Hype: Jak 3 (PS2)Universumin luoja

Jak 3 on lupaava toimintaseikkailu tai tasohyppely PS2:lle. Genremäärityksen joutuu jokainen keksimään itse, sillä meno sarjassa vain monipuolistuu. Nyt tehdään jo kokonaista universumia.

Naughty Dogin Jak-sarja on PlayStation 2:n yksi kovimmista toimintaseikkailuista, joka kehittyy jatkuvasti. Ykkösosassa viehätti tehtäväpohjainen tasoloikinta, jossa suoritusjärjestystä sai hieman valita. Kakkososassa tarina synkkeni ja ideat monipuolistuivat toiminnan lisääntymisen myötä. Jotkut jopa määrittelivät loikkaongelmia, toimintaa ja leijuautoilla huristelua yhdistelevän Jak 2:n tasoloikkien Grand Theft Autoksi.

Jak 3:ssa on E3-messudemon perusteella luvassa monipuolinen seikkailu, joka vie synkkään autiomaahan, mutta tutustuttaa myös päähenkilö Jakin ykkösosassa nähtyyn valoisaan puoleen. Sain toukokuun E3-messuilla tilaisuuden haastatella Jak 3:n tuottajaa Ewan Wellsia.

Päähenkilö kehittyy

Hyvissä elokuvissa päähenkilö kehittyy tarinan myötä ja se on tavoitteena myös Jak-sarjassa: "Yritämme uudistaa peliä emmekä vain toistaa temppujamme sarjan edellisistä osista. Ensimmäisen Jakin saari-idylli oli rauhaisampi ja viattomampi kuin muut osat, Jak 2 käsitteli koston teemaa ja maailma oli urbaani. Jak 3:ssa keskitymme autiomaahan, jonne Jak on karkotettu kaupungista. Vanhat ystävät ovat kääntäneet sankarille selkänsä ja hänen on yritettävä tulla toimeen omillaan."

"Esittelemme myös hyvän Jakin tasapainottamaan mustaa Jakia, johon tutustuimme Jak 2:ssa. Jakillä on tietyllä tavalla yin- ja yang-puolet persoonassaan. Jakin on löydettävä kultainen keskitie tumman ja valkoisen Econ väliltä."

"Hahmon lisäksi yritämme kolmososassa kehittää Jakin maailmaa eteenpäin ja luoda kokonaisen Jak-universumin. Emme halua vain lätkäistä pelaajaa vaikkapa jääkentän jälkeen tulikentälle. Haluamme luoda maailman, joka kasvaa pikku hiljaa suuremmaksi ja suuremmaksi. Eri kohteilla on nyt selvä suhde toisiinsa eikä seikkailu ole vain kokoelma irrallisia alipelejä."

Messudemon perusteella Jak 3:n maailma ei vaikuttanut järin yhtenäiseltä. Wells vakuuttaa syyn olevan demossa, ei lopullisessa pelissä.

"Temaattisesti erilaiset osat liimautuvat yhteen tarinalla. Jos kokeilee peliä messuilla, vaikuttaa ehkä, ettei alueilla tai alapeleillä ole mitään yhteistä, mutta kun istuu, pelaa kunnolla ja uppoutuu seikkailuun tuntikausiksi niin kokonaisuus taatusti hahmottuu."

"Tosin yhtenäisyyden vuoksi jokaiseen pelillisesti erilaiseen osioon on saatava Jak & Daxter -tunnelma ja tuntuma, tapahtuipa niissä mitä tahansa. Kontrollien täytyy tuntua Jak & Daxteriltä, ja niiden pitää olla helposti omaksuttavat."

"Alkuosa pelistä kuluu autiomaassa, joka on kokonaan uusi alue. Mutta haluamme näyttää sarjan faneille jotakin, johon he ovat kiintyneet edellisessä osassa. Kun Jak 2:ssa suuri osa ajasta kului Haven Cityssa, nyt noin puolivälissä Jak 3:sta palataan takaisin Haven Cityyn."

Haven City ei tosin ole entisensä. Jo messuintrossa näytettiin, että kaupungin keskellä olevaan paronin torniin hyökätään, se romahtaa ja kaatuessaan tuhoaa valtaosan keskustasta. Seikkailun alkaessa vanha kaupunki on melkein raunioina ja tuttu ympäristö on melkoisessa kaaoksessa. Tuhon tarkoituksena on helpottaa kakkososan sekavaa kaupungissa navigointia, mikä on hyvä idea.

Hiekkamönkijät

"Uuden tarinan lisäksi on luvassa pelillisiä uudistuksia, kuten muodikas räsynukkefysiikka. Viholliset kuolevat ainutlaatuisella tavalla, sillä osumakohta vaikuttaa siihen, kuinka hahmot sätkivät ja kierivät kaatuessaan. Vaatteille on oma dynamiikkansa, eli huivit, viitat ynnä muut autiomaiden asukkaiden peittävät asut käyttäytyvät realistisesti hahmojen liikkuessa."

"Pelillisesti suurin ja hauskin uudistus ovat dune buggyt, hiekkamaasturit, joilla kiidetään pitkin autiomaan pintaa. Niillä ajaminen on uskomattoman hauskaa, ja lisäksi niillä pääsee ajamaan valtavaan autiomaahan. Koska pelialue on aikaisempaa laajempi, tiedon lukemista levyltä on kohennettu oleellisesti, jotta pelaajat eivät joutuisi jatkuvasti vartomaan latauksia." Vehkeillä ajaminen oli kiistämättä hulvatonta hommaa demossakin ja ajotuntuma todella hyvä.

Vaikka laite pysyy samana Jak-sarja on kehittynyt graafisesti koko ajan. "Joka vuosi keksimme uusia keinoja optimoida ja tiristää lisää tehoja PlayStationista. Tosin olemme poikkeuksellisen onnellisessa asemassa, koska olemme keskittyneet PS2-kehittämiseen ja työskentelemme tiiviisti Sonyn kanssa. Voimme uida syvälle raudan sisälle ja optimoida kuin hullut, kun muiden pelintekijöiden täytyy ajatella muitakin pelialustoja ja käyttää yleisempää pelimoottoria."

"Kaikkein hankalinta on saada pysymään todella tiukka yhden vuoden kehityssykli aikataulussa eli saada Jak 3 ajoissa valmiiksi. Julkaisu tähdätään vuoden joulumarkkinoille eikä siitä sovi livetä. Kaikkiaan tiimissä on nyt 50 ihmistä. Jak I:n tekemisen aloitimme vain 20:llä, mutta lopussa porukkaa oli jo 35. Jak 2:ssa tiimin koko oli loppumetreillä jo 45:n luokkaa."

Vaikka Ewan Wells viittaa jatkuvasti Jak-universumiin ja sen laajentamiseen, mies kieltäytyy vastaamasta, onko Jak-pelejä tulossa vielä lisää: "Suunnitelmia toki on. Nyt keskitymme tiukasti Jak 3:een ja yritämme tehdä siitä niin hyvän kuin suinkin mahdollista." Ensi syksynä näemme kuinka homma onnistui.

Lisää aiheesta