Guilty Gear X2 (PS2) (nettiarvostelu 9/03)

Guilty Gear X2 päivittää arcadeluolissa lanseeratun mätkintäsarjan edellistä PS2-osaa. Grafiikka, taistelusysteemi ja ottelijavalikoima viilataan entistä nasevampaan kuosiin. Guilty Gear -sarja eroaa muista mätkinnöistä edukseen, sillä taistelijat ja taustat luodaan upeilla etukäteen piirretyillä kaksiulotteisilla spriteillä ja taustakuvilla.

Taistelijat niistävät vastustajia aseilla, poskettomilla supervoimilla ja omituisilla kyvyillä. Hahmosuunnittelu on miellyttävän ennakkoluulotonta. Tytöksi pukeutuva söötti Bridget-poika ja julmetun pahan hengen riivaama Zappa ovat tuoreen taistelijanelikon kiinnostavimpia persoonia.

Perushyökkäykset jakautuvat lyöntiin, potkuun ja kahteen asehuitaisuun. Guilty Gearin aseet ovat vähintään yhtä kummallisia kuin soturit, sillä Eddie komentaa hurjiin muotoihin taipuvia kiinteitä varjoja ja Millia Rage hutkii elävällä tukalla.

Melkein kaikki taistelijat osaavat tupla- tai triplahypyn ilmassa. Loikkia höystetään nopeilla lentämisen kaltaisilla syöksyillä. Monipuolisilla ilmamanöövereillä pyritään vastustajan selustaan ja vilkas lentoliikenne korostaa mukavasti kahakoiden armotonta tempoa.

Mättämisen ohessa aaltoilevat burst- ja tension-mittarit avaavat tehokkaita superliikkeitä. Spesiaalit kuluttavat hirmuisesti ruutia, joten niitä voi käyttää vain pari kertaa erässä. Hykerryttävän älyvapaat instant kill -tappoliikkeet eivät riko tasapainoa, sillä niiden yrityksen näkee mailien päähän ja liikkeitä ehtii varoa.

Normaaleja hyökkäyksiä saa ketjuttaa vapaasti, joten lyhyitä komboja voi rakentaa oman pään mukaan. Lisää variaatioita saadaan roman cancel -hyökkäysperuutuksella, joka heittää ottelijan takaisin perusasentoon. Tavallisen blokin ohella kamppailija voi suojautua tensionia kuluttavan ja kaiken torjuvan energiakuplan taakse.

Guilty Gear X2:n ongelmat piilevät puutteellisissa moninpelimuodoissa ja heikossa tilastoinnissa. Moninpeliä halajavat joutuvat tyytymään tavalliseen kaksintaisteluun, jossa kuluvan mittelön kokonaistilanne jää hämärän peittoon. Jämäkässä, hauskassa ja pöhelöiden liikkeiden siivittämässä taistelusysteemissä ei sinänsä ole aukkoja.

86