Haastattelussa Brian Reynolds - Siniset ja harmaat

Turinatuokiot pelintekijöiden kanssa ovat harvinaista herkkua, mutta tällä kertaa onnisti useamman kerran. Ensimmäisenä tekemisistään kertoo Brian Reynolds, joka tunnetaan parhaiten Civilization 2:n tuottajana.

Heti sen valmistumisen jälkeen Reynolds lähti MicroProselta ja perusti yhdessä Sid Meierin ja Jeff Briggsin kanssa uuden itsenäisen Firaxis-pelitalon, jonka vaatimaton tavoite on tehdä maailman parhaita strategiapelejä.

Käännekohdassa

Firaxis on viimeistelemässä jenkkien sisällissodan ratkaisuvaiheita käsittelevää Sid Meier's Gettysburgia. Aiheena on nimen mukaisesti sodan käännekohtana tunnettu Gettysburgin taistelu, joka kesti kolme päivää. Yhdysvaltain sisällissota ei ole varmasti kaikkein muodikkain aihe varsinkaan Euroopassa.

Reynolds ei kuitenkaan ole huolissaan, koska hänen mielestään aiheesta saa täysin erilaisen reaaliaikaisen strategiapelin. "Olemme Gettysburgissa ratkaisseet tälle pelityypille tyypillisen kaaoksen, joka syntyy kun yksikköjä on liian paljon. Emme halunneet tehdä peliä, jossa tärkeintä olisi nopea hiirikäsi. Gettysburgissa liikutellaan suurempia joukko-osastoja kerralla eikä siinä taatusti pärjää vain syytämällä paljon joukkoja kartalle".

Reynolds on sitä mieltä, että jo taistelun aihe tuo mukanaan monia uusia asioita. "Perinteisten 1800-luvun jalkaväen taktiikat oppii taatusti Gettysburgia pelatessa. Upseerit ovat erittäin tärkeässä asemassa ja he huolehtivat joukkojen moraalista ja taistelukyvystä. Pelaaja joutuu tekemään samat päätökset kuin oikeastikin: johtaako joukkoja eturintamassa, jolloin joukkojen taistelutahto pysyy parempana vai pysyttelisikö turvallisesti kauempana taistelusta?".

"Hyvä komentaja osaa pitää joukkonsa tiukoissa ja tilanteeseen sopivissa muodostelmissa. Olemme mallintaneet maaston vaikutukset näkyvyyteen, joten erilaiset väijytykset piilosta ja selustaan tai sivulle hyökkäämiset vaikuttavat valtavasti. Tällaiset pienet, mutta historialliset asiat tekevät mielestäni Gettysburgista oikean strategiapelin, vaikka se onkin reaaliaikainen", selvittää Reynolds.

Isojen poikien leikkisodat

Pienten sotilaiden kahakointia katsoessa huomio kiinnittyi valtavaan määrään yksityiskohtia. "Gettysburgissa on kaunista grafiikkaa, tosin ei vain sen itsensä takia. Esimerkiksi roikkuva ja repaleinen lippu tarkoittaa, että yksikön taistelutahto on matalalla. Pelaajan ei tarvitse kahlata valikoissa, vaan tärkeimmät asiat näkee heti ruudulla".

Reynolds haluaa korostaa yksinpelin merkitystä ja sitä, miten se tuntuu joskus pelintekijöiltä unohtuvan. "Gettysburgin piti alunperin olla vain yksinpeli, joten tärkeintä ja vaikeinta oli tehdä niin hyvä tekoäly, että se pystyy antamaan kovan vastuksen turvautumatta huijauksiin".

Reynolds kertoi moninpelin tulleen mukaan vasta myöhemmin. "Liian moni pelitalo pitää moninpelä huonon tekoälyn korvikkeena. Gettysburgiin moninpeli tuli lähes vahingossa. Enimmillään kahdeksan pelaajaa komentavat kukin vain omaa joukko-osastoaan joko tietokonetta tai muiden pelaajien joukkoja vastaan. Itse taistelussa kukin pelaaja näkee ehkä vain osan koko tilanteesta, mutta pelin jälkeen kaikki voivat yhdessä katsella uusintana taistelun kulkua, mikä meillä on johtanut moniin kiivaisiin sananvaihtoihin siitä, miten kaveria ei saisi jättää pulaan", naureskeli Reynolds.

Irti bisneksestä

"Firaxis perustettiin, koska halusimme eroon tylsistä bisnesasioista. Meillä on 13 kokopäiväistä ihmistä, ja jokainen on suoraan tekemisissä pelisuunnittelussa. Teemme vain sellaisia pelejä, joita itse haluaisimme pelata ja jätämme jakelun ja markkinoinnin niille, jotka sen parhaiten osaavat.

"Tapamme tehdä pelejä eroaa hieman perinteisestä. Tyypillisesti ensin tehdään 500-sivun konsepti siitä, millaista peliä ollaan tekemässä, ja noin puolentoista vuoden koodaamisen jälkeen saadaan selville, onko peli edes hauska. Me sen sijaan pyrimme tekemään mahdollisimman nopeasti edes jollain tavalla pelattavan version, jota sitten työstämme pidemmälle. Esimerkiksi Gettysburgia pääsimme ainakin jossain muodossa pelaamaan noin kuukauden kuluttua suunnittelun aloituksesta".

Tietysti oli pakko vielä kysyä milloin Gettysburg valmistuu ja mitä Firaxis tekee sen jälkeen. "Gettysburg on kaupoissa muutaman viikon kuluttua. Nyt keskitymme jo projektiin nimeltä Alpha Centauri, joka on vuoropohjainen strategiapeli avaruuden tutkimuksesta ja valloituksesta. Luulen, että ne, jotka ovat pitäneet Civilizationista ja Colonizationista, tuntevat Alpha Centaurin omakseen". Enempää Reynolds ei suostunut kommentoimaan tulevia tekemisiään.

Lisää aiheesta