Heroes of Might & Magic IV – Sitä saa, mitä tilaa

Heroes of Might & Magic 4 aloittaa puhtaalta pöydältä. Alkuanimaatiossa koko maailma tuhoutuu ja vain sankareista urhoollisimmat onnistuvat siirtymään uusille taistelutantereille. Peli itse voisi tehdä saman.

Heroes-sarja on pysynyt samana jo viime vuosituhannelta lähtien. Tavernasta värvätyt, sankareiksi tekeytyneet juoppolallit mellastavat isolla kartalla, keräävät hyödykkeitä ja valtaavat erilaisia kaivoksia, joiden tuotolla sitten ostetaan kaupunkeihin rakennuksia ja tuotetaan kaikenkarvaisia kätyreitä suorittamaan sotatoimia.

Kaava on vuosien varrella havaittu toimivaksi eikä se perustavanlaatuisia muutoksia edes kaipaa. Heroes 3:n lukemattomiin, täysin toistensa kaltaisiin jatko-osiin kyllästyneet fanit ovat kuitenkin vaatineet kauan ja hartaasti odotettuun nelososaan edes jotain uutta, ja katso! Pelaajia on kuunneltu.

Oon kuullut on kaupunki tuolla

Muutoksia on tehty varmasti enemmän kuin sarjan aikaisempien osien välillä yhteensä. Kaupunki- ja rotujaon perustana ovat nyt viisi eri magian lajia eli Luonto, Kaaos, Järjestys, Elämä ja Kuolema. Rikkana rokassa on vielä Mahti, jonka sankarit hyljeksivät magiaa luottaen jykevään lihakseen.

Kaupunkityyppien uudistuksen myötä värvättävät otukset ovat sekoittuneet, esimerkiksi kääpiöt ovat loikanneet haltiajengistä Järjestyksen joukkoihin. Ainoastaan Elämän yksiköt vastaavat jotakuinkin entistä ritaripoppoota.

Yksiköitä ei enää voi päivittää paremmiksi. Yhtä kaupunkia ei saa tuottamaan jokaista mahdollista mörrimöykkyä, vaan valintoja täytyy tehdä ja paljon.

Ostettavia yksiköitä on kahdeksan per kaupunki, mutta ne on jaettu neljälle eri tasolle niin, että yksi kaupunki tuottaa vain jompaakumpaa jokaisen tason yksiköistä. Esimerkiksi Kaaoksen kakkostason yksiköt ovat minotauri ja meduusa, joten pelaajan on valittava tuotantolinjalle joko lähitaistelija tai kauempaa roiskiva yksikkö. Ihan toimiva uudistus pakottaa suunnittelemaan kaupunkien rakentamista enemmän kuin aikaisempien Heroesien rakenna kaikki mahdollinen ja nopeasti -metodi.

Yksiköt voivat liikkua ilman sankareita ja keräillä irtoresursseja ja esineitä. Kaivosten ja muiden rakennusten valtaamisen voivat suorittaa vain tosimiehet (tai -naiset). Viikkopäivityksen asemasta uusia joukkoja tulee ostettavaksi päivittäin.

Sankarit muutoksen kourissa

Sankarit eivät ole päässeet yhtään helpommalla. Kokemusta ja tasoja kerätään kuten aikaisemmin, ja ominaisuuksia tehostetaan aseilla, haarniskoilla ja muulla sälällä. Sotaurhoille ei sallita passiivista piileskelyä taistelukentän laidalla, vaan tappeluun täytyy osallistua alaisten rinnalla. Muutenkin sankareita kohdellaan lähes samoin kuin tavallista yksikköä.

Ykköstason heikkoina riukuina aloittavista heeroista muotoutuu jo muutaman tehtävän aikana kovan luokan supersankareita, jotka pystyvät ottamaan erää vaikka lohikäärmeiden kanssa. Tämä kehitys tuo peliin enemmän roolipelimäisiä elementtejä, mutta myös ikävän haittapuolen: Pieni ryhmä tason 20+ sankareita nimittäin pystyy marssimaan halki kartan, murskaamaan kaikki vastukset ja valtaamaan kaupungit ilman suurempia ongelmia.

Sankareiden osumapistemäärä pysyy suhteellisen alhaisena (eli jossain 400 pisteen tienoilla) korkeillakin tasoilla, ja tason 30 kenraali kyllä tipahtaa useamman sata pistettä vahinkoa yhdellä laakilla jakavaan loitsuun, jos magianvastustustaitoa ei takataskusta löydy. Kuolo ei ole murheen aihe, sillä sankarivainaa jättää jälkeensä hautakiven, jonka voi roudata lähimpään kaupunkiin ja näin palauttaa vainajan takaisin täysiin sielun ja ruumiin voimiin. Vihollisen armeijalle hävinneet peevelit eivät edes kuole vaan joutuvat vangiksi, jolloin onnistuneella kaupunginvalloitusoperaatiolla voi pelastaa raukkaparat synkästä vankityrmästä.

Varsin pätevä taitosysteemi on suorahko kopio roolipeli-Might & Magiceista. Sankarit voivat kokemustasojen myötä valita viisi koulutettavaa taitoa, jotka puolestaan jakautuvat kolmeen "alataitoon". Esimerkiksi taistelutaidon alaisuudesta löytyvät lähitaistelu, jousiammunta ja magianvastustus, ja jotta tässä ei olisi tarpeeksi, kaikki taidot sisältävät vielä viisi eri kykyastetta. Magiataidoissa jokaista kykytasoa kohden saa käyttöönsä yhden tason lisää kyseisen magialajin loitsuja.

Taidot ovat osa hahmonkehitystä. Kukin pelin yhdestätoista perussankariluokasta hallitsee alussa yhden taidon, ja myöhemmin valitut uudet taidot määräävät, mihin hahmoluokkaan sankari lopulta sijoittuu. Esimerkiksi scouting-taidolla aloittava varas muuttuu kuolemanmagiaa valittuaan salakavalaksi ninjaksi, joka pystyy myrkyttämään vihollisensa lähitaistelussa. Yhteensä eri hahmoluokkavaihtoehtoja on yli neljäkymmentä.

Loitsuja löytyy edellä mainittuihin viiteen magianlajiin jaettuna reippaasti yli sata, joista suurin osa on tuttua kamaa aikaisemmista Heroes-peleistä.

Teräs terästä vasten

Välienselvittelyä varten siirrytään erilliselle taistelukartalle. Vuoropohjainen taistelu on yksinkertaista, mutta yksiköiden erikoisominaisuudet, loitsut ja muut tekijät antavat paljon mahdollisuuksia taktikointiin.

Yksikön nopeus ei vaikuta vain siihen, missä vaiheessa kierrosta se toimii, vaan nopeampi yksikkö tekee lähitaistelussa vahinkonsa ensin riippumatta siitä, onko se puolustaja vai hyökkääjä. Taisteluun osallistuvat yksikköpinot voi järjestää kahteen riviin. Parantajat, loitsijat, jousimiehet ja muut heiveröisemmät yksiköt kannattaa piilottaa lihamuurin taakse, sillä takariviin eivät vihollisten nuolet yllä, jos suoraa näköyhteyttä ei ole. Taistelukentän entistä isompi koko rajoittaa myös lentävien yksikköjen tehoa, sillä enää ei vihollisen viereen lennetäkään ihan tuosta vaan.

Taistelu on oikein sujuvaa ja systeemi on toimiva. Visuaalisesti näyttävää se ei kuitenkaan ole, ja hiukan kankeasti animoidut, pienet hahmot tuntuvat säälittäviltä verrattuna Disciples 2:n ja Etherlordsin suuriin, komeisiin yksiköihin.

Tylsyyden ylistys

Kampanjoita Heroes 4:ssä on kuusi kappaletta eli joka "rodulle" omansa, ja tehtäviä on reilut kuusi per kampanja. Näiden lisäksi on vielä tukku yksittäisiä skenaarioita, joten tekemisen ei pitäisi ihan hetkessä loppua.

Jokaisessa kampanjassa on päähenkilö tai pari, jotka siirtyvät tehtävästä toiseen säilyttäen aikaisemmin hankkimansa kokemustasot. Vaikeustaso on jotakuinkin kohdallaan, sillä yhden tehtävän läpivetämiseen hurahtaa aikaa korkeintaan pari iltaa, eivätkä kampanjoiden juonetkaan ole sieltä huonoimmasta päästä.

Periaatteessa kaikki tehtävät vedetään läpi jotakuinkin samalla tyylillä: ensin hiukan tutkitaan maastoa ja kerätään lähistöllä olevat irtoresurssit, kasataan vähän armeijaa ja hutkitaan vartijamöröt autuaammille hirviöintimaille. Lopulta paikallistetaan vihollisen kaupungit, rakennetaan lisää joukkoja, odotellaan tarpeeksi kauan ja rushataan vihollinen kumoon.

Suurempi ongelma on passiivinen tekoäly, joka satunnaisia kevythyökkäyksiä lukuunottamatta lähinnä märehtii kaupungeissaan ja odottaa, että pelaaja tulee porteille kolkuttelemaan. Kaupungista saattaa tällöin löytyä sen tason mega-armeija, ettei sitä enää rushatakaan.

Uutta, vanhaa, lainattua

Grafiikka on edelleen sitä pikkusievää, karkkiväreillä maalailtua ja yksityiskohtaista tyyliä. Aikaisemmin tarkoituksella lievästi koomisen näköiset sankarit ja hirviöt on nyt korvattu suureksi osaksi Might & Magic kasista lainatuilla vakavammilla hahmoilla. Synkkyyttä Heroesista on silti turha vieläkään hakea.

Musiikki on kautta linjan laadukasta keskiaikaistyylistä klassista ja sitä jaksaa kuunnella pidemmänkin pelisession ajan ilman suurempia tuskia. Äänet eivät pahemmin säväytä.

Iso miinus tulee surkeasta ohjekirjaksi kutsutusta läpyskästä, josta ei installoinnin lisäksi muita apuja saa. Onneksi kunnon manuska löytyi cd:ltä pdf-muotoisena.

Heroes 4 on vähän vaikea tapaus. Vaikka kaivattuja muutoksia on tehty paljon, se on turhan samanlainen kuin sarjan aikaisemmat osat eikä tarjoa juurikaan vaihtelua, kun taas Disciples 2 ja Etherlords tuntuvat jotenkin raikkaammilta. Pelinä Heroes 4 ei silti ole todellakaan huono, ainoastaan huonompi kuin pahimmat kilpailijansa.

Sitä paitsi mukana tulee kohtalaisen helppokäyttöinen tehtäväeditori, ja netti on jo nyt väärällään fanien väsäämiä skenaarioita, joten pelattavaa riittää. Moninpelikin onnistuu, tosin toistaiseksi vain hotseat-moodissa, mutta verkkopeli on luvattu ilmaisena päivityksenä.

80