Haunted Hollow (iPad) – Sid Meierin Dracula

Millainen on Sid Meier’s Mobile? Kestääkö sekin ajan testin?

Peliyhtiö Firaxis tunnetaan miljoonamyyntiin yltävästä strategiapelisarja Civilizationista. Yhtiön vankka kivijalka oli pitkään pc-maailmassa, konsoliaikakauteen siirtyminen onnistui strategiapelien kevytversioilla, mutta miten sujuu matka mobiilin valtakauteen?

Helposti, veikkaa Civilization-sarjan isä, Sid Meier: ”Uskon, että peliharrastajakin ostavat täppäreitä ja puhelimia, ja he haluavat peleiltään strategisia elementtejä, samanlaisia kokemuksia kuin pc:llä ja konsoleilla.”

Firaxiksen mobiiliavauspelit ovat mielenkiintoisia. Molemmista strategiapeleistä näkee, että taustalla ovat osaavat tekijät, mutta mikromaksumaailma sääntöineen on vieras.

Tuukka Grönholm

Rakennuksen väri paljastaa, kumman hirviölinnan puolelle se on peloteltu.

Haunted Hollow -strategiapelin teema on harvinaisen ajankohtainen. Pelissä johdetaan hirviölaumaa, joka käy pelottelemassa paikallisia kyläläisiä. Kun kyläläiset saavat kerättyä riittävästi raivoa, he ilmestyvät kadulle polttamaan kotikaupunkinsa ja tielle asettuvat otukset.

Pelaaja ei ohjaa ihmisiä, vaan hirviöt linnastaan kaupungin kaduille. Jokaisella kierroksella saa sitä enemmän kauhukolikoita, mitä enemmän kaupungissa on peloteltuja asukkaita. Kolikoilla annetaan komentoja hirviöille tai kutsutaan uusia apuun.

Hirviöitä on kolmenlaisia: pelottelijoita, taistelijoita ja sekoituksia. Pelottelijat osaavat vain säikäyttää asukkaat tiehensä, minkä jälkeen talosta saa kauhukolikon. Taistelijoilla voi mätkiä kaupungilla riehuvaa väkijoukkoa tai naapurilinnan hirviöitä. Sekoitusten ominaisuudet vaihtelevat hirviökohtaisesti. Noita tekee satunnaisesti vahinkoa, lumoaa hirviön puolelleen, muuttaa vastustajansa lampaaksi tai tekee itselleen vahinkoa. Mörkömies taas osaa pelotella ihmisiä ja kopioida kohtaamansa hirviön ominaisuudet.

Käytössä olevat hirviöt määrittelee linna. Linna kootaan satunnaisessa järjestyksessä tulevista huoneista. Huone määrää, mitä hirviöitä sieltä voi nostaa. Myös huoneiden koolla on merkitystä. Kaksi vierekkäistä zombihuonetta esimerkiksi kutsuu kentälle kakkostason zombin, kolmostason zombi vaatii jo neljä vierekkäistä zombihuonetta.

Strateginen koukku on nopeasti kerrottu. Kentälle pitää osata kutsua oikeassa suhteessa oikeanlaisia hirviöitä. Yleensä pari riittää, yksi pelottelija ja yksi taistelija. Kun sen oppii, pelaaminen on turhankin yksinkertaista. Pelin voittaa se hirviölinna, joka saa kylän peloteltua ”puolelleen”.

Peli on yksinkertainen, mutta hirviöitä piisaa. Ilmaispelin mukana tulee vain muutama otus, lopuista joutuu maksamaan eurosta kahteen. En ole aivan varma kannattaako, sillä peli käy itseään toistavaksi hyvin nopeasti, eikä moninpeliseuraa pahemmin piisaa. Ostin testiksi pari otusta, eivätkä ne ole ominaisuuksiltaan mitään tasapainontappajia. Ilmaisotuksilla pitäisi pärjätä myös nettipelissä, mikä on juuri oikea tapa tehdä mikromaksupeli.

Haunted Hollow on hauska pikkupeli, joka kaipaisi monimutkaisempaa strategiaa. Eniten ärsyttää, että pelattavana on useampia linnoja (lue hirviökokoonpanoja), mutta aina vain yksi kylä. Nappulat vaihtuvat, mutta lauta ei.

68