi jokainen eri laivatyyppi uppoaa eri tavalla. Jos itse laivojen elävöitys ei riitä, maustetaan upotukset omassa ikkunassaan näytettävillä pienillä animaatioilla. Vastakkain olevista laivoista riippuen pääsee naureskelemaan, kuinka jättilaivan ammukset saavat pikkupurtilon heittämään volttia tai kuinka eloonjääneitä odottaa verinen loppu kalanruokana.

Kaupunkien kehitys näkyy kartalla korkeampina taloina sekä ympäristön muuttumisena urbaanimmaksi. Pommitukset ja piiritykset näkyvät pienenä kipunointeina ja kaupungista singahtavine hautaristeineen. Pommituksen jatkuessa tulipalo leviää, kunnes lopulta kaupunki on vain roihuava inferno. Pormestaria hellitään lisäksi tarkalla kaupunkikartalla, jonne ilmestyvät valmistuneet rakennustyöt. Ulkoisen mellastuksen rinnalla kaikki oleellinen tieto näytetään myös selkeästi numeroina ja symboleina.

Ääniympäristö ei ole sekään jäänyt jälkihuomioksi. Taistelua säestetään hyvinkin voimallisella tykkien jylinällä, joka vaihtelee kaliiberin mukaan.

Ainoa pieni puute on hieman rajoittunut tapa jakaa pisteitä. Vain kaupunkien koko lopulta ratkaisee, joten sopivasti kaupunkinsa valitsemalla voi voittaa sotilaallisesti ylivoimaisen, mutta huonosti sijoittuneen vastustajan. Asia ei haittaa, jos sen muistaa, mutta vähänkin väärästi resurssinsa sijoittanut voi yllättyä pahasti ja ajautua mahdottomaan pistejahtiin.

Grandest Fleet on niitä pelejä, jotka vaivuttavat pelaajansa horroksen kaltaiseen tilaan. Jokaisella vuorolla lupaa itselleen tallentavansa pelin ja menevänsä nukkumaan. Ja sitten aurinko nousee...

92