Liki kuuden vuoden puristus on lopultakin täällä: Alan Wake ilmestyy toukokuun 14. päivänä. Suomessa suurin koskaan tehty viihdeteos on valmis.
Me olemme eläneet – tai itse asiassa yrittäneet elää – Alanin kanssa koko tuon ajan. Me näimme ensimmäisen trailerin jo monta vuotta sitten ja kuulimme alustavan tarinan maailmankuulusta kirjailijasta, jonka morsian häviää ja yöunet menevät. Toukokuussa 2005 E3-messujen jälkeen pääsimme jopa vierailemaan Remedyllä ja tekemään haastattelun kesäkuun lehteen. Silloin sitä tehtiin vielä myös PC:lle.
Seuraavan kerran Alan Wakesta uutisoitiin elokuussa 2006, jolloin julkistettiin Microsoft-diili ja sen mukana se, että peli toimii vain Windows Vistalla ja Xbox 360:llä. Lokakuussa samana vuonna Alan oli kansikuvapoikamme Näin syntyy Alan Wake -jutun myötä.
Meni useampi vuosi ilman lisätietoja. Hyvä tilaisuus niiden saamiseen oli lokakuussa 2008, kun saimme Max Payne -elokuvan lukijanäytökseen puhumaan itsensä käsikirjoittaja Sami Järven, jonka piti kertoa viimeisimmät kuulumiset Alanista. Sami oli kuin poliitikko: puhui pitkään, muttei kertonut mitään uutta.
Samaisen elokuvaensi-illan jälkeen tapasin Remedyn Matias Myllyrinteen, joka kyllä halasi ja hymyili, muttei antanut pientäkään lisäjyvää Alanista. Se oli todella turhauttavaa. Remedyllä on kaikkien neljän pelinsä suhteen ollut sama linja: ilmestyy kun ilmestyy ja sitten kun ilmestyy, sitten puhutaan. Nyt oli takana vielä Microsoft, joka määritteli tarkkaan, kenelle puhutaan ja koska.
Noin puoli vuotta sitten alkoi tapahtua. Seurasin kateellisena Facebookista, kun Remedyn Oskari Häkkinen ravasi ympäri maailmaa puhumassa Alanista. Kateellisena siksi, että vaikka käytin kaikki yhteyteni, ainoa, mitä saimme oli sähköpostihaastattelu. Itse peliä emme päässeet näkemään. Maailmanvalloitus oli Microsoftille paljon tärkeämpää kuin se, että Remedy on suomalainen ja suomalaisenkin lehden pitäisi saada jotakin infoa. Varsinkin kun meillä ei välimatkaa ole kuin parikymmentä minuuttia. Autolla, ei lentokoneella.
Sama linja jatkui miltei loppuun asti. Vielä huhtikuun alussa piti jännittää josko saamme peliä arvosteltavaksi ennen sen ilmestymistä, vai meneekö se pelibisneksen Hesarissakin kerrotuilla reunaehdoilla. Kiitos Microsoftin Suomen-osaston, tai kenties itsensä Remedyn – Alan heräsi henkiin myös meidän toimituksessamme jo huhtikuussa.
Koska peliä oli odotettu kauan eivätkä siitä julkaistut trailerit oikeastaan kertoneet mitään, toivoimme ja jännitimme, että Remedy on onnistunut. Olisi katastrofi, jos peli olisi huono. Miten edes uskaltaisimme kaiken tämän jälkeen sen sanoa?
Onneksi Alan Wake on hyvä peli. Nyt toivotaan, että suurin vientituotteemme käy kaupaksi niin hyvin, että telkkarisarjamainen tarina saa lisäosia muunkin kuin DLC:n muodossa.
Microsoftin pitäisi nyt luottaa siihen, että Remedy pystyy tekemään Max Payne kakkoset: ensimmäinen peli vie muutaman ylimääräisen vuoden, mutta se jatko-osa syntyy sitten normaalissa pelintekoajassa. Remedy on kuitenkin ainoa suuren budjetin AAA-pelien tekijä Suomessa.
Kippis, Remedy! Onnea, Alan! Tapasimme viimeinkin.