Great Battles of Alexander – Aleksanteri Aika Hyvä

Saanko tunkea pilumin sternumiinne? Osallistu Aleksanteri Suuren idän kiertueeseen ja näe Intia.

Great Battles of Alexander on vuoropohjainen strategiapeli, joka sijoittuu vuosisadalle 300 EKr. Pelissä astutaan sotapäällikkö Aleksanteri Suuren sandaaleihin ja toistetaan hänen läpikäymänsä mittava sotaretki, joka todellisuudessakin kesti vuosikymmeniä.

Alexander on rakenteeltaan varsin tyypillinen strategiapeli. Mitään mullistavia ideoita ei ole, ja liikkumisen pohjana on tavanomaiseen tapaan heksaruudukko. Pelirunko jakautuu joko yksittäisiin taisteluihin tai enintään kymmenen taistelun mittaiseen kampanjaan. Näiden taistelujen aikana yritetään valloittaa mahdollisimman monta kahdeksasta provinssista.

Tietokone lyö takaisin

Alexanderissa on hyvin lautapelimäinen tunnelma. Kaikki liikkeet suoritetaan erittäin tiukan struktuurin sisällä vuoropohjaisesti. Systeemi on hyvin selkeä. Pelaajan vuoron määrää pitkälti hänen komentamiensa sotapäälliköiden aloiteluku (initiative). Korkeimman luvun omaava sotapäällikkö aloittaa, liikuttaa joukkojansa ja lopuksi hyökkää. Taistelun jälkeen on seuraavaksi korkeimman luvun omistajan vuoro. Tätä jatketaan, kunnes kaikki sotapäälliköt ovat liikuttaneet joukkojaan ja kierros päättyy.

Tietokoneella voisi tehdä kehittyneempiäkin pelisysteemejä. Nyt pieni osa joukoista liikkuu kerrallaan, muut pällistelevät, seuraavat liikkuvat, loput pällistelevät ja niin edelleen. Sama koskee myös taisteluja. Jos vihollinen hyökkää omien joukkojen kimppuun, katselevat viereiset joukot toimintaa tyynen rauhallisena paririvissä sen sijaan, että auttaisivat kuonoon saavia kavereita.

Taistelu päättyy, kun ennalta asetetut voittokriteerit täyttyvät. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että noin kaksi kolmasosaa vihollisista pitää tuhota.

Tietokone taktikoi uskottavan tuntuisesti. Vaikeusasteen muokkaaminen ei näytä vaikuttavan itse koneen taktikointiin mitenkään, mutta helpommalla vaikeusasteella vihollisjoukkojen taso on heikompi. Kone toimii varsin järkevästi ja käyttää hyväkseen huolimattoman pelaajan virheet armotta. Alkupelin taistelut ovat sen verran helppoja, että tietokone on selvästi altavastaajana. Siitä huolimatta se pistää kampoihin kiitettävästi. Kun tietokoneen joukot paranevat, vaikeutuu taistelussa pärjääminen huomattavasti.

Ulkoasu jättää toivomisen varaa

Great Battles of Alexander mukauttaa itsensä Windowdsin näyttötilaan, joten isommilla tarkkuuksilla taistelukentästä näkyy varsin laaja alue. Grafiikka on tarkkaa ja siistiä, joskin ylikliinisen näköistä, ja hahmojen animaatioon olisi voinut panostaa enemmän. Nyt pelaaminen ei tunnu todellisten joukkojen komentamiselta, koska kaikki hahmot näyttävät samanlaisilta ja liikkuvat lähes identtisesti.

Taistelussa kaatuneille joukoille on sentään varattu useampi erilainen kuolinanimaatio. Erityisesti hevosvaunumiesten animaatio on tyylikäs kuolleen ajomiehen jäädessä vaunujen perään roikkumaan hevosen paetessa taistelusta.

Äänimaailma on grafiikan tapaan kliinisen yksinkertaista. Miesten marssiminen ja taistelun äänet ovat melko mitäänsanomattomia, eivätkä ne luo kummoista tunnelmaa peliin.

Asianharrastajille

Great Battles of Alexander on hiukan yksitoikkoinen strategiapeli. Joukkoja on runsaasti, mutta niiden käyttömahdollisuudet ovat kankeahkon vuorosysteemin vuoksi rajalliset. Taitava taktikko palkitaan, sillä onnistuneen kampanjan läpivieminen vaatii joukkojen ja niiden vahvuuksien ja heikkouksien tarkkaa tuntemista. Joukkojen vahvuus on toisarvoinen seikka, sillä heikommatkin joukot voivat voittaa, jos vastustaja toimii edes hiukan huolimattomasti.

Peli kärsii genrelle tyypillisestä tunnelmattomuudesta. Strategiapeleissäkin voisi alkaa kiinnittää huomiota visuaalisuuteen. Joku voi tietysti olla sitä mieltä, etteivät moiset kuulu strategiapeleihin, mutteivat monipuolisempi animaatiot ja äänet pelejä ainakaan huonontaisi, niin kauan kuin niissä ei tule pääasia.

70