GTA V

 

Ennakot

Kolmen kopla

Kuinka monta rockstarilaista tarvitaan vaihtamaan lamppu? Valitettavasti voin vastata kysymykseen vasta myöhemmin.

Rockstar kävi myös Suomessa esittelemässä GTA V -peliään. Kaksi rockstaraa pyöritti noin tunnin pituista näytöstä, jonka pääosassa oli toimiva GTA V -demo. Edes ohjaimeen eivät saaneet muut koskea. Kysymyksiä sentään sai esittää, mutta vastaukset useimpiin kysymyksiin annetaan joskus myöhemmin.

Pipetillä syöttämisen mestarit ovat taas liikkeellä, ruokkimassa mielenkiintoa syyskuussa ilmestyvää GTA V:ttä kohtaan.

Et ole yksin

 GTA V:n tarina nivoutuu kolmen hengen rosvokoplan ympärille. Michael, Trevor ja Franklin muodostavat epäsuhtaisen kolmikon, jota pitää yhdessä vain rahanhimo. Michael on entinen pankkiryöstäjä, nykyinen todistajansuojeluohjelman alainen mies, joka pyrkii pitämään pystyssä rehellisen perheenisän julkisivuaan, käy terapiassa, mutta pyörittää taustalla rikolliskoplaa. Esikuvia ei tarvitse Sopranosia kauempaa hakea.

Jengiläinen, Franklin, muistuttaa enemmän normitason GTA-antisankaria. Toiminnantäyteinen nuorimies, joka työskentelee rikollisjengille, vaikka ei huvittaisi. Trevor tuntuu koomiselta sivuhahmolta päärooliin nostettuna. Ulkoiselta habitukseltaan Franklin muistuttaa kolmososan Max Paynea, pari ryyppyputkea kurjemmassa kunnossa.

Idea kolmen koplasta syntyi tiimille GTA IV:n DLC-paketteja tehdessä. Tekijät huomasivat, kuinka hyvin eri hahmojen juonipuiden risteykset toimivat. Havainto muuttui nopeasti päätökseksi kokeilla useampaa päähenkilöä seuraavassa pelissä.

Ainakin sivusta katsottuna jakomielitautinen päähenkilökolmikko toimii. Hahmosta toiseen voi vaihtaa milloin haluaa, omilleen jätetty hahmo on jatkavinaan elämäänsä. Kun palaa hahmon nahkoihin, Michael on usein perheensä parissa, Franklin kavereidensa kanssa ja Trevorin olinpaikasta ei ole mitään takeita. Demossa Trevor aloitti rannalla kalsareissa ja ruumiiden ympäröimänä. Merkeistä päätellen kyse oli joko yhteenotosta tai bileistä GTA IV:n The Lost -moottoripyöräjengin kanssa.

Sankarinvaihtelu onnistuu myös tehtävien aikana. Demon keikkaryöstössä tiimi tapaa kokoontumispaikalla, vetää aina huomaamattomat kauhuleffa-lätkämaskit naamalleen, siniset haalarit päälle ja lähtee arvokuljetuksen perään. Keikalla seurataan ensin Michaelia, joka pysäköi jäteauton kadun tukkeeksi. Franklin varoittaa rahakuljetuksen saapumisesta, jotta Trevor osaa lähteä kiihdyttämään oikeaan aikaan kohti jäteauton kohdalle pysähtyvää panssariautoa. Peli vaihtaa hahmoa käsikirjoituksen mukaan, yleensä välivideoiden tahdissa.

Juuri, kun ryöstösaalis saadaan napattua ulos, poliisi kurvaavat paikalle. Seuraavassa tulitaistelussa pelaaja saa päättää, mitä hahmoista kulloinkin ohjaa. Peli vinkkaa vilkuttamalla avainhenkilön ikonia taistelun kuluessa, mutta vihjettä ei ole pakko huomioida. Pelaaja keskittyy yhteen, tekoäly hoitaa muun koplan ohjaamisen. Tehtävä ei voi koskaan päättyä tekoälyhahmon virheeseen.

Kolme sankaria ja niiden välillä vaihtelu viittaa ilmiselvästi siihen, että mukana on co-op-moninpeli, jossa yksinpelitarinan voi pelata kimpassa läpi parhaaseen Borderlands-tyyliin. Kun asiaa kysyy, vastauksen saa kuulemma myöhemmin. Kiitos, Rockstar.

Kenellä on isoin

Iso hahmokatras ja toisiinsa vaikuttavat tarinakaaret on vanha kerronnallinen keino tv-sarjamaailmasta, mutta haastatteluissa käsikirjoittajat eivät ole nimenneet esikuvikseen sarjoja. Tärkeimmäksi inspiraation lähteeksi mainitaan Los Angeles, jonka ilmeinen imitaatio Los Santos on. Käsikirjoitustiimi kuulemma aloittaa ensin miljööstä, vasta sitten tulee sankari, siitä muodostuu tarina. Nyt pilkkakirves kuulemma hakkaa Hollywoodia ja sen elokuvatuotantoa.

Rockstarilaiset kehuvat tehneensä GTA V:een GTA-sarjan historian suurimman kartan. Vitosen maailmaan mahtuu Los Santosin kaupunki ja ympäröivä Blaine County -maaseutu peuroineen ja muine villieläimineen. GTA V:n kartalle mahtuisi tekijöiden mukaan GTA IV:n ja San Andreaksen lisäksi vielä Red Dead Redemptionin koko pelialue.

Koko alue on heti pelattavissa, mutta muuten GTA V:n perusrunko on tuttu. Tehtäväpuu muodostuu rungosta, jonka pääjuonitehtävät läpäisemällä pääsee pelin läpi. Tehtävien välillä maailmaa saa tutkia vapaasti, ajella pitkin teitä, bongata uniikkeja hahmoja, aiheuttaa häiriötä ja pahennusta, tai tehdä jotain umpitylsää, kuten pelata GTA:n lukuisia minipelejä.

Red Dead Redemptionin mukaisesti maailmassa on paljon dynaamisia tapahtumia: pankkiryöstöjä, jengitappeluita, valokuvaajien vainoamia filmitähtiä. Varsinainen tarina muodostuu yhtä paljon valmiista käsikirjoituksesta kuin pelaajan toiminnasta. Juuri niin asian pitää hiekkalaatikkomaailmassa ollakin.

Pääjuoni nivoutuu rosvokoplan ympärille. Keikat koostuvat esivalmisteluvaiheesta eli lyhyestä tehtäväpuusta, jossa ensin hankitaan tarvittavat tiedot kohteesta, varastetaan pakoauto, kätketään se, järjestetään varusteet naamioinnista hitsipilleihin ja toteutetaan varsinainen keikka. Kolmen päähahmon lisäksi keikoille voi palkata apulaisia. Tunarit tulevat halvemmiksi kuin huippuammattilaiset, joiden palkka on suoraan keikkatuloista pois.

Mihin muuhun ryöstösaalista käytetään, sitä ei vielä tiedetä. Kiinteistöjä ja bisneksiä ei kuulemma voi hankkia, mutta jotain muuta kyllä. Kiitos jälleen tiedosta, Rockstar.

Erittäin hyvä, ei täydellinen

Taistelusysteemiin on lainattu vaikutteita Max Payne 3:n taistelusta. Hahmot näyttävä irtoavan paremmin suojasta ja suojaan loikkaaminen tuntui aikaisempia osia sulavammalta. Hahmo ei ole enää liimattuna betonisuojaansa. Tähtäimen sai selvästi lukittumaan haluttuun kohteeseen vähän tattia heilauttamalla. Ase kädessä saattoi myös juosta ympäriinsä, jolloin tähtäys oli täysin vapaa. GTA-logiikan mukaisesti vain kiikaritähtäimellä pitää tähdätä itse, joten kiikarikivääri on epätarkempi ja hitaampi kuin muut aseet.

Fysiikat tekivät jo nyt vaikutuksen. Auton liikkuminen näytti hyvältä, samoin tekoälykuskien reaktiot pelaajat tötöilyyn, kuten punaisia päin ajamiseen ja myöhäisiin kaistanvaihtoihin risteyksessä. Vaikuttavin oli kuitenkin lyhyt veneretki, jossa aallot rynkyttivät nopeaa kumivenettä ja sukeltamaan pulahtanut Trevor liikkui yllättävän sulavasti rahtilaivan hylyn vieressä. Sukeltamaan pääsee joko happilaitteen tai keuhkojen varassa.

Roolipelimäisenä elementtinä kolmella hahmolla on kehittyvät kyvyt, joista yksi on keuhkojen tilavuus. Taidot muuttuvat tekemisten mukaan. Ajotaito paranee kaahaamalla, fyysiset ominaisuudet vaikka joogalla. Kolmikolla on lisäksi yksilöllinen erikoistaito. Franklin voi hidastaa aikaa ajaessaan, jolloin oman ajoneuvon kontrollit paranevat ja muiden liike hidastuu. Michael taas hidastaa aikaa tulitaisteluissa Max Payne -perinteiden mukaisesti, ja Trevor osaa kovettaa ihonsa luodinkestäväksi ja puristaa liipaisimesta niin kovaa, että luodin lähtönopeus ja sitä myöten teho kasvaa.

Soundtrackit ovat aina olleet yksi GTA-sarjan vahvuuksista, sillä Rockstarin perustajaveljeksillä Sam ja Dan Houserilla on levy-yhtiötaustaa BMG:ltä. GTA:n omat radioasemat edustavat pelimaailman äänisuunnittelun aatelia. Radioasemista ei ole luovuttu, mutta vitosessa kuullaan omaa, peliä varta vasten sävellettyä alkuperäismusiikkia.

Demoversio ei näyttänyt yhtä ruusuiselta kuin pelin pressikuvat, mutta peli pyöri äärimmäisen sujuvasti. Tosin demoversio on ilmiselvästi rakennettu esittelykierrosta varten, sillä journojen jutuissa toistuvat liian tarkasti samat yksityiskohdat. Esitys ei välttämättä kerro lopullisen pelin ruudunpäivityksestä mitään, eikä esimerkiksi ohiajavan auton perään käännytty katsomaan kertaakaan.

Rockstar näyttää rakentaneen toiminnantäyteisen huvipuiston, hiekkalaatikon, jossa rikkominen on paljon hauskempaa kuin rakentaminen. Pientä tiedonmurusta jaettiin kaksin käsin, mutta minua kiinnosti eniten, voiko hiekkalaatikkoon pyytää kaverit mukaan. Vastaus kerrotaan myöhemmin, toivottavasti ennen syyskuun julkaisupäivää. Kiitos, Rockstar.

Tuukka Grönholm

gta1700

Michael suunnittelee koplan seuraavaa keikkaa.

Ilmestyy 17. syyskuuta

Xbox 360, PS3