Great Naval Battles 3 – Pukkihyppelyä ja kalkkunajahtia

Raskaiden sotastrategiapelien sarjassa Great Naval Battles on lähes Harpooniin verrattava käsite. GNB kakkosessa ilahdutti kaikenylittävä kampanjamoodi kauniin ja kätevän käyttöliittymän päälle rakennettuna. Great Naval Battles kolmonen (vaikkei paljon eroakaan kakkosesta) jatkaa samalla linjalla.

GNB3 sijoittuu vuosiin 1940_1944. Mukana on joukko taisteluita Tyynenmeren sodan ratkaisuvaiheista, poislukien Guadalcanal, joka käytiin läpi kakkososassa. Kaksi kampanjaskenaariota keskittyvät MacArthurin vuoden 1943 pukkihyppystrategian ympärille. Strategiana oli ohittaa voimakkaasti puolustetut japanilaiset tukikohdat ja hyökätä suhteellisen heikkojen alueiden kimppuun. Kun uusi alue oli vallattu, pystyttiin hyökkäämään ohitettujen alueiden huoltoyhteyksien kimppuun. Eli niin kuin Keeler sanoi, hyökättiin japanilaisten kimppuun siellä missä he eivät olleet.

Mukana on muutamia hypoteettisia skenaarioita, mutta muuten peli seuraa historiaa varsin tarkasti. Esimerkiksi varma tapa saada herne syvälle nenään on pelata vuoden 1942 amerikkalaisen torpedolaivan kapteenia, torpedot ovat näet historiallisen tarkasti 90-prosenttisesti suutareita. Uutena piirteenä kakkoseen verrattuna voivat vaihtoehtoisesta historiasta kiinnostuneet editoida skenaarion parametrejä parametrieditorilla, esimerkiksi korjata torpedojen toimivuutta ja tykistön tehokkuutta.

Ensin etsitään, sitten vasta ammutaan

Päätehtävä meritaistelussa on muuttaa vihollisen pinta-alukset sukellusveneiksi. Skenaarion alkuvaiheissa päätehtävänä on usein vihollisen etsintä. Pitemmissä kampanjoissa tiedetään yleensä vihollisen tulosuunta ja tällöin tehtävänä on yrittää havaita sen saapuminen ja estää esimerkiksi saattueen pääsy perille tukikohtaan.

Ylivoimaisesti tärkeimmät etsintävälineet ovat lentokoneet, mutta myös toiset laivat ja sukellusveneet pystyvät tekemään havaintoja vihollisen laivasto-osastoista. Etsintätehtävien asetus tukikohdista on näppärää, sen sijaan laivojen tiedustelukoneita käytettäessä joutuu jokaisen sotalaivan koneet potkaisemaan erikseen liikkeelle. Kokonaisuudessaan etsintä on varsin mallikkaasti toteutettu, esimerkiksi etsintäsuunnat ja sektorien leveys ovat kätevästi itse asetettavissa ja illan tullen lentokoneet osaavat itse kääntyä takaisin kotia päin. Vihollisen löydyttyä tiedustelukone jää pörräämään vihollisosaston ympärille kunnes upottajat ehtivät paikalle.

Parhaana puolena kampanja kestää viikkoja, jonka aikana vihollisen tukikohtia voi vallata ja hyödyntää omiin tarkoituksiin. Tukikohtien valtaus ja maataistelut antavat GNB kolmoselle messevän strategisen potkun, jota ei muissa peleissä näe _ kaikki toiminta voi perustua pelaajan omiin suunnitelmiin ja kampanjan voi voittaa usealla eri perusstrategialla. Vielä kun pystyisi itse määräämään mitä laivoja rakennetaan...

Onnistuu myös simulaationa

Toinen ehdoton avu Great Naval Battles kolmosessa on se, että vaikka taisteluja voi johtaa harpoonmaisesti täysin karttojen avulla, toimii peli myös simulaationa. Lentokoneita ei sentään pääse lentämään, mutta yksittäisen hävittäjän ruoriin tai tykkitorniin on helppo hypätä. Tosin tusinan hävittäjän koordinointi yhtäaikaiseen torpedohyökkäykseen vaatii ripeitä liikkeitä ja tukevaa otetta hiireen.

Myös efektipuoli ja pelattavuus ovat kohdallaan, silmää hivelevän kauniit taistelut ovat pellin mäiskinnällä ja räjähdyksillä silattua torpedoputken ja tykinsuun hikistä veivausta.

Yksiköiden hallinnassa on tehty hienoja ratkaisuja. Laivoja voi yhdistää laivasto-osastoiksi, joille voi antaa erilaisia tehtäviä, esimerkiksi rannikon moukarointi mereltä käsin tai lentotukialustoiminta tietyllä alueella. Muita tehtäviä ovat esimerkiksi merijalkaväen tai tarvikkeiden kuljettaminen omaan tukikohtaan, tai meripartiointi.

Harmittavasti tehtävää ei voi vaihtaa kesken kaiken, myöskään lentotukialuksien ja tukikohtien välillä ei voi vaihtaa lentokoneita niin kuin ei voinut kakkosessakaan. Näin lentokoneita menettänyt tukialus joutuu odottamaan täydennyksiä sen sijaan, että voisi ottaa suoraan siirtona tukikohdan lentokoneet. Eikä laivasto-osastoista erotettuja aluksia voi kolmosessakaan enää kiinnittää takaisin laivasto-osastoon. Muitakin kakkosen puutteita on jäljellä, esimerkiksi tekoälyn ohjaamat alukset käyttävät huomattavan suuren määrän panoksia verrattuna aikaansaatuihin tuloksiin.

Jo kakkosessa oli mukana sukellusveneet, nyt pelaaja pääsee määräämään niille partiointialueet, mutta tarkempaan reitinsuunnitteluun saati torpedoimaan tai periskoopin näpläilyyn ei vieläkään ole asiaa. Hieman hämmästyttää sukellusveneiden laiminlyönti, etenkin kuin muita muutoksia GNB kakkoseen verrattuna ei ole kovin paljon. Olihan amerikkalaisten sukellusveneiden rooli japanilaisten kauppalaivojen tuhoamisessa sentään tärkeimpiä Tyynenmeren sodan lopputulokseen vaikuttaneita seikkoja.

Japaniksi puhutut kommentit ja CD:ltä tuleva klassinen musiikki antavat hyvän silauksen muutenkin näpsäkälle käyttöliittymälle. Mutta edelleenkin kun zoomaa riittävän tarkalle tasolle peli hidastuu mateluksi. Muutamat muutkin kakkosen käyttöliittymäbugit ovat vielä jäljellä, esimerkiksi toisinaan numerot ylivuotavat tekstikentistä nuolinappuloiden päälle. Jostain syystä vapaa liikkuminen kokoruudun katselumoodissa on kolmosessa jätetty pois, nyt on tyytyminen johonkin ystävällismieliseen alukseen pysyvästi kiinnitettyyn katseluikkunaan.

Bonuksena skenaarioeditori

Skenaarioeditori on taas jotain mikä kakkosesta puuttui. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että se on kuitenkin tähdätty lyhyiden, enintään muutaman päivän mittelöiden suunnitteluun. Kampanjankin voi sillä suunnitella, mutta erityisiä kampanjastrategioita ei voi asettaa. Ehkäpä kyseessä on vain kampanjan alkuasetelman suunnittelu ja pelin tekoäly hoitaa loput? Mene ja tiedä, manuaali ei asiaa valaise: manuaalin skenaarioeditoriosa lähinnä vain toistaa manuaalissa aikaisemmin esitettyjä asioita, mutta jättää pois peruselementtejä itse skenaarion suunnittelusta. Miten esimerkiksi määritellään toistuvat meripartiot, jotka kampanjan suunnittelussa ovat ihan olennaisia? Vai lähettääkö kone niitä oman maun mukaan vuodenaikojen vieriessä?

Skenaarioeditorin lisäksi mukana on uutena piirteenä satunnaistaistelun pelaaminen. Peli valitsee satunnaisesti jonkin kymmenestä taistelusta ja jonkin kymmenestä taistelusuunnitelmasta.

Onhan Great Naval Battles huippupeli, mutta jotenkin GNB kakkosen veteraanin päällimmäiseksi tunteeksi jäi hienoinen pettymys. Lisänä on toki skenaarioeditori, joitakin puutteita on korjattu, mutta muuten kyseessä on ennemminkin datalevyke kuin ihan uusi peli.

94