Helposti ja nopeasti

@Anfangi:"Easy to get in" oli lause, jota toisteltiin lähes kyllästymiseen asti niin kevään E3-messuilla kuin Activate '98 -tapahtumassa. Lausetta toistelivat pelintekijät, joille markkinointi oli saanut taottua ohjenuoraksi mantran "mass market".

Tuotteitten täytyy olla suurelle yleisölle tarkoitettuja, oli sitten kyse pesukoneesta tai tietokonepelistä. Ei siinä mitään, olen ilolla ottanut vastaan uudet, yksinkertaiset kaukosäätimet, joista tärkeimmät nappulat löytyvät yhdellä silmäyksellä sen sijaan, että kaukosäädin on metrin pitkä ja sisältää niin paljon toimintoja, että koskaan niistä ei puoliakaan tarvitse.

Windows-käyttöjärjestelmä kehitettiin helpommaksi kuin Dos (onko se sitä, on sitten toinen juttu), internet-selaimet kehitettiin, jotta suuri yleisö pääsee surffailemaan tarvitsematta opetella kammottavia Unix-käskyjä. Ja mitä tapahtui? Niin PC kuin internetkin tulivat "lähelle ihmistä" ja "aukenivat kaikille". Niistä tuli helppokäyttöisiä.

Mutta mitä tapahtuu, jos tietokonepeleistä tulee helppokäyttöisiä? Niistä tulee konsolipelejä.

Tietokonepelien suurin ero konsolipeleihin verrattuna on se, että ne ovat monipuolisempia ja monesti pitkäikäisempiä. Jo se, että viime aikoina PC:lle on ilmestynyt paljon 3D-räiskintöjä tai Lara Croft -kopioita kertoo siitä, että PC-pelaaminen on aukenemassa suurelle yleisölle: molempiin pelityyppeihin pääsee helposti sisälle ja niiden lukuisia klooneja pelataan kaikkia samalla tavalla. Ne ovat hyvin konsolipelityyppisiä.

"Enää ei tarvitse lukea 300-sivuista ohjekirjaa, jotta pystyisi pelaamaan." Ihan hyvä, mutta toisaalta on niitäkin, joille paksun ohjekirjan selailu on intohimo ja kuuluu hintaan. Miltähän esimerkiksi mahtaa Ultima: Ascendancy tuntua, kun normaalin monipuolisen (ja -mutkaisen) hahmonluonnin sijasta pääsee hyppäämään suoraan seikkailuun? Tai kun lentosimulaattorissa on nappi "Fly now", eikä ensimmäistäkään näppäinkomentoa tarvitse opetella? "More fun than serious simulation?"

Tutoriaalit ovat asia erikseen: hyvä "opetuspeli" opettaa nopeasti pelin salaisuudet ja saa ohjekirjakammoisetkin tarttumaan peliin.

Niin kauan kun pelien käyttöliittymää yksinkertaistetaan pelaamisen helppous mielessä, olen rauhallinen. Mutta siinä vaiheessa, kun yksinkertainen käyttöliittymä vaatii yksinkertaisen pelin, olemme pahasti hakoteillä.