Herne nenässä

Kun pelialalla työskentelee kauan, pitää joitakin asioita lähes itsestäänselvyyksinä. Niin kuin sitä, että pelejä on joka lähtöön ja jokaiselle ikäryhmälle, ja että kaikkihan nyt jotain peleistä tietävät. Mutta ei se olekaan niin.

Törmäsin täydelliseen tietämättömyyteen, kun eräs valtamedian edustaja soitti minulle tammikuun loppupuolella. Hän halusi tehdä kulttuurisivuille jutun väkivallattomista peleistä. Siis väkivallattomista peleistä. Lähtökohta oli se, että kaikki pelit ovat väkivaltaisia, koska tuttavan 10-vuotias ei ollut osannut nimetä yhtään väkivallatonta peliä. Vedin herneen todella syvälle nenääni.

Kerroin kyseiselle toimittajalle, että 2/3 peleistä on väkivallattomia. Kysyin vienosti, onko hän kuullut esimerkiksi Suomessa noin miljoonan myyneistä musiikkipeleistä. Ei ollut.

Kävi ilmi, että toimittaja on viimeksi pelannut 80-luvun puolivälissä ja ainakin silloin kaikki pelit olivat väkivaltaisia. Sanoin, että hän ei tiedä yhtään mitään väkivaltaisistakaan peleistä, jos kokemus on yli 20 vuoden takaa, pelaamisen kivikaudelta.

Herne pysyi tiukasti nenässä koko puhelun ajan. Pyysin häntä ystävällisesti tekemään edes hiukan taustatyötä, ennen kuin alkaa työstää juttua. Siitä lähtien selkärangassa on kaivertanut pelko siitä, kuinka paljon muitakin juttuja tehdään tällaisesta lähtökohdasta. Voinko uskoa enää mihinkään?

Suomessa kaikkien aikojen eniten myynyt peli on Sims 2 lisäosineen. Seuraavina tulevat GTA Vice City, World of Warcraft ja Singstar Legendat. Okei, GTA on väkivaltainen K18-peli, mutta WoW ei nyt oikeastaan ole, ikärajakin on 12 vuotta. 

Viime vuonna platinaa juhlivat muun muassa Singstar Suomipop, Wii Sports Resort, Call of Duty: Modern Warfare 2 ja NHL 10. Loppuvuodesta kultaa saivat muun muassa FIFA 10, Need For Speed Shift, The Sims 3 Maailmanmatkaaja, Dragon Age: Origins, Wii Fit Plus, New Super Mario Bros. Wii, Uncharted 2: Among Thieves, Ratchet & Clank: A Crack In Time ja Assassin’s Creed II. Laskepa sieltä väkivaltaiset: neljä.

Vaikka kaikki tilastot ja top-listat muuta väittävät, näyttää myytti ”kaikki pelit ovat väkivaltaisia” istuvan todella syvällä. Sen vielä ymmärrän, että ne ylikeski-ikäiset, jotka eivät ole koskaan peleihin törmänneet, eivät niistä mitään tiedä, eikä tarvitsekaan tietää. Mutta mielestäni kulttuuritoimittajan pitäisi sen verran olla ajan tasalla, että tietää. Pelejä sentään myydään vuosittain Suomessa 2,5 miljoonaa kappaletta yli 100 miljoonalla eurolla!

Vaikka jotkut mediat osaavat pelejä ja pelikulttuuria käsitellä edes jokseenkin, kyllä Figmalla, Suomen pelialan yhdistyksellä, vielä paljon riittää valistustyötä.

Puhelu päättyi toimittajan kysymykseen siitä, mikä sitten on syypää siihen, että väkivaltamyytti elää niin vahvana. Vastasin, että juuri sinä ja muut kaltaisesi.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…