Muukalaisten yön tekijät eivät kolme vuotta sitten varmaan arvanneet, mihin olivat ryhtymässä. Nyt kaikkien aikojen ensimmäinen täysin suomalainen ja suomenkielinen seikkailupeli on valmis. Väsyneet, mutta helpottuneet tekijät Mikko Miettinen ja Petteri Putkonen kertovat ensimmäisen pelinsä synnyn.
Innokkaiden seikkailupelien ystävien oma seikkailu, pelin idean muuttuminen puolivalmiiksi projektiksi, pelitalon perustaminen ja junailu ison ulkomaisen pelitalon kanssa on opettavainen tarina siitä, miten kovaa pelin tekeminen voi olla. Pelkkä pelin suunnittelu ei riitä. Pitää ottaa huomioon julkaisijan asettamat rajoitukset, raha ja varoa, ettei projekti veny liian pitkäksi, jotta peli ei jo syntyessään olisi vanhanaikainen.
Harrastuksesta työksi
Muukalaisten yön eli Alien Incidentin ydinryhmä on ollut koko ajan sama: Mikko Miettinen (20) koodasi ja oli se, joka keksi lähteä tekemään seikkailupeliä. Petteri Putkonen (21) loi grafiikan, pääosan tekstistä, renderoinnin ja demot. Armeijan harmaisiin nyttemmin joutunutta Lasse Louhentoa (20) voi tituleerata päägraafikoksi. Muita vähemmän aikaa olleita, mutta silti tärkeitä tekijöitä ovat musiikista ja äänistä vastannut Janne Valtonen, animaattori Miha Rinne ja graafikko Antti Kallioinen. Kolmen vuoden aikana pelin valmistumista on avittanut leegio muitakin tekijöitä.
Suurimmat innoittajat seikkailupelin luomiseen tyhjästä olivat Sierran ja LucasArtsin seikkailut. "Maniac Mansion on ehdoton ykkönen ja tietysti törkeän hyvät ensimmäiset Space Questit. Idea seikkailupelin tekemisestä taisi olla minun. Aluksi tuntui tolkuttoman hienolta vain kehitellä pelin engineä ja rutiineja, koska se näytti "melkein sierralta", vasta myöhemmin peli muuttui Alien Incidentiksi", muistelee Mikko.
"Kolme vuotta voi kuulostaa pitkältä ajalta, mutta koululaisten harrastuksena alkaneessa hommassa kului aikaa uusia asioita opetellessa ja opittua kokeillessa. Aikaa tärvääntyi paljon pikkuasioita näperrellessä, ilman sen suurempaa suunnitelmaa kokonaisuudesta. Kolmen vuoden aikana peli on tehty moneen kertaan aivan uusiksi", Mikko jatkaa muisteluaan. "Sitä paitsi pelin kesken jättäminen ei ollut kertaakaan mikään vaihtoehto. Tässä on ollut niin monta ihmistä mukana ja aikaa on uhrattu niin paljon, ettei tällaista työtä voi noin vain jättää", hän korostaa.
Kaverit tuntuvat muuten olevan kiivaita retropelaajia, joiden mielestä liian monessa uudessa pelissä sisältö on saanut antaa liikaa tilaa turhalle kromille. Haastattelu äityi useammankin kerran jaaritteluksi vanhoista hyvistä peleistä ja pelikoneista. Ehkä hieman yllättäen seikkailupelin tekijät kertoivat viihtyvänsä PlayStationin ja Saturnin pelien parissa.
Ensimmäinen täysin suomalainen
Muukalaisten yötä ei ainakaan voi haukkua trendikkääksi videoseikkailuksi, sillä puhdasta tekstiä pelissä on liki 350 kilotavua, mutta videokuvaa ei lainkaan.
"Mukana on paljon juttuja, jotka eivät liity mitenkään juoneen ja joista puoliakaan ei välttämättä löydä ensimmäistä kertaa läpipelatessaan", kertoo tekstistä vastannut Petteri. Poikien mielestä seikkailupelissä maailma on uskottava vain, jos mukana on paljon sivujuonia ja yllättäviä löytöjä sellaisissakin paikoissa, joissa ne eivät vaikuta suoraan pelin selvittämiseen.
Peli päätettiin suomentaa vasta aivan loppuvaiheessa, eikä siihen lopulta kulunut kuin puolitoista viikkoa. Suomessa julkaistavilla rompuilla tulee itse asiassa olemaan sekä suomen- että englanninkielinen versio. Peli julkaistaan samalla myös ranskan- ja saksankielisinä.
Pelitalojen mielestä seikkailupeli tuntuu olevan synonyymi köyhälle kopiolle elokuvasta: videoita ja paljon puhetta kunnon tarinan ja piirretyn taiteen kustannuksella. Muukalaisten yön englantilainen julkaisija Gametek olisi halunnut muuttaa pelin tekstin kokonaan puheeksi.
"Vaatimus tuli vasta aivan pelin kehityksen loppumetreillä. Muukalaisten yötä ei koskaan edes ajateltu puhutuksi seikkailuksi, joten tekstin muuttaminen puheeksi kahdelle kielelle olisi ollut valtava työ, ainakin jos sen olisi halunnut tehdä kunnolla. Sitä paitsi kolmen vuoden tekemisen jälkeen on pakko jossain vaiheessa päättää, ettei peliin lisätä enää mitään uutta. Jatkuvasti uusia asioita lisäämällä peliä ei koskaan saataisi valmiiksi. Kysymys oli myös rahasta ainakin suomenkielistä puhetta mietittäessä", perustelevat Mikko ja Petteri. Sen verran markkinoille annettiin silti periksi, että pelin introssa on sekä puhetta että tekstiä.
Seuraavia peliprojekteja kaksikko ei enää tee Housemarquen leivissä. Ihan lähiaikoina näiltä kavereilta ei uusia pelejä ole odotettavissa muutenkaan. Mikko Miettinen lähtee armeijaan, mutta on täysin varma, että palaa pelien tekemiseen, kunhan ehtii ottamaan hieman etäisyyttä. Lasse Louhento puki harmaat päälle jo aikaisemmin tänä vuonna. Petteri Putkonen kertoi olevansa ensin pelaaja ja vasta sitten suunnittelija. Täydeksi pelihulluksi itseään nimittelevä mies oli silminnähden innoissaan kertoessaan keskittyvänsä pitkästä aikaa vain pelaamiseen.