Hype: Dragonshard (PC)

www.atari.com/dragonshard

Liquid Entertainmentin Dragonshard on uuteen Dungeon & Dragons -maailmaan, Eberroniin, sijoittuva tosiaikastrategia. Erikoiseksi Dragonshardin tekevät sen roolipelielementit: yksilöllisiä sankareita ja kehittyviä hahmoja on runsaasti. Kahteen osaan jaetussa pelissä seikkaillaan niin maan pinnalla kuin sen alla.

Maanpäälliset tapahtumat ovat perinteistä tosiaikastrategiaa. Tehtävien alussa on käytössä yksi linna ja sitä ympäröivä muureilla rajattu kaupunki. Kaupunki on jaettu ruudukkoon, joka määrittää, montako lisärakennusta pystyy rakentamaan ja mihin. Kaikki rakennustyypit ovat välittömästi rakennettavissa, joten ainoaksi rajoittavaksi tekijäksi jää kaupungin koko. Dragonshardia Berliinissä esitellyt tuottaja Ed Kaminski kertoi, että he halusivat tehdä pelin mahdollisimman helposti lähestyttäväksi ja poistaa iänikuiset rakennusketjut.

"Dragonshardissa pelaajalla on enemmän valtaa kuin perinteisissä tosiaikastrategioissa", Kaminski selitti. "Olemme pyrkineet siirtämään painopisteen rakentamisesta strategian suuntaan. Kun rakennustila on kortilla, pelaajan on mietittävä, mitä haluaa ja mistä on valmis luopumaan."

Taisteleminen maan pinnalla on joukkuepohjaista. Yksiköistä kapteenit johtavat joukkoja. Mitä kokeneempi kapteeni, sitä enemmän hän voi haalia sotilaita joukkoihinsa. Sotilaiden tasoa voi kasvattaa lisärakennuksia pystyttämällä, mutta tämä vie tilaa taas muilta rakennuksilta, joten tasapainon löytäminen on tärkeää.

Kapteenien ja sotilaiden lisäksi on yksilöllisiä sankarihahmoja, joita voi olla samanaikaisesti korkeintaan neljä. Sankarihahmoilla on tietty luokka, kuten maagi, metsästäjä tai parantaja, ja luokan mukaiset kyvyt. Sankarit ovat Dragonshardin roolipelaamisen tärkein työkalu. Sankarit kehittyvät vahvemmiksi kokemuspisteiden avulla ja voivat kantaa mukanaan tehtävistä löytyviä esineitä, jotka tuovat monenlaisia bonuksia. Esineet siirtyvät sankareiden mukana tehtävästä toiseen, mutta niitä ei pysty siirtelemään sankarien välillä, vaan hahmo, jolle esineen antaa, myös pitää sen.

Dragonshardin voimakkain yksikkö on juggernaut, muurinmurtaja, jollaisia on yksi per rotu. Juggernaut voi olla esimerkiksi jättimäinen lisko, joka pystyy kantamaan selässään tavallisia sotilasyksiköitä ja jota on lähes mahdoton pysäyttää. Roturyhmittymiä Dragonshardissa on kolme: ihmisten, puolitusten ja kääpiöiden muodostama Order of the Flame, ihmisiä vihaava liskokansa ja maan alla synkissä paikoissa parhaiten viihtyvät pimeähaltiat. Kampanjassa pelataan ihmisillä, mutta moninpelissä kaikki porukat ovat pelattavissa.

Pinnan alla kuohuu

Dragonshardissa siirrytään välillä seikkailemaan maanalaisiin luolastoihin: pääsy sallitaan vain kapteeneille ja sankareille. Jos mukana on sotilasyksiköitä, ne "sulautuvat" osaksi komentajaansa ja näkyvät käytännössä terveyspalkin kasvamisena. Maan alla seikkaileminen muistuttaa hieman legendaarisia Baldur's Gate -seikkailuja, mutta rankasti yksinkertaistettuna.

Grafiikka on vapaasti pyöriteltävää ja zoomailtavaa 3D:tä, värikästä ja näyttävää. Taisteleminen tapahtuu liki automaattisesti: mikäli hahmojen näkökenttään ilmestyy vihollinen, ne hyökkäävät tämän kimppuun parhaalla aseellaan. Maan alla suoritettavan päätehtävän lisäksi on runsaasti sivutehtäviä, jotka palkitaan kokemuspisteiden lisäksi voimakkailla esineillä tai ominaisuuksilla, jotka vaikuttavat joukkoihin niin maan alla kuin maan päällä.

Sivutehtävät saattavat olla perinteisiä nouto- ja palautustehtäviä, taisteluita tai vaihtelevantasoisia puzzleja. Joistain tehtävistä saattaa saada mukaansa jopa uniikkeja yksiköitä. Vastustajat on revitty suoraan Dungeons & Dragonsin hirviökatalogeista. Luolastoissa vaeltaa niin epäkuolleita maageja, luurankoja, beholdereita kuin muitakin mörköjä.

Tuottaja Ed Kaminski oli silminnähden ylpeä Dragonshardin moninpelimahdollisuuksista. Pelkän vastustajan murskaamisen lisäksi voittovaihtoehtoja on muitakin, esimerkiksi tietylle paikalle ensimmäisenä rakentaminen tai maanalaisten voimanlähteiden hallinnoiminen. Kaminskin mukaan voittoehdot ovat vapaasti määriteltävissä ja yhdisteltävissä.

Dragonshardin juoni pyörii ikivanhan voimakristallin ympärillä. Ihmiset haluavat päästä siihen käsiksi, pimeähaltiat haluavat pitää muut poissa sen luota ja liskokansa ei oikein tiedä, mitä haluaa, muuta kuin toisten tuhoa.

Atarin julkaisema Dragonshard ilmestyy tämän vuoden aikana.

Lisää aiheesta