Gran Turismo 4:stä sai esimakua viime kesänä ilmestyneessä Gran Turismo 4: Prologuessa (Pelit 6/04, 80 pistettä). Ajettavana oli runsas 50 autoa viidellä eri radalla. Prologi on nyt luettu loppuun ja koko teos on viittä vaille kaupoissa. Gran Turismo 4:ssä autoja on pitkälti yli 700 ja ratojakin päälle viisikymmentä. Mukana on muun muassa sellaiset klassikot kuin Laguna Seca, Suzuka ja Nürburgring.
Gran Turismo 4:n taival markkinoille ei ole ollut pelkkää juhlaa. Syksyllä sarjan isähahmo Kazunori Yamauchi ilmoitti, että hartaasti odotettu nettimoninpeli, jonka piti alun perin olla GT4:n suurin myyntivaltti, on jätetty pois. Yamauchin mukaan syynä oli se, että vaikka moninpelikoodi oli likipitäen valmis, Japanissa ja Euroopassa ei vielä ollut moninpelin vaatimaa "infrastruktuuria". Pelin tehneen Polyphony Digitalin ja julkaisija Sonyn tarkoituksena on julkaista nettipeli erikseen tämän vuoden aikana.
Gran Turismo 4:n uutuutena on managerointimoodi, jossa siirrytään kuskin penkiltä tiimipäällikön pilttuuseen. Auton ajamisen sijasta pelaaja antaa käskyjä radalla paahtavalle konekuskille. Tälle voi kertoa reaaliajassa muun muassa kuinka kovaa ajaa. Mitä lähempänä talla on pohjaa, sitä suurempi riski on ajaa pihalle. Lisäksi kuskia voi opastaa ohitusten ja varikkopysähdysten ajoituksessa. Manageroinnin suurin viehätys tulee lumoavan kauniiden kisatapahtumien seuraamisesta.
Tunnelmoijia varten GT4:ssä on myös erillinen valokuvaosio. Autotallistaan voi kuljettaa minkä tahansa auton viiteentoista ympäri maailmaa sijaitsevaan kohteeseen, kuten Brooklyniin Manhattanin kupeeseen, Arizonaan Grand Canyonin reunamille, Lontooseen Times Squarelle tai Venetsiaan Piazza San Marcolle. Tämän jälkeen auton sijaintia ja asentoa voi hienosäätää ja sen jälkeen räpsäistä halutusta kamerakulmasta korkearesoluutioisen valokuvan. Kuvat pystyy tallentamaan muistikortille ja USB-palikalle tai tulostamaan USB-tulostimella.
Gran Turismo 4 on entisensä niin hyvässä kuin pahassa. Autot ovat tavattoman kauniita ja radat pullistelevat eläviä yksityiskohtia. Ajettavuus on yhä huippuluokkaa, mutta kisoissa viilettää edelleen vain kuusi kuljettajaa ja konekuskien älynlahjoissa on toivomisen varaa. Itsepäisesti ajolinjoistaan kiinnipitävät konekuskit saavat tunteet kuohumaan. Ohjaamonäkymästä voi vain uneksia.
Gran Turismo 4:n suosio tuntuu nettipelin puutteesta huolimatta järkkymättömältä. Japanissa GT4:ää myytiin ensimmäisen kahden päivän aikana 660 000 kappaletta, joka on muutaman kymmenentuhatta enemmän kuin edeltäjä Gran Turismo 3:a (Peliasema 6/01, 90 pistettä).
Vaan miksi ei myytäisi? Gran Turismo on aina temmannut mukaansa pelaajan kuin pelaajan valtavan sisältönsä ja hyvän pelattavuutensa ansiosta. Gran Turismon isä Yamauchi kertoo rakastaneensa autoja pikkulapsesta asti. Se on helppo uskoa.
PS2:n Gran Turismo 4:sta odotellaan kauppoihin maalis-huhtikuussa.