GRID Autosport – Uusintalähtö

Onneksi maailma on ääretön, sillä muuten se olisi jo täyttynyt zombi- ja autopeleistä. GRID-autopelisarja aloittaa uudelleen alusta.

Codemastersin GRID aloittaa kesäkuussa sarjan uudelleen alusta. Tähtäintä siirretään arcadesta pari napsua simulaation suuntaan. Pääosaan palaa ratakilpa-ajo, vaikka katuratoja ja sudittelua ei unohdeta. Ne ovat mukana vain vaihtoehtoina, eivät pakkopullana.

Kerrotteko minulle asioita, joita haluan kuulla?

”Toivottavasti”, vastaa tuottaja Toby Evan-Jones.

Seuraatko Autosporttia?

Mukana on viisi eri kilpa-ajosarjaa: vakioautosarjat, kestävyyskisat, formulatyyliset kilpa-autot ja erilaiset tuunaushenkiset sarjat, joissa ajetaan driftikisoja ja muuta perinteisestä poikkeavaa. Kestävyyskisat eivät kestä esikuviensa tapaan tunteja vaan kymmenisen minuuttia, mutta ideat haetaan silti oikeasta lajista. Kisan aikana renkaiden säästäminen nousee yhtä tärkeään rooliin kuin nykyformuloissa. Myös vaihtuva vuorokaudenaika ja sääolosuhteet vaikuttavat siihen, miten auto radalla käyttäytyy.

”Kuskiuransa saa rakentaa vapaasti sarjojen ympärille, sillä minkäänlaista ennalta määrättyä juonipuuta ei ole. Pelaaja saa tarjouksia eri sarjoista ja eri talleista ja hyväksyy niistä kiinnostavimman. Menestystä verrataan aina omaan tiimikaveriin, sillä valtaosa tavoitteista vaatii koko tallin tavoitteiden täyttymistä. Pelkkä oma menestys ei välttämättä riitä, vaikka se auttaakin uran nousussa.”

Aikaisemmissa Codemastersin ajopeleissä uramoodissa pompittiin jatkuvasti radalta ja kilpasarjasta toiseen, jolloin tuntuma kulloiseenkin ajopeliin jäi hataraksi. Autosportissa sopimukset solmitaan useammaksi kisaksi, kokonaisiksi kausiksi kerrallaan, mikä kuulostaa paitsi aikaisempaa realistisemmalta myös kiinnostavammalta.

Codemastersin ideat ovat tuttuja firman aikaisemmista autopeleistä. Tekoäly reagoi pelaajan toimiin radalla. Kuskeille pyritään luomaan persoonallisuutta, jolloin toiset kilpailijat voi painostaa ajovirheisiin ja toiset innostuvat ajamaan kunnolla vain, jos taustapeilissä heiluu toinen kuski. Ideana on rakentaa esmes virtuaali-Räikkönen, joka nukkuu aina aika-ajot, mutta herää pari kierrosta lähdön jälkeen kisaamaan.

Tosin puheet ovat aina puheita. Pelaamassani demoversiossa tekoäly ajoi mutkat aina liian hiljaa, minkä takia jopa ulkokautta oli liian helppo ohittaa. Itse ajofiilis tuntui kilometrin paremmalta kuin GRID 2:n yliherkkä kuulalaakeriralli. Rattituki oli kesken, joten pelivälineeksi annettiin pahainen pädi.

”Ajotuntumaan tietenkin panostetaan ja lähtökohdaksi otetaan aina kulloinenkin kilpasarja. Formula 3:n fiilis eroaa täysin WTCC-sarjan koppiautoista. Tavoitteena on mallintaa eri sarjojen erot, joten meillä käy (ja on käynyt) useita kilpakuskeja testaamassa ajofysiikkaa. Olemme muokanneet tuntumaa yksittäisten autojen tarkkuudella ja teemme hienosäätöä edelleen.”

Renkaiden pito mallinnetaan kokonaan uudelleen. Jos auton vie äärirajan yli, renkaat alkavat luistaa, mutta siitä ei saa samanlaista buustia kuin GRID 2:ssa tuntui saavan. GRID Autosportissa tuntee heti eron etu-, neli- ja takavetoisten autojen välillä, joten kaarojen käyttäytyminen vaikuttaa edellisosaa loogisemmalta. Formulatyylisten siipiautojen pito nopeissa mutkissa on juuri sellaista kuin kuvittelin. Sama pitkä kaarre, joka Ford Focuksella vaati kolme käännöstä, oli formulalla käytännössä yhtä suoraa.

Autojen käyttäytymistä pystyy hienosäätämään itse vielä ajoavuilla ja virittämällä. Kaarojen välityksiä, alustan jäykkyyttä, downforcen määrää saa vaihdella auton rajoitusten mukaan.

Netin mielensäpahoittajien iloksi (tai harmiksi) mukana on viime osaakin kaivattu ohjaamonäkymä. Kun toimittajalauma kysyi, miksi ohjaamo edes puuttui edellisestä GRID:istä, Toby Evan-Jonesilla tuntui olleen patenttivastaus valmiina: ”Emme tee ajosimulaattoreita, teemme kilpasimulaattoreita. Mitä tapahtuu auton ulkopuolella kisassa, on yhtä tärkeää kuin mitä tapahtuu itse autossa.”

Vaikka GRID Autosport vaikuttaa tutulta, taustalla piilee yllättävänkin paljon muutoksia. GRID-pelillä on nyt ensimmäistä kertaa julkaisija, Bandai-Namco, pääsponsori Autosport-lehti on saanut nimensä kanteen asti ja Codemasters sai viime kesänä uuden isännän, kun Reliance Entertainment osti Codemastersin osake-enemmistön. Codemasterslaiset vaikuttavat vapautuneemmilta kuin hetkeen, mikä toivottavasti näkyy valmiissa pelissäkin.

 

PC, PS3, Xbox 360

Ilmestyy kesäkuun 27. päivä