Hearthstone: One Night in Karazhan - Paniikki diskossa

Diskopalloja, huonoa musiikkia, juhlaisäntä on kidnapattu ja shamaanikin sai buffia. Voiko mikään enää pelastaa iltaa täydeltä katastrofilta?

One Night in Karazhan jatkaa Hearthstonen seikkailujen sarjaa, joissa viikoittain aukeavissa siivissä otetaan yhteen tekoälyn ohjastamien pomojen pakkoja vastaan. Mielenkiintoiseksi puuhan tekevät tavallisesta pelistä poikkeavat säännöt, jotka parhaimmillaan pistävät pohtimaan hommaa oikein kunnolla. Aloittaminen kymmenellä manakristallilla yhden sijaan on aika helppo ratkoa latomalla pakan täyteen jättimöllejä, mutta Karazhanin kuuluisa shakkiottelu korttipeliin konvertoituna vaati heroic-versiona oikeasti pähkäilyä.

Tunti Karazhanissa

Karazhan rikkoo aiempien seikkailujen perinteitä. Diskoteema on jo itsessään vähän outo, jopa Warcraftin universumissa, mutta menuja lukuun ottamatta tämä ei näy oikeastaan missään millään tasolla. Naxxramasin kaltaiset Kel’Thuzadin jatkuvat mehukkaan typerät letkautukset puuttuvat kokonaan, eikä hommassa ole edes mitään menevää tarinaa taustalla à la League of Explorers. Sääli, sillä Warcraftin huumori on omalla tavallaan ihan mukavaa. 
Juonta ajava näytelmän isoin pahis Malchezaar jäi täysin taustanäyttelijäksi nuivan hovimestarin tarjoillessa satsin memberberriesejä ja viemällä pelaajan kiertoajelulle Karazhanin ympäri. Mukaan olisi kelvannut edes joku itsetietoinen läppä Grommashin Gorehowlista, jonka kulkeutumista Malchezaarin käsiin ei koskaan selitetty. Tai vaikka kortin antaminen pelaajalle Malchezaarin kukistamisen jälkeen. Viimeistään sille olisi saanut hymyillä, kun sukat taas kerran pyörisivät pahimpien lorenörttien sandaaleissa.
Osaa pomotaisteluista vaivaa myös mitäänsanomattomuuden lisäksi ihmeellisen löysä vaikeustaso. Heroic-pomoissa on historiallisesti saanut vähän yrittää ja vääntää, mutta nyt useampi niistä kaatui ihan puhtaasti ladderpakoilla. Onneksi muutama poikkeuskin löytyy, kuten aiemmin mainittu shakki ja Medivhin taistelu.
 


Oopperan kummitus

Metapelissä ei tapahtunut valtavia järistyksiä. Setissä ei ole Blackrock Mountainin, League of Explorersin tai Old Godsin tapaan juurikaan tullut täysin uusia arkkityyppejä luovia kortteja, vaan lähinnä se lisää tukea jo olemassa oleville pakoille.
Warcraftin vihreä jeesus Thrall korjasi jälleen kerran potin. Aggroshamaanin all-in oli jo itsessään tarpeeksi hankala, mutta uusien korttien myötä shamaanin keskipeliin tähtäävä versio on sekin äärimmäisen vahvoilla. Suurimman muutoksen tekee yhden manan Spirit Claws, joka on ehdon täyttyessä yhtä kova ase kuin warrun Fiery War Axe. Samaa spell damage -synergiaa tukee myös Maelstrom Portal. Ladderin sääennuste jouluun asti enteilee paljon ukkosmyrskyjä ja kurimuksia.
Hearthstonea rienaava laidasta toiseen heittelevä satunnaisuus korttiefekteissä jakaa pelaajia tiukasti eri leireihin. Uusissa korteissa satunnaisuus on pitkälti hyvin toteutettu. Esimerkiksi Tuskarr Totemicista on otettu opiksi, sillä uusi satunnaisen toteemin laudalle tuova kortti Wicked Witchdoctor on rajoitettu ainoastaan perustoteemeihin. Ihailtava muutos suunnittelufilosofiassa, sillä pahimmillaan Tuskarr voitti pelejä jo vuoroilla 2-3. Alkupelissä esiintyvällä suuren varianssin satunnaisuudella ei ole mukava edes voittaa.
Mutta samaan hengenvetoon on hämmästeltävä Barnesia, joka edustaa sitä rasittavinta päätä nopan-heitosta. Meduusa ei vielä internetin välityksellä pystynyt muuttamaan ihmisiä suolapatsaiksi, mutta kun Barnes tuo laudalle 1/1 Ragnarosin tai Savannah Highmanen, päästään hyvin lähelle. Tämän mestarinäyttelijän luomasta draamasta saa nauttia standardissa vielä pari vuotta.
 


Don’t Rock The Boat

Liekö kaurapuuroefektin syytä vaiko puhdasta keskinkertaisuutta, mutta One Night in Karazhan ei missään vaiheessa onnistunut puhaltamaan kipinää liekkeihin, kuten edelliset lisärit tekivät. Vaikka häsäily on melkein aina kohdallani ollut sykleissä menevää innostusta, on se silti aina tähän asti tasaisin väliajoin ollut mielenkiintoista.
Lisäri osuu maaliin tuomalla peliin joitakin uusia ja kivoja kortteja, mutta ei edes yritä rikkoa Hearth-stonen muottia tuomalla takaisin jäämaagia tai muita mielenkiintoisia ja täysin erilaisia pakkoja.

 

Hearthstone: One Night in Karazhan

Arvosteltu: PC
Blizzard Entertainment
Minimi: Pentium D tai Athlon X2. 2 Gt muistia, Geforce 6800 tai Radeon X1600 Pro
Muuta: Peli ladataan osoitteesta eu.battle.net
Ikäraja: 7

2/5